Poradnik Przedsiębiorcy

Błędy na rozmowie kwalifikacyjnej - jak się ich wystrzegać?

To oczywiste, że mamy szereg oczekiwań względem kandydata do pracy, który pojawi się na rozmowie kwalifikacyjnej. Przede wszystkim chcemy, aby był przygotowany i wykazywał zaangażowanie – takich pracowników chcemy zatrudniać i nic w tym dziwnego. Jednak zdarza się, że na rekrutację przychodzi ktoś, kto zupełnie burzy nasz obraz. Jakie błędy na rozmowie kwalifikacyjnej pojawiają się najczęściej? Na co zwracać uwagę? Podpowiadamy w niniejszym artykule!

Najczęstsze błędy na rozmowie kwalifikacyjnej

Rekrutacja to dla nas proces, na który poświęcamy dużo czasu, a tym samym także finansów. Oczekujemy więc, że na rozmowie kwalifikacyjnej pojawią się osoby kompetentne, których nie będziemy traktować jako straty czasu. Jednak nie da się uniknąć kandydatów, którzy są zupełnie nieprzygotowani. Jakie są więc najczęstsze błędy na rozmowie kwalifikacyjnej?

Spóźnienie

Czas w biznesie jest bardzo ważny, tak jak i w życiu prywatnym. Nie jest dla nas komfortowe, kiedy ktoś nie szanuje naszego czasu, ponieważ przez takie osoby go tracimy. Dużym błędem jest więc spóźnienie się na rozmowę kwalifikacyjną. Kandydat powinien wyjść z domu na tyle wcześniej, by bez problemu zdążyć na spotkanie z nami. Oczywiście mogą zdarzyć się nieprzewidziane sytuacje losowe, jednak wówczas konieczny jest telefon i poinformowanie o tym.

Nieodpowiedni strój

Kolejną kwestią jest też oczywiście odpowiednia prezentacja. Rozmowa kwalifikacyjna to spotkanie biznesowe, od kandydata oczekujemy więc profesjonalizmu. Dresy, letnie ubrania, słomkowe kapelusze, dużo szeleszczącej biżuterii – na pewno nie jest dobrym pomysłem. Poza tym niezbyt mile widziane są również pogniecione, zaplamione ubrania czy nieświeża fryzura. Liczymy bowiem na przygotowanie kandydata i jego zaangażowanie.

Nieprzygotowanie

Kiedy zaczynamy upewniać się co do tego, że kandydat nawet nie do końca wie, w jakiej firmie się znajduje i na jakie stanowisko aplikował, najpewniej nie zaprosimy go do dalszego etapu. Przygotowanie się do rozmowy jest kluczowe – pokazuje zaangażowanie i daje znać, że kandydat naprawdę chce pracować w naszej firmie. Jeśli jednak nie potrafi odpowiedzieć na pytania z nią związane, co jasno wskazuje, że nie ma o niej zielonego pojęcia, jest to z całą pewnością duży błąd.

Nieodpowiadanie na pytania

Błędem jest również nieodpowiadanie na zadane przez rekrutera pytanie lub zbyt często padająca odpowiedź: Nie wiem. Rozmowa kwalifikacyjna ma pokazać rekruterowi, że potencjalny pracownik jest idealnym kandydatem do podjęcia zatrudnienia, skąd jednak mamy o tym wiedzieć, jeśli kandydat prawie nic nie mówi? Poza tym takie nieudzielanie odpowiedzi jest też jednoznaczne z brakiem przygotowania, o którym wspominaliśmy już powyżej.

Brak skupienia

Wydawać by się mogło, że kandydat nie wpadnie na pomysł na przykład sprawdzania telefonu podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Tymczasem zdarza się, że na przykład odpisuje na wiadomości czy przerywa spotkanie na chwilę, bo chce odebrać telefon. Oczywiście czasami sytuacja losowa wymusza konieczność odebrania, jednak wtedy warto już na samym początku powiadomić o tym rekrutera. W innym przypadku jest to bardzo źle widziane.

Zdarza się również, że kandydat rozprasza się nie tylko telefonem, lecz nagminnie ucieka gdzieś myślami, nie słucha, prosi o powtarzanie pytań.

Nieodpowiednia postawa

Nieodpowiednia postawa jest częścią prezentacji kandydata. Zakładanie nóg na krzesło, zbyt swobodna postawa, stopa oparta o kolano – nada się na spotkanie z bliskimi znajomymi, jednak na rekrutacji z całą pewnością jest błędem.

Sposób mówienia

Zbyt ciche lub zbyt głośne mówienie – tempo bardzo szybkie lub tak dokładne, że zbyt wolne. Nie zawsze kandydat oczywiście może nad tym panować, jednak często zdarza się, że nieodpowiedni sposób mówienia wynika z tego, że po prostu tego nie kontroluje lub myśli, że jeżeli będzie odpowiadał szybko, szybciej skończy się rozmowa, a wolne wypowiedzi będą na przykład bardziej zrozumiałe.

Zbytnia swoboda

Kandydat pojawia się na rozmowie kwalifikacyjnej i już od progu wita nas radosnym: Cześć! Teoretycznie to miłe, w praktyce jednak, jak już wspominaliśmy wielokrotnie, oczekujemy od niego profesjonalizmu i jesteśmy na spotkaniu biznesowym. Jeśli więc się nie znamy, zbytnia swoboda jest błędem.

Może to się także wiązać z tym, że potencjalny pracownik zacznie mówić do nas na ty, żartować zbyt wiele lub w nieodpowiedni sposób i zachowywać się, jakby był na imprezie, co oczywiście również jest dużym błędem.

Używanie przekleństw

Kiedy atmosfera jest luźna, kandydatowi może się wydawać, że może więcej. W związku z tym zdarza mu się nawet przeklinać, co jest absolutnie niedopuszczalne. W takiej oficjalnej sytuacji taki język nie powinien mieć miejsca.

Wypowiedzi o poprzednich pracodawcach

Błędem na rozmowie kwalifikacyjnej jest również negatywne wypowiadanie się o byłych pracodawcach. Jeśli usłyszymy, że pracownik wypowiada się o nich w niepochlebny sposób, nie szczędząc ostrych słów, może to świadczyć o tym, że nie potrafi kontrolować swoich emocji i nie mamy pewności, czy nie będzie w przyszłości szerzyć podobnych opinii na nasz temat.

Brak pytań

Błędem jest również brak pytań ze strony kandydata. Pokazuje on tym samym, że nie ma w nim odpowiedniej dozy zainteresowania i zaangażowania.

Błędy na rozmowie kwalifikacyjnej pojawiają się czasami w zatrważających ilościach. Warto zwracać na nie uwagę, ponieważ mogą dużo powiedzieć o naszym potencjalnym pracowniku.