Poradnik Przedsiębiorcy

Natka pietruszki to samo zdrowie - wykorzystaj jej wartości odżywcze

Natka pietruszki nierzadko kojarzy się jako dodatek do zup, za którym wiele osób zwyczajnie nie przepada. Mamy jednak zazwyczaj są w tej kwestii nieugięte i już od wczesnych lat na siłę wzbogacają nią dania swoich pociech. Nic w tym dziwnego, bo natka pietruszki jest bardzo zdrowa i włączenie jej do diety może nam wyjść tylko na dobre. Sprawdź, dlaczego warto jeść tę zieleninę i jak bezboleśnie przemycić ją do posiłków.

Natka pietruszki, czyli bomba witaminowa

Choć cytrusy uważane są za główne źródła witaminy C, warto wiedzieć, że natka pietruszki posiada jej kilka razy więcej. W dodatku zawiera również m.in. prowitaminę A (beta-karoten), magnez, żelazo, wapń, kwas foliowy czy miedź. Jest bogata w witaminy i minerały!

Czy natka pietruszki wpływa na nasze zdrowie?

Już sama zawartość wspomnianych witamin i innych składników odżywczych nie powinna pozostawiać żadnych wątpliwości. Natka doskonale wpływa na nasze zdrowie.

  • Pomoże w oczyszczeniu organizmu, jest moczopędna i warto stosować ją, kiedy cierpimy na kamicę moczową.

  • Dzięki swoim składnikom jest również przydatna w leczeniu anemii, wzmacnia też odporność organizmu.

  • Spożywanie natki pietruszki poprawi trawienie pokarmów i pomoże w problemach jelitowych.

  • Pietruszka pomaga również podczas miesiączki. Kiedy krwawienie się spóźnia, może pomóc je wywołać (sprawia również, że krwawienie jest intensywniejsze), zmniejsza bóle menstruacyjne i działa rozkurczowo na mięśnie miednicy.

  • W przypadku zatrzymania wody w organizmie warto włączyć natkę pietruszki do swojej diety.

  • Natka może również poprawić i wzmocnić wzrok.

  • Napar z natki może również uspokoić w stresujących sytuacjach.

  • Pietruszka może działać również na nieświeży oddech, polecana jest np. palaczom.

  • Natka może poprawić również wygląd i kondycję skóry.

  • Okład z natki może przyśpieszyć gojenie ran, zmniejszyć ból i opuchliznę.

W jakiej formie spożywać natkę?

Oczywiście najzdrowsza jest świeża natka pietruszki, jednak właściwości zdrowotne zachowa również po mrożeniu oraz suszeniu, jednak po ugotowaniu traci witaminę C. Natkę najlepiej suszyć na powietrzu, w cieniu. Mrożoną można przechowywać np. w woreczku, choć najczęściej ląduje w plastikowych pudełkach po lodach, jednak trzeba przyznać, że znalezienie zielonej mrożonki zamiast upragnionych słodyczy jest dość przykrym doświadczeniem. Woreczek foliowy zdecydowanie wystarczy.

Czy natkę można hodować samodzielnie?

Aby mieć stuprocentową pewność, że natka pietruszki jest świeża i naturalna, można ją hodować samodzielnie. Nic prostszego - wystarczy posadzić w doniczce korzenie pietruszki, a górną część pozostawić nad ziemią. Kolejnym krokiem jest postawienie doniczki w słonecznym miejscu i dbanie o to, by pietruszkom nie zabrakło wody. Podlewajmy ją za każdy razem, kiedy zobaczymy, że ziemia wysycha.

Oczywiście to niejedyny sposób na uzyskanie natki, można bowiem kupić jej ziarna i posadzić je w doniczkach. Jeżeli jednak posiejemy ziarenka, na natkę poczekamy nieco dłużej. Dlatego jeśli zależy nam na czasie, warto postawić na pierwszą metodę jej hodowania.

Jak jeść natkę pietruszki?

Niektórzy uwielbiają smak natki, inni z kolei krzywią się na samą myśl. Jednak zdrowotne właściwości sprawiają, że warto wprowadzić ją do swojej diety bez względu na przekonania. Na szczęście natkę można sprytnie ukryć. Wówczas bardzo prawdopodobne jest, że nawet nie poczujemy jej smaku.

Natka pietruszki ma w kuchni wiele zastosowań. Można ją dodawać do sałatek, ziemniaków, surówek, zup, jajecznicy, omletów czy nawet do herbaty. Jednym z najpopularniejszych zastosowań jest posypanie natką gorącego rosołu. Nic więc dziwnego, że zupę tę tak cenią osoby chore czy przeziębione. W końcu oprócz właściwości rozgrzewających dostajemy także bombę witaminową w postaci zieleniny. Natka pietruszki potrafi się również doskonale zakamuflować np. w koktajlach owocowych z jej dodatkiem.

Natka pietruszki - przepisy na koktajle

Poniżej przedstawiamy klika przepisów na pyszne i zdrowe koktajle z dodatkiem natki pietruszki.

  • Do blendera wsyp garść natki pietruszki, dodaj banana i mango, zalej wszystko sokiem z połowy cytryny i wodą (0,5 szklanki). Zblenduj na gładką masę, czynność tę wykonaj również we wszystkich pozostałych przepisach.

  • Do blendera wsyp garść natki pietruszki, dodaj kiwi, banana i pół cytryny, a całość zalej świeżo wyciskanym sokiem pomarańczowym (0,5 szklanki).

  • Do blendera wsyp garść natki pietruszki, dodaj zielonego ogórka, banana, sok z połowy limonki oraz wodę.

Do wszystkich koktajli opcjonalnie można dodać nieco miodu, aby były słodsze.

Natkę pietruszki można bez problemu hodować w domu, aby mieć pewność, że jest w pełni naturalna. Dzięki temu możemy mieć cały czas pod ręką prawdziwą bombę witaminową. Nawet jeżeli nie przepadamy za jej smakiem, warto przekonać się do dodawania jej do posiłków. Można to w końcu zrobić w całkowicie bezbolesny dla naszego podniebienia sposób.