Tydzień temu zlikwidowałam firmę. Przychodzą do mnie jeszcze faktury kosztowe. Czy można uwzględnić w kosztach wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, ale poniesione już po jej zlikwidowaniu? Czy otrzymana faktura po zakończeniu działalności podlega księgowaniu w koszty?
Hanna, Kędzierzyn-Koźle
Niestety wydatki poniesione po zlikwidowaniu firmy nie będą stanowiły kosztu uzyskania przychodu, stąd otrzymana faktura po zakończeniu działalności nie będzie księgowana do podatkowej księgi przychodów i rozchodów.
Koszty księgowane są w dacie ich poniesienia z ograniczeniem końca roku, którego dotyczą, z pewnym wyjątkiem – likwidacją firmy w trakcie roku. Wówczas ograniczeniem jest dzień zamknięcia działalności. Datą poniesienia kosztu jest zwykle data wystawienia faktury, stąd też jeżeli faktura za wydatki firmowe zostanie wystawiona z datą przypadającą po dniu likwidacji działalności, nie będzie mogła być ujęta w KPiR. KPiR zamykana jest w dniu zamknięcia działalności zdefiniowanym we wniosku CEIDG-1 wraz z wpisem dotyczącym remanentu likwidacyjnego.