Projektu pn. Polskie Mosty Technologiczne nie trzeba specjalnie reklamować. W poprzedniej perspektywie finansowej przedsiębiorcy bardzo chętnie korzystali ze wsparcia w ekspansji na rynki zagraniczne udzielanego w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Na potwierdzenie tego przywołamy kilka liczb. W latach 2018-2023 Polska Agencja Inwestycji i Handlu zorganizowała 14 naborów wniosków na 38 rynków pozaunijnych. Do oceny wpłynęło około 2000 wniosków, z czego blisko 800 przedsiębiorców z sektora MŚP otrzymało grant.
Najbardziej cieszy jednak fakt nawiązania licznych kontaktów gospodarczych. Szacuje się, że dzięki wsparciu unijnym uczestnicy projektu wygenerowali ponad 39 mln zł przychodu pochodzącego z eksportu w ramach zawartych ponad 1450 kontraktów handlowych. Już niebawem rusza kolejna edycja programu. Zachęcamy więc do zapoznania się z najważniejszymi informacjami dotyczącymi projektu pn. Polskie Mosty Technologiczne.
Co warto wiedzieć o projekcie?
Sukces projektu Polskie Mosty Technologiczne w poprzednich latach spowodował, że podjęto decyzje o jego kontynuacji. Środki na realizację w kwocie 175 mln zł zabezpieczono w ramach Działania 2.24 Polskie Mosty Technologiczne – program Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki 2021-2027. Nie dziwi fakt, że po raz kolejny za działanie będzie odpowiadać Polska Agencja Inwestycji i Handlu. Główny cel i założenia działania pozostają takie same: wsparcie promocji oraz internacjonalizacji przedsiębiorstw mających innowacyjny produkt, usługę bądź technologię na wybranych rynkach zagranicznych, z wykorzystaniem różnych modeli e-commerce. O dotacje będą mogły ubiegać się MŚP, które mają potencjał do internacjonalizacji działalności, do rozwoju innowacyjnych produktów, usług lub technologii i które są zainteresowane pozyskiwaniem nowych możliwości rozwoju na rynkach zagranicznych.
Uruchomienie pierwszych naborów wniosków planowane jest w I połowie 2025 roku. W celu ułatwienia procesu aplikacji PAIH planuje stworzyć specjalny system informatyczny do obsługi wszystkich procesów związanych z realizacją projektu, czyli m.in. złożenia wniosku, oceny wniosków czy rozliczenia kosztów przez beneficjentów. Warto również wspomnieć, że instytucja organizująca konkurs będzie organizować nabory wniosków na wybrane rynki oraz wskazane dla każdego rynku branże. Przedsiębiorcy, którzy skorzystają ze wsparcia, mogą liczyć na wzrost zainteresowania ich innowacyjnym produktem/usługą/technologią na rynku docelowym, a tym samym na zwiększenie zamówień i kontraktów. Szacuje się, że taki efekt osiągnie około 660 podmiotów.
Kto może ubiegać się dotację?
Polskie Mosty Technologiczne to działanie skierowane do MŚP. Czy zatem każdy podmiot z tej kategorii może ubiegać się o dotację? Oczywiście, że nie. Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu zależy na wnioskach, które będą pochodzić od firm o wysokim potencjale technologicznym oraz innowacyjnym. Bardzo ważny jest też kierunek rozwoju. Do konkursu zaproszeni są przede wszystkim przedsiębiorcy, którzy chcą wejść na rynki zagraniczne spoza Unii Europejskiej (dla działania wybrano 12 rynków perspektywicznych). Jeżeli zaś chodzi o wymogi formalne, można być pewnym, że PAIH sprawdzi, czy przedsiębiorca:
- prowadził działalność na terenie Polski przez co najmniej 2 lata obrachunkowe przed dniem złożenia wniosku;
- ma doświadczenie w eksporcie;
- wpisuje się w katalog Krajowych Inteligentnych Specjalizacji;
- ma stronę internetową;
- ma potencjał techniczny, organizacyjny, finansowy i kadrowy do realizacji projektu;
- jego pomysł jest na tyle innowacyjny, żeby promować go na rynkach zagranicznych.
W dalszej części artykułu piszemy o tym, które rynki można brać pod uwagę, planując rozwój eksportu oraz jakie branże kwalifikują się do wsparcia.
Jakie rodzaje wsparcia przewidziano w programie?
Wsparcie udzielane w ramach projektu możemy podzielić na 2 etapy:
- krajowy – w ramach którego przedsiębiorca otrzymuje pomoc o charakterze szkoleniowo-doradczym. Na początek każdy przedsiębiorca, który został zakwalifikowany do udziału w projekcie, bierze udział w warsztatach. Ich celem jest przybliżenie wiedzy branżowej o konkretnych rynkach oraz uwarunkowaniach dla eksportu. Warsztaty trwają zazwyczaj 3 dni, a ich program zawiera również spotkania z praktykami biznesu, przedstawicielami Zagranicznych Biur Handlowych oraz przedsiębiorcami, którzy mają doświadczenie w realizacji działań eksportowych. Kolejny etap to opracowanie planu ekspansji, który będzie miał największe szanse powodzenia na danym rynku;
- zagraniczny – który polega na wdrożeniu wypracowanej strategii. Dzięki uzyskanemu wsparciu przedsiębiorca może wyjechać na zagraniczne misje gospodarcze oraz targi, a także liczyć na pomoc w zakresie certyfikacji produktów i działań informacyjno-promocyjnych oraz doradztwo prawno-techniczne (katalog wszystkich kosztów kwalifikowanych poznamy po ogłoszeniu pierwszego naboru wniosków).
Aby wsparcie udzielone w projekcie przyniosło wymierne korzyści, zakłada się, że będzie miało ono charakter bardzo indywidualny, dostosowany do potrzeb danego podmiotu.
Przedsiębiorca, który chce skorzystać z dotacji, musi pamiętać, że w programie szczegółowo określono, które kierunki (rynki) można wybrać za cel ekspansji. Planując ekspansję zagraniczną, można brać pod uwagę następujące kraje: Brazylia, Chiny, Egipt, Japonia, Kanada, Maroko, RPA, Turcja, USA, Wielka Brytania, Wietnam oraz Zjednoczone Emiraty Arabskie.
Do każdego rynku wskazane zostaną branże, które mogą liczyć na wsparcie. W artykule przytoczymy natomiast wszystkie kategorie, które można rozwijać w ramach projektu. Zaliczamy do nich branżę: kosmetyczną, maszyn i urządzeń, meblarską, motoryzacyjną, pojazdów szynowych, statków specjalistycznych, jachtów i łodzi, wysokich technologii w obszarze bezpieczeństwa i towarów podwójnego zastosowania, budowlaną, elektronikę, mikroelektronikę i fotonikę, IT/ICT, gier komputerowych, medyczną i farmaceutyczną, zielonych technologii oraz spożywczą.
Polska Agencja Inwestycji i Handlu planuje organizować maksymalnie 4 nabory rocznie. Każdy nabór obejmuje maksymalnie na 4 rynki zagraniczne i wybrane dla każdego rynku branże. Zgodnie z harmonogramem na 2025 rok:
- pierwszy nabór będzie dotyczył ekspansji – Chin, Japonii, Wietnamu, RPA;
- drugi nabór – Brazylii, Kanady, USA, Wielkiej Brytanii;
- trzeci nabór – Maroka, Egiptu, Turcji, Zjednoczonych Emiratów Arabskich.
Ile wynosi maksymalny poziom dofinansowania?
W ramach programu przewidziano 2 etapy wsparcia: krajowy i zagraniczny. Jeżeli zaś chodzi o formy dofinansowania, to możemy wyróżnić 3 kategorie. Przedsiębiorcy, których wniosek zostanie oceniony pozytywnie, otrzymają:
- 10 000 zł na usługi eksperckie Zagranicznych Biur Handlowych PAIH (należy jednak wyraźnie zaznaczyć, że jest to forma bezgotówkowa, rodzaj bonu, który ma określoną wartość i płaci się nim za usługi);
- 20 000 zł na warsztaty, doradztwo oraz opracowanie planu ekspansji zagranicznej (również forma bezgotówkowa);
- 150 000 zł wsparcia o charakterze gotówkowym, które może zostać przeznaczone na ekspansję na rynek zagraniczny.
Przedsiębiorcy muszą mieć świadomość, że wsparcie udzielane jest w formie refundacji już poniesionych wydatków. Każdy beneficjent powinien wnieść wkład własny w wysokości około 23%. Łatwo więc policzyć – aby pozyskać 150 000 zł, należy ponieść wydatki na kwotę blisko 194 000 zł.
Jakie zmiany wprowadzono w projekcie Polskie Mosty Technologiczne?
Mimo że działanie jest bardzo dobrze znane przedsiębiorcom przed uruchomieniem kolejnej edycji, warto przytoczyć kilka zmian, które w nim zaszły. Od 2025 roku w naborach wniosków będą obowiązywać następujące zasady:
- wsparcie udzielane będzie wyłącznie w formie refundacji;
- wymagany jest wkład własny na poziomie 23%;
- wybrano 12 rynków zagranicznych oraz 14 branż, w ramach których można planować inwestycje;
- w danym naborze można złożyć tylko 1 wniosek (harmonogram naborów będzie dostępny na stronie internetowej);
- kolejne wsparcie w ramach działania Polskie Mosty Technologiczne można uzyskać dopiero wtedy, kiedy rozliczy się wcześniejszy projekt PMT;
- skrócono okres oceny wniosków, rezygnując jednocześnie z panelu obrony strategii.
Przedsiębiorca musi mieć również doświadczenie w prowadzeniu działalności eksportowej (a co za tym idzie, wykazać przychody z eksportu) oraz prowadzić działalność gospodarczą co najmniej 2 lata obrachunkowe przed złożeniem wniosku.
Polskie Mosty Technologiczne to działanie skierowane do MŚP, które charakteryzują się dużym potencjałem innowacyjności i chcą wejść ze swoimi produktami lub usługami na 1 lub kilka z 12 rynków perspektywicznych poza Unią Europejską. Poza wsparciem finansowym w kwocie maksymalnie 150 000 zł przedsiębiorcy mogą liczyć na opiekę merytoryczną w przygotowaniu planu ekspansji i strategii produktu. W trakcie realizacji projektu Polska Agencja Inwestycji i Handlu planuje serię 16 spotkań z przedstawicielami z całej Polski, skierowaną do potencjalnych wnioskodawców mającą na celu upowszechnienie informacji o projekcie, jego założeniach i celach.