Poradnik Przedsiębiorcy

Zakupy przez urządzenia mobilne - codzienność czy przyszłość e-handlu?

Nieograniczony dostęp do sieci i tym samym informacji wpływa na zmianę oczekiwań i przyzwyczajeń zakupowych klientów. Jak wynika z raportu “E-commerce w Polsce 2017. Gemius dla e-Commerce Polska”, aż 47% osób zrobiło zakupy przez urządzenia mobilne w minionym roku. Zakupy dokonywane za pomocą smartfona znalazły się na podium zaraz za laptopem, który uzyskał 80% i komputerem stacjonarnym z wynikiem 61%. Te dane wskazują jasno na tendencję wzrostową w dokonywaniu zakupów mobilnych. Co na to wpływa? I czy rzeczywiście ten sposób ma same zalety?

Popularność zakupów mobilnych - z czego wynika?

Informatyzacja wielu aspektów naszego życia i właściwie wszechobecny dostęp do internetu spowodowały także zmianę przyzwyczajeń zakupowych. Coraz chętniej decydujemy się na  zakupy przez urządzenia mobilne, a szczególnie za pomocą smartfonów.

Poznaj zalety zakupów dokonywanych za pomocą urządzeń mobilnych:

  • Oszczędność czasu

Nie musisz sprawdzać osobiście, gdzie znajdziesz poszukiwane przez siebie spodnie lub regionalne produkty spożywcze. Bez względu na miejsce i czas sprawdzisz w telefonie sklep, w którym dostaniesz ulubione lub poszukiwane produkty.

  • Wygoda zakupów

Możesz robić zakupy z każdego miejsca - wystarczy smartfon z dostępem do internetu. To zdecydowana przewaga nad laptopem czy nawet tabletem, ponieważ nie są to przedmioty, które stale ze sobą nosimy, natomiast telefon mamy zawsze przy sobie.

  • Prosta ścieżka zakupowa i płatności

W wielu sklepach internetowych ścieżka zakupowa oraz płatności w przypadku zakupów dokonywanych przez urządzenia mobilne są dużo bardziej uproszczone. Wynika to oczywiście z tego, żeby maksymalnie ułatwić klientowi finalizację transakcji i aby cały proces odbywał się głównie na zasadach klikania jedynie przycisków “Dalej” i “Zakończ”.

  • Okazje cenowe

Telefon raczej zawsze nosimy przy sobie, stąd też dużo szybciej możemy reagować na pojawiające się promocje i zakupić dany produkt w okazyjnej ceny. Przywilej ten tracimy w momencie, gdy czekamy, aby zrobić zakupy za pomocą laptopa po powrocie domu. Wtedy może się okazać, że okazja już wygasła, co nie będzie miało miejsca, jeśli zdecydujemy się na natychmiastowy zakup przez telefon.

Dlaczego nie decydujemy się na zakupy przez urządzenia mobilne?

Jak każde rozwiązanie, tak i zakupy przez urządzenia mobilne mają zarówno swoich  zwolenników, jak i przeciwników. Pomimo wszechobecności smartfonów wciąż wiele osób niechętnie za ich pomocą dokonuje zakupów.

Poznaj główne przyczyny rezygnacji z zakupów dokonywanych przez telefon:

  • Brak zaufania

Mimo że Polacy coraz chętniej robią zakupy mobilne i tym samym dokonują płatności w ramach tych transakcji, wciąż wielu z nich nie do końca ufa temu procesowi. Klienci nadal sceptycznie podchodzą do podawania numeru karty czy numeru telefonu. Obawy te można starać się zniwelować za pomocą zapewniania o bezpieczeństwie płatności i starać się stosować ich uproszczone formy - to znaczy bez podawania wszystkich wrażliwych danych, jak np. płatności internetowe PayU czy PayPal.

  • Chęć poznania szczegółowego opisu produktu

Często sklepy internetowe mające wersje mobilne stosują skrócone opisy produktów, aby wszystkie niezbędne informacje znalazły się w widoku dostępnym na telefonie. W związku z tym klienci bardziej dociekliwi, którym do oceny produktu, obok jego zdjęcia, potrzebny jest także szczegółowy opis, prawdopodobnie zrezygnują z zakupu. Zamiast ucinania informacji warto zastosować mechanizm zakładek, w ramach których możemy zamieścić różne dane na temat produktu, np. opis, dane techniczne i zastosowanie. Takie wyjście z sytuacji pozwoli nam nie stracić klientów bardziej dociekliwych, którzy robią lubić zakupy przez urządzenie mobilne, ale nie chcą, aby zakres informacji i poziom ścieżki zakupowej w kanale mobile odbiegał od standardów zakupów dokonywanych przez komputery stacjonarne i laptopy.

  • Wszystko trwa zbyt długo

Długie formularze i czas oczekiwania na załadowanie się strony sklepu - to jedne z głównych przyczyn niechęci do zakupów przez urządzenia mobilne. Dla wielu to czas jest cenny, a szczególnie kwestia jego zaoszczędzenia. Warto zatem zadbać o to, aby strony sklepu ładowały się szybko - można to sprawdzić na stronie PageSpeed Tools i zminimalizować liczbę pól niezbędnych do wypełniania podczas realizacji transakcji.

Zakupy przez urządzenia mobilne to przyszłość!

Jak wskazują badania, zakupy dokonywane za pomocą urządzeń mobilnych stają się coraz popularniejsze i możemy śmiało przypuszczać, że trend ten nie tylko się utrzyma, lecz także będzie wzrastał. Zmiany trybu i stylu życia na bardziej mobilny i elastyczny powoduje także zmianę sposobu poszukiwania produktów i ich zakupu. Warto już dzisiaj przygotować się na nadchodzące zmiany i dostosować sklep do zmieniających się realiów świata e-commerce.