Poradnik Przedsiębiorcy

Powered by

wFirma.pl

Poznaj
niezbędne narzędzia
do zarządzania
Twoją firmą!

Dostępne
na wszystkie
platformy

Apple Windows Android BlackBerry

Mowa ciała w biznesie, czyli jak się poruszać, żeby zdobyć zaufanie

Często w relacjach biznesowych zastanawiamy się nad tym, na co należy zwrócić uwagę, by zrobić na rozmówcy jak najlepsze wrażenie. Pierwsze sekundy są bardzo istotne, nie oznacza to jednak, że jedynie przez chwilę trzeba być ostrożnym. Tak szybko, jak można wyrobić u rozmówcy pozytywną opinię o sobie, można ją także zmienić. Jak na to wpływa nasza mowa ciała

Mowa ciała

W świecie komunikacji funkcjonuje zasada 7-38-55, mówiąca o tymi, że 7% informacji dociera do rozmówcy dzięki wypowiadanym słowom, 38% trafia do niego dzięki odpowiedniej intonacji, natomiast za największą część - 55% - przekazu odpowiada mowa ciała. Warto więc pamiętać o tym, jak istotny, poza komunikacją werbalną, staje się przekaz, który wysyłamy w formie mowy ciała. To, co zobaczy nasz rozmówca może zupełnie zmienić znaczenie wypowiedzianych podczas naszej rozmowy słów.

Poniżej przedstawiamy listę tych części ludzkiego ciała, które warto kontrolować podczas spotkań biznesowych.

Postawa ciała prawdę Ci powie

To, czy inni postrzegają nas jako zwycięzców, czy przegranych, można wyczytać bezpośrednio z postawy naszego ciała. Poprzez sposób chodzenia, przygarbienie lub zadarcie głowy czasami zupełnie nieświadome wysyłamy jasny sygnał dla obserwujących nas osób.

Sylwetka zgarbiona, z pochylonymi ramionami i brodą opuszczoną to sygnał, że osoba, na którą patrzymy, nie wierzy we własne możliwości i pozbawiona jest siły przebicia.

Optymizm i pewność siebie zwiastują natomiast wyprostowane plecy, lekko uniesiona głowa oraz pewny krok. Natomiast przysłowiowo “zadarty nos” i odchylone w tył ramiona dają do zrozumienia, że nasz rozmówca uważa się za lepszego niż inni. Samo zwrócenie ciała w kierunku rozmówcy jest niemym potwierdzeniem zainteresowania treścią wypowiedzi, a skrzyżowanie rąk czy nóg to przejaw zamknięcia i sygnalizowanie obaw. Już kilka gestów może odkryć przed naszym rozmówcą wiele informacji o nas.

Sposób siedzenia zdradzi, kim jesteś

Sposób siadania jest na pozór nieistotny, jednak istnieją spore różnice w postrzeganiu osoby rozsiadającej się na fotelu i osoby skulonej i siadającej na jego brzegu.

Swobodne rozsiadanie się na fotelu z nogami wystawionymi przed siebie lub zakładanie nogi na nogę może być odbierane przez otoczenie jako zniewaga i całkowity braku szacunku. Z kolei chowanie się w fotelu, czy siadanie na brzegu ze skrzyżowanymi kończynami nie świadczy o tym, że nasz rozmówca jest pewien siebie i swojej wartości. Czy tak niepewny kontrahent będzie dobrym partnerem w biznesie?

Mowa ciała i dłonie

Jednym z najmocniejszych sygnałów, wysyłanych do otoczenia, są te, które generują ludzkie dłonie. Pierwszy kontakt z dłonią rozmówcy następuje podczas spotkania biznesowego już w chwili przywitania. Podanie ręki wiotkiej świadczy o słabości naszego rozmówcy. Natomiast objęcie jej dwoma rękami może zostać odebrane jako kwestionowanie szczerości intencji partnera. Najbezpieczniejszym i najbardziej prawidłowo odbieranym przez naszego rozmówcę gestem jest uścisk zdecydowany, lecz nie za mocny, bez wyczuwalnych potrząśnięć.

Gestem dobrze znanym już od wczesnego dzieciństwa jest wyciągnięty palec wskazujący, który bardzo jasno sygnalizuje nakaz. Dłonie trzymane wnętrzem do góry utożsamia się bardziej z prośbą niż nakazem. Natomiast skierowanie ich ku dołowi daje znak zwierzchnictwa. Agresję ukazuje dłoń ściśnięta w pięść, a znudzenie obrazuje ręką oparta na policzku z pionowo uniesionym palcem wskazującym oraz kciukiem podpierającym brodę. Często wykorzystywany przez polityków jest gest wieży (stykające się opuszki palców obu dłoni uniesione ku górze), mający na celu wysłanie sygnału zdecydowania.

Wszelkie zachowania związane z dłońmi trzymanymi przy twarzy, np. pocieranie nosa, zasłanianie ust, mogą zostać odebrane jako sugerujące nieszczerość.