Poradnik Przedsiębiorcy

Savoir-vivre w biznesie - kilka przydatnych zasad

Odpowiednie zachowanie w określonych miejscach i sytuacjach jest w biznesie kluczowe. Savoir-vivre w biznesie to zbiór zasad, które umożliwią nam swobodne funkcjonowanie w służbowym, oficjalnym gronie.

Savoir-vivre to nic innego jak zbiór dobrych manier i zwyczajów obowiązujących w danym środowisku i kontekście. Jego znajomość jest obowiązkowa, jeśli zależy nam na tym, aby dobrze wypaść w towarzystwie. Savoir-vivre jest wyznacznikiem kultury osobistej człowieka. Do niedawna kojarzył nam się z dobrymi manierami przy stole. Przez lata to pojęcie jednak znacznie ewaluowało. Dziś w odniesieniu do różnych dziedzin życia możemy wyróżnić między innymi savoir-vivre polityczny, domowy, internetowy czy biznesowy.

Zwłaszcza savoir-vivre w biznesie jest obowiązkowy , jeśli chcemy z sukcesami prowadzić interes. Znajomość kilku prostych zasad może pozwolić nam na utrzymywanie lepszych relacji z klientami i współpracownikami, co przełoży się bezpośrednio na zyski. Etykieta w biznesie dotyczy nie tylko bezpośrednich spotkań, ale także rozmów telefonicznych, SMS-ów czy maili. O czym powinniśmy zatem pamiętać?

Odpowiedni ubiór 

Etykieta dotycząca ubioru w biznesie jest priorytetem. Savoir-vivre w biznesie, w kwestiach ubioru to przede wszystkim elegancja, wyczucie i prostota. Nasz strój nie powinien być wyznacznikiem zamożności, a schludności i szacunku do osób, z którymi się spotykamy. Absolutnie zawsze musi być czysty i świeży, bez zaciągnięć, plam czy dziur. Koszula powinna być odpowiednio dobrana i wyprasowana, a dodatki wybrane z należytą dbałością i gustem. Strój biznesowy musi być dopasowany pod względem rozmiaru, a równie ważny jest sposób, w jaki się go nosi, i odpowiednie zestawienie kolorów oraz deseni.

Savoir-vivre w biznesie to przede wszystkim

Osoba zajmująca wyższe stanowisko ma zawsze pierwszeństwo. Musimy o tym pamiętać przy okazji wszelakich spotkań, witaniu się czy przedstawianiu. Czekajmy zawsze na to, co zrobi taka osoba. Nie podawajmy ręki pierwsi, nie rozpoczynajmy rozmowy bez wyraźnego znaku, nie siadajmy bez wskazania miejsca. To podstawy, o których powinniśmy pamiętać. Jeśli spotykamy się z klientem, także w tym przypadku to właśnie on powinien mieć pierwszeństwo.

Savoir-vivre od początku, czyli o witaniu słów kilka

Samo witanie się jest na tyle ważne, że warto mu poświęcić osobną część naszego poradnika. Pamiętajmy, że zazwyczaj witającym się jest ten, kto wchodzi. Jeśli jest to osoba wyższa rangą, powinniśmy jedynie wstać. Jeśli osoba wchodząca zdecyduje się podać nam rękę, uścisk powinien być zdecydowany. Ważne, aby nie wykonywać go przez biurko czy stół. W kwestii relacji z kobietami niezmiennie to one decydują o wyciągnięciu ręki.

Punktualność

To podstawa nie tylko w biznesie, lecz także w życiu codziennym. Punktualność wpływa na pozytywne relacje z klientem i partnerem biznesowym, pokazując nasz szacunek do niego i jego czasu. Spotkania powinniśmy umawiać z odpowiednim wyprzedzeniem, a jeśli już zdarzy się nam spóźnić, konieczne są przeprosiny i wyjaśnienie, co taką sytuację spowodowało. Jeśli to na nas czekano, zróbmy to na początku spotkania, jeśli jednak wchodzimy na trwającą już naradę, powody naszego spóźnienia wyjaśnijmy z organizatorem w przerwie.

Co zrobić z garderobą?

Dojeżdżamy na spotkanie i zastanawiamy się, co zrobić z płaszczem. Pamiętajmy, koniecznie powinniśmy go ściągnąć przed wejściem na spotkanie. Wykluczone jest witanie się w płaszczu lub nakryciu głowy. Okrycia wierzchnie powinniśmy powiesić w odpowiednim miejscu (wystrzegajmy się trzymania ich w ręku bądź na kolanach) i na wizytę wejść w odpowiednim stroju.

Nie odbieraj telefonu

W czasie spotkań biznesowych staraj się nie odbierać telefonu komórkowego. Rozmowy telefoniczne podczas ważnych spotkań powodują zmarginalizowanie naszego rozmówcy i mogą sugerować arogancję. Wskazane jest także wyciszenie komórki przed rozpoczęciem spotkania, tak, aby ewentualny dźwięk dzwonka nie przeszkadzał w czasie prowadzonych rozmów. Jeśli połączenie jest na tyle ważne, że musisz odebrać, grzecznie przeproś i wyjdź na kilka chwil.

Jak dobrze kończyć spotkanie?

Savoir-vivre w biznesie mówi, że dobrym zwyczajem jest wręczenie wizytówki na sam koniec spotkania. Pamiętajmy, że możemy też poprosić naszego rozmówcę o wizytówkę, ale tylko w przypadku, gdy najpierw sami podarujemy swoją. Powinniśmy także pamiętać, że nie wypada prosić o wizytówkę osób na wyższych stanowiskach.

Brak stosowania zasad dobrego zachowania w określonych sytuacjach może nam w biznesie bardzo zaszkodzić. Warto więc poznać kilka najprostszych wskazówek dotyczących savoir-vivre’u, by nie odbierać sobie w ten sposób szansy na dokonanie ciekawego interesu.