Działania z zakresu content marketingu są istotnym elementem każdej strategii biznesowej. Tworzenie atrakcyjnych treści zapewnia nie tylko promocję firmy, lecz przede wszystkim pozwala na budowanie relacji z klientami. Pojęcie content marketing obejmuje szeroki zakres możliwości, który uwzględnia m.in. teksty na stronę WWW, informacje prasowe, treści na kanały społecznościowe, blogi, a nawet broszury, ulotki czy opakowania produktów. Narzędzia do content marketingu powstały się dzięki silnemu rozwojowi technologii. W poniższym artykule przedstawimy 10 najbardziej przydatnych, które ułatwiają nie tylko sam proces tworzenia treści, lecz także jego analizę.
Narzędzia do content marketingu - ranking TOP 10
Po pierwsze: zainspiruj się, organizuj i twórz!
-
Feedly – pierwszym etapem tworzenia atrakcyjnego przekazu jest dokładny research. Na jego podstawie określamy, które tematy z punktu widzenia odbiorcy mogą być interesujące. Samo śledzenie nowinek to proces, który trwa niemal cały czas. Dlatego warto w tym celu posłużyć się narzędziem, który w jednym miejscu gromadzi wiele ciekawych artykułów, będących tym samym bogatym źródłem inspiracji. Służy temu m.in. Feedly, czyli aplikacja, która umożliwia przeglądanie newsów z ulubionych witryn. Cały mechanizm polega na wprowadzeniu danego portalu i jego kanału RSS do swojej bazy najchętniej czytanych serwisów. Na podstawie tych danych czytnik na bieżąco będzie dostarczał materiały ze wskazanych źródeł.
-
Google Trends – przydatnym narzędziem przy określaniu tematu materiału okazuje się Google Trends, który udostępnia informacje na temat ilości, pochodzenia, zależności od czasu i regionu zapytań kierowanych przez użytkowników popularnej wyszukiwarki. Inaczej mówiąc, jest to narzędzie, które umożliwia przeglądanie informacji zyskujących popularność w sieci. Jego atutem jest porównywanie częstotliwości różnych zapytań na wykresie oraz łatwość sortowania informacji, przy pomocy kategorii lub lokalizacji.
-
Buzzsumo – warto pamiętać, że tworzenie treści obejmuje również media społecznościowe. Aby komunikaty okazały się trafione i na czasie, dobrze posłużyć się narzędziem, które umożliwia sprawdzenie co aktualnie jest popularne w social mediach, w ramach określonej tematyki. Z pomocą przychodzi analizator treści – Buzzsumo. Narzędzie dostarcza nam informacji, jakie treści najlepiej sprawdzają się w danej branży i które mają w niej największe wpływy. Taka analiza pozwala na lepsze identyfikowanie zagadnień przyciągających uwagę. Poza tym program posiada również szereg funkcji, które z kolei usprawniają m.in. zbadanie danego źródła lub porównanie dwóch różnych pod względem wartości udostępnień.
-
Asana – często zdarza się, że przy tworzeniu danego projektu, za proces jego realizacji odpowiada kilka osób. Aby właściwie zorganizować pracę swoją i zespołu, warto skorzystać z aplikacji takich jak Asana. Z jej pomocą w szybki i łatwy sposób można rozłożyć projekt na czynniki pierwsze i przypisać do każdego z nich osobę odpowiedzialną. Synchronizacja z kalendarzem Google, możliwość komentowania poszczególnych elementów czy też załączanie mediów, to tylko jedne z wielu funkcji narzędzia stanowiącego spore usprawnienie pracy całego zespołu.
-
Po drugie: weryfikuj i wnioskuj!
-
Google Analytics – na dobry content składa się nie tylko treść, lecz także odpowiednia analiza. To co twórcy wydaje się atrakcyjne, to tak naprawdę tylko jego subiektywna opinia, a prawda może okazać się dużo bardziej brutalna. Tworząc treści – na bloga firmowego, w postaci opisów produktów czy postów na fanpage – warto zawsze badać ich efektywność oraz skuteczność samej platformy, na której są zamieszczane. Podstawowym narzędziem analitycznym jest Google Analytics, który dostarcza naprawdę wiele danych w tym zakresie. Odpowiada m.in. na pytania, kto odwiedza nasz profil/stronę, jakiej płci są nasi odbiorcy, skąd pochodzą, na jakim urządzeniu przeglądali wpis. Informuje również, ile wyświetleń ma dana podstrona oraz jaki czas osoby przeglądające spędziły na danej stronie.
-
Brand24 – W dobie silnego rozwoju internetu, monitoring sieci jest podstawowym elementem każdej kampanii reklamowej. Na rynku dostępny jest szereg narzędzi, za pomocą których można śledzić wzmianki na temat marki. Jednym z nich jest Brand24. Po wprowadzeniu określonych słów kluczowych ukazuje się lista wszystkich źródeł zarówno na portalach, jak i forach czy w mediach społecznościowych, gdzie pojawiły się informacje zawierające wskazaną wcześniej frazę.
-
Facebook Audience Insight – Publikując na Facebooku, dobrze znać swoją grupę odbiorców. W tym celu warto skorzystać z funkcji oferowanych przez Facebook Audience Insight, czyli wewnętrznego narzędzia do content marketingu tego serwisu. Za pomocą tej aplikacji można poznać szczegóły dotyczące osób odwiedzających profil – ich wiek, płeć czy zainteresowania. Na tej podstawie algorytm Facebooka automatycznie podpowie śledzone przez nich fanpage’e, profile influencerów itp. Prowadzenie statystyk grup odbiorców, pozwala w przyszłości lepiej dopasować do nich content w taki sposób, by był ciekawy i lepiej przykuwał uwagę.
Po trzecie: publikuj i promuj!
-
Google AdWords – Nawet najlepszej jakości content nie obroni się bez właściwego promowania. Dobrym narzędziem jest Google Adwords, system reklamowy sprowadzający się do wyświetlania w wyszukiwarce linków sponsorowanych. To, co wyróżnia program na tle innych, to możliwość stworzenia reklamy w oparciu o model PPC. Oznacza to, że ważna jest liczba kliknięć, a nie to ile razy wyświetliła się użytkownikowi. To sprawia, że reklama za pomocą Google AdWords jest niedroga, a przy tym efektywna.
-
Plista – Popularnym narzędziem do content marketingu jest platforma Plista. Jej funkcje umożliwiają przede wszystkim dystrybucję opracowanych treści, m.in. w sekcjach typu “Czytaj także” czołowych portali. Aplikacja kładzie zatem duży nacisk na reklamę natywną i stanowi tym samym niezbędne narzędzie dla efektywnych działań content marketingowych.
-
WhitePress – Wspieranie działań contentowych nie może obyć się bez dedykowanej ku temu platformy. Jedną z nich jest WhitePress. Jego funkcje wspomagają publikację artykułów, tworzenie treści, a nawet współpracę z influencerami. Atutem programu jest możliwość założenia wirtualnego biura prasowego, a to z kolei pozwala uporządkować sam proces tworzenia publikacji i promocji treści. Zaletami tej opcji jest także automatyczna wysyłka informacji prasowych do mediów i analiza czytelności. Co więcej, platforma WhitePress tworzy również infografiki do tekstów oraz same treści.