0 0
dni
0 0
godz
0 0
min
0 0
sek

Zadania PUP w zakresie aktywności zawodowej

Nasz ekspert:
Artykuły autora

Wielkość tekstu:

W ostatnim czasie udało się zakończyć pracę nad ustawą modernizującą system zatrudnienia w Polsce. Od 1 czerwca w życie weszła Ustawa z dnia 20 marca 2025 roku o rynku pracy i służbach zatrudnienia, która wprowadza wiele zmian w tej sferze. Jak po zmianach kształtują się zadania PUP w zakresie aktywności zawodowej, wspierania zatrudnienia oraz rynku pracy realizowane w powiecie?

Działania na rzecz obywateli realizowane przez PUP 

Na terenie powiatu zadania samorządu powiatu z zakresu rynku pracy i zatrudnienia wykonuje PUP.

Działania te dotyczące bezpośrednio obywateli to m.in.:

  1. pozyskiwanie i realizowanie ofert pracy;

  2. rejestrowanie bezrobotnych i poszukujących pracy;

  3. organizowanie i finansowanie form pomocy oraz kontrola prawidłowości realizowanych form pomocy; 

  4. udzielanie informacji o zakresie form pomocy i możliwości ich zastosowania;

  5. inicjowanie i realizowanie przedsięwzięć mających na celu rozwiązanie lub złagodzenie problemów związanych z planowanymi zwolnieniami grup pracowników z przyczyn dotyczących zakładu pracy;

  6. wydawanie decyzji administracyjnych związanych z rejestracją w PUP.

Współpraca PUP z innymi podmiotami w zakresie aktywności zawodowej

Katalog zadań powiatu w zakresie aktywności zawodowej obejmuje także współpracę z różnymi podmiotami, w tym:

  • z gminami w zakresie upowszechniania ofert pracy oraz informacji o wolnych miejscach pracy, informacji dotyczących form pomocy określonych w ustawie oraz realizacji wobec długotrwale bezrobotnego działań wynikających z porozumienia o współpracy i w zakresie zatrudnienia socjalnego, o którym mowa w Ustawie z dnia 13 czerwca 2003 roku o zatrudnieniu socjalnym;

  • z podmiotami, którym minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego przyznał akredytację i status ośrodka wsparcia ekonomii społecznej; 

  • z Wojewódzkim Urzędem Pracy;

  • ze szkołami ponadpodstawowymi, uczelniami i podmiotami ekonomii społecznej w zakresie realizacji poradnictwa zawodowego, w tym promowania uczenia się przez całe życie oraz działań informacyjnych dotyczących wsparcia skierowanego do osób do 30. roku życia.

Wydawanie decyzji w imieniu starosty przez pracowników PUP

Starosta może w formie pisemnej upoważnić dyrektora PUP lub na jego wniosek innych pracowników tego urzędu, do załatwiania w imieniu starosty spraw, w tym do wydawania decyzji.  

W tej sytuacji wydawane decyzje dotyczą:

  • przyznania statusu bezrobotnego;

  • odmowy przyznania statusu bezrobotnego;

  • utraty statusu bezrobotnego;

  • odmowy przyznania statusu poszukującego pracy;

  • utraty statusu poszukującego pracy;

  • przyznania, odmowy przyznania, wstrzymania lub wznowienia wypłaty oraz utraty lub pozbawienia prawa do zasiłku, stypendium i innych finansowanych z Funduszu Pracy świadczeń niewynikających z zawartych umów;

  • obowiązku zwrotu nienależnie pobranego zasiłku, stypendium oraz innych nienależnie pobranych świadczeń finansowanych z Funduszu Pracy;

  • odroczenia terminu spłaty, rozłożenia na raty lub umorzenia części albo całości nienależnie pobranego świadczenia udzielonego z Funduszu Pracy, albo należności z tytułu zwrotu środków przyznanych na finansowanie form pomocy, albo odmowy odroczenia terminu spłaty, rozłożenia na raty lub umorzenia.

Formy pomocy z PUP

Formy pomocy realizowane przez PUP to w szczególności:

  • pośrednictwo pracy, 

  • poradnictwo zawodowe, 

  • szkolenia, 

  • staże, 

  • prace interwencyjne, 

  • roboty publiczne.

Zatrudnienie subsydiowane

Prace interwencyjne i roboty publiczne to zatrudnienie subsydiowane, które nie może być organizowane w WUP, PUP oraz biurach poselskich, senatorskich i poselsko-senatorskich.

Prace interwencyjne

Zatrudnienie do prac interwencyjnych obejmuje okres od 3 do 12 miesięcy. Jest to różnica w porównaniu do poprzednich rozwiązań dotyczących prac interwencyjnych, gdzie nie było dolnego limitu okresu realizacji tej formy pomocy. 

Za ten czas starosta zwraca pracodawcy, który zatrudni bezrobotnego do prac interwencyjnych w pełnym wymiarze czasu pracy, część kosztów poniesionych na wynagrodzenia, nagrody oraz składki na ubezpieczenia społeczne w wysokości uprzednio uzgodnionej, nieprzekraczającej jednak kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę obowiązującej w ostatnim dniu zatrudnienia każdego rozliczanego miesiąca. 

Poprzednio refundacja nie mogła przekroczyć jednak kwoty zasiłku dla bezrobotnych.

Przykład 1. 

Firma dotychczas korzystała z pracowników zatrudnionych do prac interwencyjnych na okres 1 miesiąca. Czy w wakacje 2025 roku nadal będzie mogła ich zatrudniać w takim wymiarze?

Od 1 czerwca 2025 roku minimalny okres prac interwencyjnych to 3 miesiące, zatem jeśli firma będzie skłonna zatrudnić ich na taki okres, to nadal może z tej formy, jaką są prace interwencyjne, korzystać.

Roboty publiczne

W przypadku robót publicznych starosta zwraca ich organizatorowi część kosztów poniesionych na wynagrodzenia, nagrody oraz składki na ubezpieczenia społeczne bezrobotnych w wysokości uprzednio uzgodnionej, nieprzekraczającej jednak kwoty ustalonej jako iloczyn liczby zatrudnionych w miesiącu w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy oraz 50% przeciętnego wynagrodzenia obowiązującego w ostatnim dniu zatrudnienia każdego rozliczanego miesiąca i składek na ubezpieczenia społeczne od refundowanego wynagrodzenia za okres 6 miesięcy. 

W tym wypadku w porównaniu do poprzednich regulacji nie zmieniło się nic.

Pośrednictwo pracy poprzednio i obecnie

Na mocny poprzednio obowiązujących przepisów pośrednictwo pracy polegało w szczególności na:

  1. udzielaniu pomocy bezrobotnym i poszukującym pracy w uzyskaniu odpowiedniego zatrudnienia oraz pracodawcom w pozyskaniu pracowników o poszukiwanych kwalifikacjach zawodowych;

  2. pozyskiwaniu ofert pracy;

  3. upowszechnianiu ofert pracy, w tym przez przekazywanie ofert pracy do internetowej bazy ofert pracy udostępnianej przez ministra właściwego do spraw pracy;

  4. udzielaniu pracodawcom informacji o kandydatach do pracy, w związku ze zgłoszoną ofertą pracy;

  5. informowaniu bezrobotnych i poszukujących pracy oraz pracodawców o aktualnej sytuacji i przewidywanych zmianach na lokalnym rynku pracy;

  6. inicjowaniu i organizowaniu kontaktów bezrobotnych i poszukujących pracy z pracodawcami;

  7. współdziałaniu powiatowych urzędów pracy w zakresie wymiany informacji o możliwościach uzyskania zatrudnienia i szkolenia na terenie ich działania;

  8. informowaniu bezrobotnych o przysługujących im prawach i obowiązkach.

W związku z wejściem w życie nowej ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia, pośrednictwo pracy realizowane przez PUP ma koncentrować się na udzielaniu pomocy bezrobotnym, poszukującym pracy i osobom niezarejestrowanym, w tym osobom biernym zawodowo, w uzyskaniu zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej oraz pracodawcom pomocy w pozyskaniu kandydatów do pracy, w szczególności przez:

  1. pozyskiwanie i upowszechnianie ofert pracy;

  2. udzielanie pracodawcom informacji o kandydatach do pracy;

  3. udzielanie bezrobotnym, poszukującym pracy lub osobom niezarejestrowanym, w tym osobom biernym zawodowo, informacji o ofertach pracy upowszechnianych w bazie ofert pracy oraz w innych ogólnodostępnych bazach;

  4. inicjowanie i organizowanie kontaktów bezrobotnych, poszukujących pracy lub osób niezarejestrowanych, w tym osób biernych zawodowo, i pracodawców, w tym w formie giełd pracy lub targów pracy;

  5. nawiązywanie i utrzymywanie kontaktów z bezrobotnymi, poszukującymi pracy lub osobami niezarejestrowanymi, w tym osobami biernymi zawodowo oraz pracodawcami.

Poradnictwo zawodowe poprzednio i obecnie

W myśl nowych regulacji poradnictwo zawodowe obejmować ma udzielanie pomocy bezrobotnym, poszukującym pracy i osobom niezarejestrowanym, w tym osobom biernym zawodowo, w wyborze lub zmianie zawodu, miejsca pracy, kierunku kształcenia lub szkolenia, w planowaniu rozwoju zawodowego, a także przedsiębiorcom w planowaniu działań, których celem jest adaptacja do wymogów rynku pracy, w tym podnoszenie kompetencji zawodowych w szczególności przez:

  1. udzielanie informacji o rynku pracy, zawodach, kwalifikacjach, możliwościach kształcenia i szkolenia;

  2. udzielanie porad zawodowych w zakresie możliwości rozwoju zawodowego, w tym pomocy w określeniu kompetencji, umiejętności, zainteresowań, uzdolnień i doświadczenia zawodowego oraz w zakresie umiejętności niezbędnych przy aktywnym poszukiwaniu pracy i samozatrudnieniu, w szczególności z wykorzystaniem metod i programów, w tym standaryzowanych narzędzi diagnostycznych;

  3. organizowanie i prowadzenie szkoleń z zakresu umiejętności poszukiwania pracy;

  4. udzielanie pomocy przedsiębiorcom w doborze kandydatów do pracy spośród bezrobotnych i poszukujących pracy oraz we wspieraniu rozwoju zawodowego przedsiębiorcy i jego pracowników przez udzielanie porad zawodowych.

Poprzednio poradnictwo zawodowe obejmowało w przypadku bezrobotnych i poszukujących pracy pomocy w wyborze odpowiedniego zawodu lub miejsca pracy oraz w planowaniu rozwoju kariery zawodowej, a także na przygotowywaniu do lepszego radzenia sobie w poszukiwaniu i podejmowaniu pracy, w szczególności na:

  1. udzielaniu informacji o zawodach, rynku pracy, możliwościach szkolenia i kształcenia, umiejętnościach niezbędnych przy aktywnym poszukiwaniu pracy i samozatrudnieniu;

  2. udzielaniu porad z wykorzystaniem standaryzowanych metod ułatwiających wybór zawodu, zmianę kwalifikacji, podjęcie lub zmianę pracy, w tym badaniu kompetencji, zainteresowań i uzdolnień zawodowych;

  3. kierowaniu na specjalistyczne badania psychologiczne i lekarskie umożliwiające wydawanie opinii o przydatności zawodowej do pracy i zawodu albo kierunku szkolenia;

  4. inicjowaniu, organizowaniu i prowadzeniu grupowych porad zawodowych dla bezrobotnych i poszukujących pracy;

Na mocy poprzednio obowiązujących przepisów poradnictwo udzielane pracodawcom było tożsame z tym, co obejmuje teraz.

Szkolenia

Nowe regulacje wprowadzają także zasady finansowania szkoleń. Zgodnie z nimi starosta, na wniosek bezrobotnego lub poszukującego pracy, może sfinansować wybrane przez niego szkolenie, jeżeli bezrobotny lub poszukujący pracy uzasadni celowość tego szkolenia, a koszt należny instytucji szkoleniowej w części finansowanej przez starostę nie przekroczy 300% przeciętnego wynagrodzenia.

Staż

Aktualnie starosta może skierować bezrobotnego do odbycia stażu u  pracodawcy, przedsiębiorcy niezatrudniającego pracowników, podmiotu ekonomii społecznej lub jednostki tworzącej podmiot ekonomii społecznej, rolniczej spółdzielni produkcyjnej, pełnoletniej osoby fizycznej, nieposiadającej statusu bezrobotnego, zamieszkującej i prowadzącej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, osobiście i na własny rachunek, działalność w zakresie produkcji roślinnej lub zwierzęcej, w tym ogrodniczej, sadowniczej, pszczelarskiej i rybnej, w pozostającym w jej posiadaniu gospodarstwie rolnym lub prowadząca dział specjalny produkcji rolnej.

Okres stażu to od 3 do 6 miesięcy, a gdy może być on zakończony potwierdzeniem nabycia wiedzy lub umiejętności przeprowadzanym przez uprawnioną instytucję okres ten może wynosić od 3 do 12 miesięcy. Staż może być realizowany w formie zdalnej.

Organizator stażu musi złożyć do starosty wniosek o zawarcie umowy o jego zorganizowanie. Umowa zawierana jest  przez starostę z organizatorem stażu i bezrobotnym, według przygotowanego przez organizatora stażu programu określonego w umowie. Przy ustalaniu programu stażu powinny być uwzględnione predyspozycje psychofizyczne i zdrowotne, wykształcenie oraz dotychczasowa wiedza i umiejętności bezrobotnego.

Zadania PUP w zakresie aktywności zawodowej – podsumowanie

Podsumowując, pewne rozwiązania z Ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 roku o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy zostały przeniesione do przepisów ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Wprowadzono też pewne zmiany. Starosta i wykonujący w jego imieniu zadania powiatu z zakresu zatrudnienia  muszą teraz wdrożyć te rozwiązania w życie.

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów