Jest nam łatwiej i przyjemniej czytać artykuły i przeglądać portale internetowe, gdy są one przejrzyste i uporządkowane. To właśnie dzięki nagłówkom treść może być oddzielona od siebie tematycznie, co wpływa na łatwiejsze poruszanie się po witrynie internetowej oraz szybsze znalezienie informacji, które nas interesują. Ale czy to jedyny powód, dla którego stosuje się nagłówki strony?
Kilka zdań o SEO
Optymalizacja strony jest ważnym działaniem mającym na celu osiągnięcie wyższych wyników w wyszukiwarce Google. Publikowana na stronie treść ma ogromny wpływ na pozycjonowanie, dlatego warto się postarać, aby była ona odpowiednio zamieszczona w sieci. Istnieje kilka zasad, które stosuje się w celu optymalizacji treści. Uważa się, że tekst znajdujący się na stronie wysoko pozycjonowanej powinien:
-
być oryginalny – autorskie ciekawe treści przyciągną na stronę więcej czytelników oraz będą świadczyły o jej rzetelności
-
uporządkowany – odpowiednio podzielony tekst lub strona internetowa będzie bardziej czytelna dla użytkowników, efekt ten można osiągnąć przy stosowaniu odpowiednich nagłówków HTML
-
zawierający frazy kluczowe – to właśnie za pomocą fraz wyszukujemy najczęściej informacje w sieci, dlatego warto zadbać o ich trafność i odpowiednią liczbę na stronie lub w tekście
-
wyczerpujący oraz urozmaicony temat – długi tekst pozwoli rozwinąć poruszany problem, co z pewnością zainteresuje czytelnika oraz zwiększy szansę, że odwiedzi stronę w przyszłości, dodatkowo odpowiednia długość tekstu pozwala na naturalne zastosowanie fraz kluczowych
Nagłówki strony – do czego służą?
Jak już zostało wspomniane, nagłówki HTML są jednym z ważniejszych elementów biorących udział w pozycjonowaniu strony. Zastosowanie ich pozwala w łatwy sposób uporządkować treści za pomocą tytułu, śródtytułów i podtytułów. To właśnie nagłówki strony są “drogowskazami” dla wyszukiwarki internetowej, która filtruje witryny pod kątem poszukiwanych informacji. Treść tytułów i podtytułów powinna określać tematykę zgodną z szukaną frazą. Nagłówki zawierające frazę kluczową zwiększą szansę pojawienia się na wysokich pozycjach w wyszukiwarce. Dodatkowo słowa kluczowe w tytułach i śródtytułach będą występowały w sposób bardziej naturalny.
Rodzaje nagłówków
Wyróżniamy kilka rodzajów nagłówków. Każdy z nich pełni odpowiednią rolę oraz ma inne znaczenie. W języku HTML mamy do wyboru sześć nagłówków: h1, h2, h3, h4, h5, h6. Nagłówek h1 jest najważniejszy, a h6 najmniej istotny. Przeglądarka internetowa automatycznie rozpoznaje nagłówki i nadaje im wielkość tekstu – nagłówek h1 jest wyświetlany za pomocą największej czcionki i kolejno wraz ze wzrostem wskaźnika wyświetlana czcionka jest coraz mniejsza, aż do najmniejszej h6. Istnieje również możliwość ręcznej zmiany tych ustawień za pomocą kaskadowych stylów arkuszy.
Hierarchia nagłówków, czyli kolejność stosowania
Podstawową zasadą, jaką się stosuje podczas używania nagłówków, jest hierarchia. Nagłówek h1 stosuje się jako pierwszy. Jest najważniejszy i najczęściej stanowi nazwę strony internetowej, tytuł artykułu lub w przypadku sklepów internetowych może określać nazwę produktu. Uważa się, że powinien być użyty na stronie tylko raz. Ma on największe znaczenie w procesie wyszukiwania, dlatego ważne jest, aby w treści była zawarta fraza kluczowa, a sam nagłówek odnosił się do tematyki witryny internetowej.
Po zastosowaniu nagłówka h1 można przejść do stosowania pozostałych. W tym przypadku nie jest określona zalecana liczba powtórzeń nagłówków – stosujemy je w zależności od potrzeby. Najczęściej używanymi po h1 są nagłówki h2, a następnie h3. Dalsze wskaźniki mają mniejsze znaczenie, do tego stopnia, że w niektórych narzędziach do optymalizacji stron są pomijane.
Nagłówek h2 możemy uznać za podtytuł, natomiast h3 za śródtytuł. Stosując je, łatwo podzielimy tekst na odpowiednie fragmenty. Jest to też doskonałe miejsce na umieszczenie frazy kluczowej. Musimy jednak pamiętać o zachowaniu umiaru i nie dodawać fraz na siłę. Nie zaleca się także używania ich jako zamiennik punktorów oraz podlinkowań tytułów, podtytułów itp.
Jak efektywnie stosować nagłówki? – podsumowanie
Tworząc stronę lub publikując artykuł, powinniśmy się kierować tym, aby zamieszczane treści były ułożone w sposób logiczny, łatwy do odnalezienia. Formułując tytuły i podtytuły, należy zwrócić uwagę na to, by brzmiały naturalnie. Wskazane jest, że jeśli słowo kluczowe znajduje się w podtytułach chociaż raz, w kolejnych wystarczy jego odmieniona forma. Mimo że wyszukiwarki rozpoznają wagę nagłówka i nadają mu automatycznie wielkość czcionki, istnieje możliwość zmiany jej wielkości i rodzaju.