0 0
dni
0 0
godz
0 0
min
0 0
sek

E-biznes - czym jest i jak go skutecznie prowadzić?

Nasz ekspert:
Artykuły autora

Wielkość tekstu:

Każdy z nas marzy o tym, by stać się własnym szefem, nie słuchać niczyich rozkazów, nie podlegać nikomu, móc pracować tylko dla siebie i jeszcze na tym dobrze zarabiać. Okazuje się, że w dobie wszechpanującego internetu nie ma rzeczy niemożliwych, wystarczy bowiem założyć własny e-biznes.

Autonomiczne jednostki, pragnące wyrwać się ze szponów bezwzględnych machin korporacyjnych, stają przed trudnym wyborem dalszej drogi – założeniem tradycyjnego biznesu czy też firmy internetowej. Biorąc pod uwagę fakt, iż obecnie internet wniknął właściwie w każdą dziedzinę życia, na początek warto zdecydować się na e-biznes, który ostatnio bije rekordy popularności. Na rynku pojawia się coraz więcej firm, które istnieją tylko w sieci. I chyba śmiało można posunąć się do stwierdzenia, że internet jest bezsprzeczną przyszłością biznesu.

Czym jest e-biznes?

E-biznes czyli biznes elektroniczny został wcielony w życie w 1995 roku przez koncern IBM. Ten model prowadzenia biznesu opiera się na szeroko rozumianych rozwiązaniach teleinformatycznych, z szczególnym naciskiem na aplikacje internetowe. Obejmuje on: wymianę informacji między przedsiębiorcami, producentami, dystrybutorami i odbiorcami produktów oraz usług, podpisywanie umów, zawieranie kontraktów, płynne przesyłanie dokumentów, prowadzenie telekonferencji, pozyskiwanie nowych kontaktów, a także klientów, wyszukiwanie informacji o nowościach na rynku, ale również o konkurencji. Z e-biznesem łączy się szereg innych pojęć, np.: e-commerce czyli handel elektroniczny, e-enterprise czyli elektroniczne przedsiębiorstwa, e-economy – elektroniczna gospodarka, e-society – elektroniczne społeczeństwo czy też e-government – elektroniczny rząd i wchodząc w bardziej szczegółowe nazewnictwo: e-banking, e-learning.

Dominacja e-biznesu nad jego tradycyjną formą

Zakładając własny e-biznes nie musisz wynajmować powierzchni biurowej, swoją pracę możesz wykonywać zdalnie, z domu.

Koszty reklamy internetowej są znacznie mniejsze. Nie tracisz pieniędzy na drukowanie ulotek i ich rozprowadzanie. Prowadząc e-biznes reklamujesz się poprzez e-maile, artykuły na blogu, własną stronę internetową oraz pozycjonowanie. Biznes elektroniczny nie polega wyłącznie na przeprowadzeniu transakcji, ale obejmuje on wszystkie czynniki, które do niej prowadzą. Takim czynnikiem jest właśnie marketing internetowy, który wykorzystuje internet w celach reklamowych, prowadzących do sprzedaży dóbr lub usług. Natomiast dzięki e-PR czyli elektronicznemu Public Relations można swobodnie kształtować wizerunek firmy w sieci i komunikować się z mediami.

Obniżają się także koszty zatrudnienia pracowników, gdyż zazwyczaj osoba zakładająca e-biznes prowadzi go samodzielnie. Gdy firma internetowa rozwinie się i koniecznym stanie się zatrudnienie pomocnika, to koszty jego utrzymania i tak są niższe niż przy tradycyjnym biznesie, ponieważ taki pomocnik także może wykonywać swoją pracę zdalnie. Właściciele e-biznesów najczęściej zatrudniają pracowników na umowę zlecenie lub umowę o dzieło.

Towary, w przypadku sklepów internetowych, są dostępne 24 godziny na dobę.

W e-biznesie rynek zbytu obejmuje cały świat, gdy tymczasem w tradycyjnych firmach ogranicza się często do najbliższego otoczenia (np. sklepiki osiedlowe, centra handlowe).

Kontakt z firmą oraz z kontrahentami jest najczęściej bezpłatny i natychmiastowy (np. e-maile, komunikatory, portale społecznościowe typu Facebook).

Właściciele sklepów internetowych zazwyczaj nie ponoszą kosztów wysyłki, gdyż pokrywa je nabywca.

Pierwsze kroki

Absolutną koniecznością jest strona internetowa, za którą może się kryć także tzw. e-shop czyli sklep internetowy.

Maciej Dutko w książce Domeny internetowe – krótko i na temat zastosował doskonałe porównanie domen do miejsc zamieszkania w realnym świecie. Jeśli firma posiada dobrą domenę w internecie, to staje się to równoznaczne z umiejscowieniem siedziby w centrum miasta. Jednak nie każdego stać na dom w willowej dzielnicy. Domenowych developerów na rynku internetowym jest coraz więcej, dlatego też należy mieć rozeznanie pośród ofert. Dobra domena internetowa powinna być niepowtarzalna – krótka, łatwa do zapamiętania i wymówienia. Oprócz tego powinna budzić natychmiastowe skojarzenia z danym przedsiębiorstwem, bardzo istotne jest, by słowa w niej zawarte pochodziły z rodzimego języka. Przy tworzeniu domen na pewno należy wykazać się kreatywnością i znajomością zasad panujących w sieci. Trzeba nauczyć się dostrzegać panujące niuanse między domenami i wykorzystywać ich słabostki. Powiedzmy, że internauta popełnia błąd w adresie docelowej strony WWW i wówczas momentalnie trafia na stronę Twojej firmy.

Domena internetowa jest wizytówką firmy. Ona odsyła potencjalnego klienta do strony WWW, która jest wyznacznikiem profesjonalizmu. Dzięki niej dane przedsiębiorstwo może zareklamować się i usprawnić kontakt z klientem. W tym celu należy zarejestrować adres strony za pośrednictwem uprawnionej do tego firmy i pozyskać miejsca na serwerze (tzw. hosting), aby ją utrzymać i pokazać w sieci. Warto zwrócić uwagę na promocje, np. domena plus hosting w atrakcyjnej cenie. Następnie przedsiębiorstwo wybiera wolny adres, pasujące rozszerzenie i opłaca okres użytkowania domeny oraz korzystania z serwera. Zatem tworząc przedsiębiorstwo, pamiętaj o zarejestrowaniu domeny, dzięki której stworzysz e-wizytówkę swojej firmy oraz wykażesz się profesjonalizmem. Następnie stwórz własny newsletter, biuletyn, autoresponder, listę adresową, marketing, copywriting. Prowadź bloga firmowego, na którym będziesz umieszczać artykuły dotyczące Twojej działalności. Zajmij się pozycjonowaniem serwisu, badaniem ruchu, który do niego dociera i wyciąganiem na tej podstawie konkretnych wniosków.

E-biznes - jakie ma wady i zalety?

Jak każda forma prowadzenia działalności tak i e-biznes ma swoje plusy i minusy. Decydując się na prowadzenie firmy internetowej, warto rozstrzygnąć wszystkie za i przeciw. 

Wady e-biznesu

  • długi okres budowania zaufania wśród klientów - internauci głównie dokonują wyborów w sieci na podstawie opinii i komentarzy innych użytkowników. Otwierając nowy serwis, nie możemy tego zapewnić klientom, dlatego proces zdobywania zaufania może się znacząco przedłużyć,
  • duża konkurencja - rynek internetowy jest bardzo atrakcyjny dla przedsiębiorców, dlatego wciąż zwiększa się konkurencja w prawie każdej branży. Aby wybić się z tłumu, należy wykazać się dużym profesjonalizmem i pomysłowością,
  • nieustanie zwiększające się wymagania klienta oraz nowe trendy - sieć internetowa to najszybciej rozwijające się media dlatego na bieżąco należy obserwować zmiany i trendy, jakie nadchodzą. Internauci wymagają obsługi na najwyższym poziomie, a za każdy mały błąd mogą bardzo negatywnie ocenić nasze działania.

Zalety e-biznesu

  • brak ograniczeń terytorialnych - w Internecie naszym klientem może zostać każdy, bez względu na miejsce zamieszkania. Dzięki temu nieustannie możemy poszerzać zasięg naszych działań i rozwijać się na rynkach międzynarodowych.
  • duża elastyczność działań - prowadząc biznes w internecie, można szybko zmienić profil działalności czy sposób działania. Nie jest to takie proste, kiedy mamy standardową firmę ze stacjonarnym oddziałem i zatrudnionymi pracownikami.
  • możliwość startu bez dużego kapitału - zakładając nowy e-biznes, nie musimy mieć dużych nakładów pieniężnych. Przede wszystkim liczy się pomysł i wiedza na temat funkcjonowania biznesów internetowych. 

Podsumowując, przede wszystkim skup się na tym, na czym dobrze się znasz. Stwórz taki profil firmy, który będzie poparty Twoim doświadczeniem. Zbierz jak najwięcej informacji dotyczących e-biznesu, zasięgnij rady u specjalistów i dopiero wówczas, gdy będziesz czuł, że jesteś już w posiadaniu podstawowej wiedzy – stwórz własną firmę internetową.

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów