Poradnik Przedsiębiorcy

Ścieżka konwersji w sklepie internetowym, czyli od produktu do zakupu

Odpowiednio przemyślana, logiczna ścieżka konwersji w sklepie internetowym ułatwi poruszanie się po stronie oraz zwiększy liczbę zrealizowanych zakupów. Aby klient dotarł do oczekiwanego przez nas miejsca, czyli zakończenia złożonego zamówienia, musi przejść przez szereg stron i wykonać wiele czynności. Badania przeprowadzone przez amerykańską firmę See Why wykazują, że 7 na 10 klientów porzuca swój koszyk, dlatego warto stworzyć efektywną ścieżkę zakupu, która zwiększy prawdopodobieństwo sfinalizowania transakcji.

Czym jest ścieżka konwersji?

Ścieżka konwersji jest to szereg zdarzeń, które zachodzą zanim nastąpi oczekiwane działanie. Inaczej mówiąc, jest to droga jaką musi pokonać użytkownik, zanim dojdzie do zakupu wybranych przez niego produktów. Ścieżka powinna być tak zaplanowana, aby skłaniała użytkownika do podejmowania konkretnych kroków oraz ułatwiała mu poruszanie się po stronie. Czasem najmniejszy problem ze złożeniem zamówienia bądź trudność w odnalezieniu odpowiedniej funkcji może spowodować rezygnację z zakupu. Ścieżka konwersji w sklepie internetowym może przyjmować różną formę, najczęściej występuje w postaci lejka. Na każdą kolejną podstronę dociera coraz mniej użytkowników, a naszym zadaniem jest sprawić, aby liczba odrzuceń była jak najmniejsza.

Ścieżka konwersji - najczęściej występujące modele

  • Model A to idealna ścieżka konwersji, która nie jest możliwa do osiągnięcia. W tym modelu lejka liczba zrealizowanych zakupów równa się liczbie użytkowników, którzy je rozpoczęli.

  • Model B wskazuje na wysoki wskaźnik rezygnacji użytkowników, którzy nie przechodzą do kolejnego poziomu.

  • Model C to najbardziej optymalna ścieżka. Przedstawia niewielki stopień porzucania ścieżki zakupowej, a tym samym wysoki poziom zrealizowanych transakcji.

  • Model D obrazuje źle skonstruowaną ścieżkę, gdzie pewna część użytkowników dołącza do procesu dopiero na drugim etapie. 

Wygląd sklepu projektowany pod kątem użytkownika

Upodobania użytkowników i główny cel istnienia strony powinny stanowić podstawę przy całym procesie projektowania sklepu. Ścieżka konwersji w sklepie internetowym powinna być odzwierciedleniem ich nawyków i przyzwyczajeń związanych z realizacją czynności płatniczych takich jak zakupy, opłacenie abonamentu czy zasilenie konta. Jeśli każdy kolejny krok w sklepie internetowym będzie intuicyjny oraz da użytkownikowi wyraźną wskazówkę, jaką czynność następnie należy wykonać, przełoży się to na efektywność sklepu.