CEEB, czyli Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków, wystartuje dopiero w 2030 roku, jednak już 1 lipca 2021 roku w życie wszedł obowiązek dokonywania zgłoszeń źródeł ciepła i źródeł spalania paliw w budynku. Kogo dotyczy obowiązek? Co zawiera zgłoszenie CEEB i kiedy należy je złożyć? Dowiesz się z poniższego artykułu!
Czym jest zgłoszenie CEEB?
Właściciel lub zarządca budynku bądź lokalu ma obowiązek złożyć do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta deklarację o źródłach ciepła albo źródłach spalania paliw.
Przykłady wypełnionej deklaracji odnaleźć można na stronie Głównego Nadzoru Budowlanego.
Zgłoszenie CEEB - jakie informacje należy podać?
Zgłoszenie CEEB powinno zawierać następujące informacje:
- imię i nazwisko albo nazwę właściciela lub zarządcy budynku lub lokalu oraz adres miejsca zamieszkania lub siedziby;
- adres nieruchomości, w której obrębie eksploatowane jest źródło ciepła lub źródło spalania paliw;
- numer telefonu właściciela lub zarządcy budynku lub lokalu, o ile posiada;
- adres poczty elektronicznej właściciela lub zarządcy budynku lub lokalu, o ile posiada;
- informacje o liczbie i rodzaju eksploatowanych w obrębie nieruchomości źródeł ciepła lub źródeł spalania paliw oraz o ich przeznaczeniu i wykorzystywanych w nich paliwach.
Przez źródło spalania paliw rozumie się część instalacji spalania paliw będącą stacjonarnym urządzeniem technicznym, w którym następuje utlenianie paliw w celu wytworzenia energii. Deklarację składa się w przypadku, gdy takie źródło spalania:
- ma nominalną moc cieplną mniejszej niż 1 MW oraz
- nie wymaga pozwolenia, o którym mowa w art. 181 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o ochronie środowiska lub
- nie wymaga zgłoszenia, o którym mowa w art. 152 ust. 1 ustawy o ochronie środowiska.
Kiedy i jak dokonać zgłoszenia CEEB?
Deklarację składa się w terminie 14 dni od dnia pierwszego uruchomienia danego źródła ciepła lub źródła spalania paliw.
Można ją złożyć w postaci:
- elektronicznej, za pomocą środków komunikacji elektronicznej z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego obsługującego ewidencję, lub
- pisemnej.
W przypadku zmiany danych o liczbie i rodzaju eksploatowanych w obrębie nieruchomości źródeł ciepła lub źródeł spalania paliw oraz o ich przeznaczeniu i wykorzystywanych w nich paliwach właściciel lub zarządca budynku lub lokalu jest obowiązany złożyć nową deklarację w terminie 14 dni od dnia, w którym zaistniała zmiana.
Kontrola składanych deklaracji
W terminie 30 dni od dnia otrzymania deklaracji w postaci pisemnej wójt, burmistrz lub prezydent miasta wprowadza do ewidencji dane i informacje zawarte w deklaracji z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego obsługującego ewidencję.
Kontrolą wskazanych w deklaracji informacji zajmować się mają osoby uprawnione do wprowadzania danych i informacji do takiej ewidencji. Podmiotami tymi są zgodnie z ustawą osoby, które zgodnie z właściwymi przepisami uprawnione są do:
- przeprowadzenia kontroli źródła spalania paliw o nominalnej mocy cieplnej mniejszej niż 1 MW niewymagającego pozwolenia lub zgłoszenia w myśl ustawy o ochronie środowiska;
- przeprowadzenia kontroli spełnienia wymagań określonych w uchwale, o której mowa w art. 96 ust. 1 ustawy – Prawo o ochronie środowiska;
- przeprowadzenia kontroli uiszczenia należnej opłaty za korzystanie ze środowiska, o której mowa w art. 284 ust. 1 ustawy o ochronie środowiska;
- przeprowadzenia kontroli gospodarowania odpadami komunalnymi lub odprowadzania nieczystości ciekłych;
- przeprowadzenia kontroli w zakresie emisji gazów i pyłów wprowadzanych do powietrza przez przedsiębiorcę w rozumieniu Ustawy z dnia 6 marca 2018 roku – Prawo przedsiębiorców;
- przeprowadzenia kontroli przewodów kominowych (dymowych, spalinowych i wentylacyjnych), o której mowa w art. 62 ust. 1 pkt 1 lit. c Ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku – Prawo budowlane.
Ponadto kontrolować przedłożone w deklaracji informacje mogą podmioty:
- wskazane przez BGK, realizujące czynności w zakresie premii termomodernizacyjnych i premii remontowych;
- wskazane przez organy realizujące czynności w zakresie ulgi podatkowej, o której mowa w art. 26h Ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych;
- wskazane przez organy lub inne podmioty udzielające ze środków publicznych finansowania albo dofinansowania przedsięwzięć termomodernizacyjnych, przedsięwzięć niskoemisyjnych lub przedsięwzięć remontowych, odnawialnych źródeł energii, lub innych przedsięwzięć związanych z ochroną powietrza;
- wskazane przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta w zakresie przyznanych świadczeń z pomocy społecznej lub innych form wsparcia finansowego ze środków publicznych w zakresie dodatku mieszkaniowego, dodatku energetycznego, zasiłku celowego z przeznaczeniem na ogrzewanie;
- usuwające zanieczyszczenia z przewodów dymowych i spalinowych.
Wskazane wyżej podmioty przy okazji wykonywania obowiązków związanych z wykonywaną funkcją mogą uzyskać informacje o nieprawdziwości zadeklarowanych danych. W takim przypadku osoby te wprowadzają dodatkowe informacje do rejestru obejmującego dotychczasowe deklaracje.
Odpowiedzialność karna za niezłożenie deklaracji w terminie
Kto, wbrew ciążącemu na nim obowiązkowi, nie składa w terminie deklaracji, podlega karze grzywny. Nie podlega karze sprawca, który złożył deklarację po terminie, jeżeli złożenie deklaracji nastąpiło przed dniem, w którym wójt, burmistrz lub prezydent miasta powziął wiadomość o popełnieniu wykroczenia.
Nowe regulacje dotyczące rejestru od 2030 roku
W 2030 roku w życie wejdą przepisy o centralnej ewidencji emisyjności budynków, którą prowadzi i której administratorem będzie minister właściwy do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa.
W ewidencji zgromadzone zostaną takie dane jak:
- dane i informacje o budynkach i lokalach w zakresie źródła ciepła, w tym zasilania z sieci ciepłowniczej, wykorzystywanego na potrzeby budynku lub lokalu;
- źródła energii elektrycznej wykorzystywane na potrzeby budynku lub lokalu w celu ogrzewania lub podgrzania wody użytkowej;
- źródła spalania paliw;
- o przeprowadzonej kontroli;
- o przekazanej premii termomodernizacyjnej, przekazanej premii remontowej oraz zwrotu takich premii;
- udzielone ze środków publicznych finansowanie albo dofinansowanie przedsięwzięć termomodernizacyjnych, przedsięwzięć niskoemisyjnych lub przedsięwzięć remontowych, odnawialnych źródeł energii, innych przedsięwzięć związanych z ochroną powietrza;
- przyznane świadczenia z pomocy społecznej lub inne formy wsparcia finansowego ze środków publicznych w zakresie dodatku mieszkaniowego, dodatku energetycznego, zasiłku celowego z przeznaczeniem na ogrzewanie;
- dane właścicieli lub zarządców budynków lub lokali.
Do ewidencji bieżący wgląd będą mieć organy, które wykonują obowiązki związane z przyznawaniem ww. świadczeń lub kontrolą wskazanych wyżej informacji. Do własnego wpisu w ewidencji wgląd będzie mieć także właścicieli i zarządca budynku lub lokalu.