Chcesz założyć firmę internetową. Masz jednak wciąż tysiące pytań i wątpliwości – czy rzeczywiście taki biznes jest opłacalny, czy łatwo go założyć i jaki wkład finansowy musisz posiadać? Czym różni się przedsiębiorstwo w świecie wirtualnym od tego, który ma swoją filię w centrum miasta? Jakie są etapy jego zakładania? I najważniejsze - jaką branżą warto się zainteresować? Z pewnością słyszałeś kiedyś stwierdzenie ,,Jeśli nie ma cię w internie - nie istniejesz". Jest w tym dużo prawdy. Większość osób w pierwszej kolejności szuka potrzebnych informacji w sieci. Z tego względu firma internetowa ma bardzo duże szanse na odniesienie sukcesu. Sprawdź, jakie zalety ma e-biznes i na czym można zarobić.
Firma internetowa to przyszłość biznesu?
Obecnie Internet to nieodłączny element życia ludzi w większości krajów na całym świecie. Nic więc dziwnego, że firmy chętnie korzystają z sieci do prowadzenia działań promujących ich biznes. Coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na rozpoczęcie działalności w internecie, zamiast prowadzenia jej w tradycyjnej formie. Wiadomo, że nie w każdej branży jest taka możliwość, jednak istnieje wiele korzyści wynikających z tego rodzaju formy pracy, które przekonują, że firma internetowa to dobry pomysł na biznes.
Niewielki koszt
Firma internatowa najczęściej zakładana jest ze względów finansowych. Nie wymaga ona tak dużych nakładów pieniężnych jak biznes tradycyjny. Nie potrzebujemy lokalu, pracowników, szeregu prawników i księgowych. Oprócz tego możemy skorzystać z obniżonych stawek ZUS, w przypadku gdy wciąż studiujemy lub pracujemy w firmie, która już odprowadza za nas składki. Koszty, które musimy ponieść w pierwszej kolejności to te dotyczące utrzymania serwera i domeny, a także oprogramowania.
Mały e-biznes możemy prowadzić już przy opłatach w wysokości ok. 200-300 złotych rocznie, przy użyciu darmowych skryptów Open Source, które umożliwiają prowadzenie platform e-learningowych, sklepów online oraz tworzenie stron opartych na systemie CMS (system zarządzania treścią). Płatności natomiast, może wykonywać za nas profesjonalny serwis płatności online, np. PayU. Dzięki temu będziemy mogli udostępnić klientom możliwość płatności za pomocą kart kredytowych czy bankowych serwisów internetowych. Z kolei księgowość wystarczy zlecić firmie internetowej, np. wfirma.pl, która pomoże w uporaniu się z kwestiami rachunkowymi, nie wychodząc z domu.
Istotna jest branża
To jak będzie funkcjonować nasza firma internetowa w dużej mierze zależy od tego, na jaką zdecydujemy się branżę. Nie jest to prosty wybór, jednak gdy poświęcimy trochę czasu na przeanalizowanie tej kwestii, z pewnością uda wybrać się najlepszą opcję. W pierwszej kolejności należy dokonać analizy rynku, własnych kompetencji oraz zainteresowań i pasji. Należy zwrócić uwagę również na to, że Internet nieustannie się zmienia i wciąż daje nowe możliwości na zarobienie pieniędzy. Warto to obserwować i czekać na nowo powstające branże, w których konkurencja nie jest jeszcze zbyt duża.
Na czym można zarobić w Internecie?
Firma internetowa to nie tylko e-sklepy - możliwości jest naprawdę mnóstwo. Niektóre metody zarabiania wymagają większej wiedzy i zaangażowania, inne z kolei mogą się okazać całkiem proste w realizacji. Oto kilka pomysłów na to, jak można zacząć zarabiać w sieci:
Pisanie tekstów
Zostając copywriterem, jesteś odpowiedzialny za stronę tekstową reklamy, czyli w praktyce za wymyślenie chwytliwego sloganu, napisanie tekstu ulotki czy ogłoszenia. Jeśli nie masz problemów z tworzeniem tekstów, już teraz możesz rozpocząć swoją przygodę z e-biznesem.
Organizacja imprez
Jeśli lubisz pracę z ludźmi i potrafisz dobrze planować, możesz spróbować zarabiać na organizowaniu wszelkiego rodzaju eventów, szkoleń i imprez okolicznościowych. Twoja firma internetowa może zacząć istnieć beż żadnych większych nakładów finansowych - potrzebny Ci będzie jedynie dostęp do internetu i telefon.
Obsługa social media
Portale społecznościowe nie mają przed Tobą tajemnic? Obserwuj, jak robią to najlepsi i ucz się, jakie posty i o jakich porach dodawać w takich serwisach. Możesz również tworzyć proste grafiki w programie typu Canva oraz prowadzić kampanie marketingowe.
Prowadzenie bloga
Coraz więcej osób próbuje swoich sił prowadząc bloga. Tworząc interesujące dla czytelnika teksty, możemy zacząć zarabiać na reklamach, programach partnerskich czy tekstach sponsorowanych.
Tworzenie kursów internetowych
Specjalizujesz się w jakiejś dziedzinie? Stwórz kurs internetowy i sprzedawaj go przez internet. Może być opracowany w formie newslettera, e-booka czy filmiku. Jest to ciekawa forma zarobku, ponieważ można poświęcić trochę czasu na stworzenie takiego kursu, następnie nie wkładając w to żadnego wysiłku generować tylko zyski.
Tłumaczenie tekstów
Znając obce języki, warto to wykorzystać i oferować w Internecie usługi z zakresu tłumaczenia tekstów. Nie potrzebujesz żadnego kapitału jedynie dobrą umiejętność języka obcego, najlepiej mało popularnego.
Dobry marketing to podstawa
Jak natomiast rozpromować firmę online? Również wirtualnie! Marketing internetowy to potężna broń, którą należy umieć się posługiwać. Podstawowymi działaniami marketingowymi w przypadku biznesu internetowego są pozycjonowanie strony w celu uzyskania wysokiej pozycji w wyszukiwarkach, odpowiedni dobór słów kluczowych, sprzedażowe kampanie mailingowe, newslettery, artykuły sponsorowane, marketing wirusowy czy programy benefitowe. Żaden produkt czy usługa nie sprzedadzą się same, bez komunikacji z potencjalnym klientem.
Firma internetowa to możliwość otworzenia własnego biznesu i spełnienia marzeń o niezależności finansowej, przy niskich kosztach. Doskonałym przykładem na to, może być, okrzyknięty przez media najmłodszym milionerem w Polsce, Kamil Cebulski, który w wieku 16 lat, nie mając zbyt wiele pieniędzy na inwestycje, założył pierwszą własną firmę internetową, która osiągała milionowe zyski. Decyzja o rozpoczęciu działalności internetowej należy do każdego indywidualnie. Nie sposób się jednak nie zgodzić, że Internet daje mnóstwo możliwości i nie stawia przed nikim żadnych ograniczeń, na zostanie rekinem biznesu.