Poradnik Przedsiębiorcy

List referencyjny a opinia – czym się różnią?

Wydawać się może, że list referencyjny i opinia o pracowniku to właściwie te same dokumenty, w których pisze się o tym, jak dobrze on pracował, jak świetnie wywiązywał się z obowiązków, był sumienny, zaangażowany i wiele osiągnął. Potocznie mówiąc, wielu z nas uznaje te dokumenty za laurki, w których słodzi się pracownikom, by mieli oni większe szanse na dostanie nowej pracy. Jednak warto wiedzieć, że referencje i opinia to wcale nie jest to samo, a dokumenty te nie są szablonem stworzonym z pochwał. Jak więc wygląda list referencyjny, a jak opinia? Jaką formę przyjmują? Podpowiadamy w niniejszym artykule!

List referencyjny a opinia – kiedy wystawiane?

Wielu z nas wystawienie referencji kojarzy się z odejściem pracownika, który prosi o opinię o swojej pracy kierownictwo lub współpracowników, aby łatwiej byłoby mu znaleźć nowe zatrudnienie. Oczywiście często tak właśnie jest, jednak tutaj warto zaznaczyć pierwszą różnicę między referencjami a opinią. 

Otóż, referencje wystawiane są zazwyczaj na prośbę pracownika lub z dobrej woli pracodawcy, który jest na tyle zadowolony z pracy odchodzącego pracownika, że chce, aby wiedzieli o tym przyszli przedsiębiorcy go zatrudniający. Natomiast o powstaniu opinii na swój temat pracownik może nawet nie wiedzieć i będzie ona poufna, tylko do wiadomości na przykład potencjalnego pracodawcy. 

I właśnie tutaj widać główną różnicę między tymi dokumentami – referencje bowiem są zawsze pozytywne, tworzy się je wtedy, kiedy pracownik naprawdę dobrze wywiązywał się ze swoich obowiązków, zdarza się więc, że kiedy pracodawca nie ma zbyt wiele dobrego do powiedzenia, po prostu odmawia pracownikowi, który prosi o list referencyjny. 
Z kolei opinia nie zawsze musi być pozytywna – oczywiście często powstaje, gdy pracodawca ma same dobre rzeczy do przekazania, jednak zdarza się, że opisuje także słabe strony pracownika, które rzutowały na jego pracę.
To dlatego nie powinno się łączyć referencji z opiniami i prosić pracodawcę o konkretny dokument, mając świadomość, jak może wyglądać. 

Forma dokumentów

Choć treść może się różnić, list referencyjny i opinia o pracowniku mogą mieć bardzo podobną formę. Warto podkreślić, że w internecie można znaleźć szablony takich dokumentów, ale ich kopiowanie najczęściej nie jest dobrym pomysłem. Jeżeli możemy zadbać o to, by dokument był jak najbardziej spersonalizowany, warto to zrobić. Jak więc wyglądają takie dokumenty? 

Części wspólne

Zarówno list referencyjny, jak i opinia nie powinny zajmować więcej niż jedną stronę formatu A4 – powinniśmy pamiętać, że rekruter musi się zapoznać z naprawdę wieloma dokumentami na temat pracowników, dlatego też to bardzo ważne, by stworzyć tekst konkretny i wyczerpujący temat. 

Oba dokumenty mogą także przyjąć formę podania, a więc zawierać takie elementy, jak: 

  • w prawym górnym rogu data i miejscowość wystawienia dokumentu;

  • z lewej strony dane tego, kogo referencje dotyczą;

  • niżej, na środku możemy umieścić frazę: Referencje lub Opinia o pracowniku bądź Do wiadomości ……………... i w miejscu kropek wpisać imię i nazwisko nowego pracodawcy lub nazwę firmy, jeśli dane te są już znane, jeśli nie – umieszczamy tam frazę „wszystkich zainteresowanych”;

  • po treści rekomendacji lub opinii z prawej strony powinna znaleźć się pieczątka i podpis wystawiającego.

Ostatni akapit referencji i opinii można poświęcić na wskazanie danych kontaktowych do osoby wystawiającej i prośbę o kontakt, jeśli rekruter będzie chciał zawarte w treści informacje potwierdzić. 

List referencyjny – treść

Natomiast treść referencji i opinii może się już nieco od siebie różnić. Co zawieramy w liście?
Na początku należy przedstawić pracownika – napisać, czym zajmował się w firmie, jakie miał obowiązki, jak długo pracował na swoim stanowisku. Następnie warto napisać o największych osiągnięciach na pełnionym stanowisku, a także nagrodach czy awansach, jeśli miały one miejsce.
Referencje można zakończyć krótkim podsumowaniem, w którym wskazany będzie charakter pracownika, jego profesjonalizm, zaangażowanie itd. Pracodawca może także dodać kilka słów na temat tego, dlaczego jego zdaniem warto zatrudnić danego pracownika.

Opinia – treść

Jak może wyglądać treść opinii? Co powinno się w niej znaleźć?
Na początku należy opisać wszystkie podstawowe informacje na temat pracownika – na jakim stanowisku pracował, przez jaki czas, w jakiej firmie itd. W kolejnym akapicie warto nieco to rozszerzyć, wymieniając obowiązki na danym stanowisku, specjalizacje, posiadane i zdobyte w trakcie pracy umiejętności

Następnie przychodzi czas na opinię o pracowniku – warto napisać o jego sukcesach, o tym, z czym radził sobie najlepiej, z czym najgorzej, jak wywiązywał się z powierzanych mu obowiązków itd. Na końcu, podobnie jak w referencjach można napisać kilka słów o osobowości pracownika i jego współpracy z innymi. 

Opinia i list referencyjny to nie jest to samo, choć tak naprawdę ich treść nie musi się od siebie różnić. To od pracodawcy zależy, co napisze o pracowniku. Jeśli nie będzie to opinia pochlebna, może po prostu odmówić, a pracownik nie musi się nią dzielić z rekruterem w czasie kolejnych rekrutacji. Jednak zazwyczaj może być ona pomocna w trakcie szukania pracy, warto więc poprosić o nią przełożonych.