Decydując się na prowadzenie sklepu online, musimy również wybrać jego model. Każdy z nich posiada swoje charakterystyczne cechy i jest mniej lub bardziej angażujący w prowadzeniu, co warto wziąć pod uwagę. Zaraz omówimy sobie kilka podstawowych odsłon.
Sklep z własnym magazynem
To opcja dla osób dysponujących sporą przestrzenią lub możliwościami pozwalającymi na jej wynajem. Plusem posiadania własnego magazynu jest możliwość bardzo szybkiej realizacji zamówień i uniezależnienie się od dostawców. Towar możemy zamówić z wyprzedzeniem w dużej ilości i nie martwić się o jego ciągłą dostępność. Minusem tego rozwiązania są przede wszystkim wysokie koszta.
- Po pierwsze, musimy zamawiać sporą ilość produktów - jeśli nasza oferta charakteryzuje się dużą różnorodnością, koszta te wzrastają jeszcze bardziej. Nawet jeśli dysponujemy odpowiednimi środkami, to w ten sposób “mrozimy” kapitał.
- Po drugie, opłacić przestrzeń magazynową i jej obsługę.
Pseudo-Just-in-time
W tym modelu na swojej stronie prezentujesz aktualną ofertę swoich dostawców. Towar zamawiasz dopiero w momencie otrzymania zamówienia od klienta. Dzięki temu rozwiązaniu nie musisz dysponować obszernym magazynem - wystarczy niewielki zapas produktów. Nie musisz też inwestować pieniędzy zamawiając duże ilości towarów
Dropshipping
Ten model przypomina Pseudo-Just-in-time. Różnica polega na tym, że zamówione produkty trafiają bezpośrednio od producenta lub z magazynu dostawcy do klienta i nie znajdują się w naszym sklepie “fizycznie”. Sprzedawca zajmuje się jedynie zamawianiem produktów i ich promocją. W związku z tym umożliwia skrócenie czasu dostawy do klienta. Wadą tego rozwiązania są m.in. dość skomplikowane rozliczenia - chociaż zamówiony towar nie znajduje się u nas, to my odpowiadamy za wysyłanie klientowi paragonu czy faktury.
Extended Shopping
W tym modelu oddajemy kontrolę nad przyjmowaniem i realizacją zamówień partnerowi zewnętrznemu. Naszym zadaniem jest jedynie kierowanie ruchu użytkowników na stronę ze sklepem. Zaleta tego rozwiązania jest znaczne zmniejszenie ilości obowiązków, wadą - utrudnione pozyskiwanie i utrzymanie klientów. To rozwiązanie jest korzystne, jeśli sprzedaż nie jest naszą główną działalnością, a prowadzona przez nas strona przyciąga duży ruch.
Fulfilment
Tutaj wszelkie zadania logistyczne związane z prowadzeniem sklepu zlecamy firmie zewnętrznej. To ona zajmuje się zamawianiem i magazynowaniem produktów oraz późniejszymi wysyłkami. Do plusów tzw. fulfillmentu należy sposób rozliczeń, który może być korzystny szczególnie dla małych firm. Dlaczego? Najczęściej płacimy tutaj za konkretną operację, więc nominalne koszty nie są wysokie. Ten model sklepu internetowego przestaje się jednak sprawdzać w momencie, gdy nasz sklep obsługuje dużą liczbę zamówień. Wtedy bardziej opłacalne może okazać się wynajęcie magazynu i przejęcie obowiązków związanych z obsługą zamówień.
Sklep oparty na systemie afiliacyjnym
Model, w którym sprzedawca promuje produkty innych firm i otrzymuje prowizję od każdej sprzedaży dokonanej za pośrednictwem jego strony internetowej. Tutaj zaletą takiego modelu również jest brak konieczności posiadania magazynu oraz możliwość szybkiego rozpoczęcia działalności. Wadą z kolei rzecz jasna mniejsza marża związana z otrzymywaną prowizją, plus sam fakt, że aby sprzedawać efektywnie musimy posiadać jakieś zaplecze - autorytet/rozpoznawalność w jakiejś dziedzinie lub intensywnie promować produkt czy też usługę, których afiliantami jesteśmy.
Porównanie powyższych modeli
Własny magazyn
Plusy:
- Błyskawiczna realizacja zamówienia
- Wyższy poziom konwersji
- Niezależność od dostawców
- Branding opakowań
Minusy:
- Konieczność zamrożenia gotówki
- Koszt powierzchni magazynowej
- Koszt ubezpieczenia
- Koszt ochrony
Just-In_Time
Plusy:
- Niski próg wejścia
- Możliwość zaprezentowania szerokiego asortymentu
- Względne bezpieczeństwo przed utopieniem pieniędzy
Minusy:
- Konieczność integracji z dostawcą
- Możliwe braki towarów
- Niższy poziom konwersji
- Brak możliwości szybkiej realizacji
Dropshipping
Plusy:
- Niski próg wejścia
- Możliwość zaprezentowania szerokiego asortymentu
- Błyskawiczna realizacja zamówienia
- Wyższy poziom konwersji
Minusy:
- Konieczność integracji z dostawcą
- Możliwe braki towarów
- Mała ilość dostawców pracujących w tym modelu
- Bardziej skomplikowane rozliczenia fiskalne
Extended Shoppping
Plusy:
- Niski próg wejścia
- Możliwość zaprezentowania szerokiego asortymentu
- Błyskawiczna realizacja zamówienia
- Wyższy poziom konwersji
- Brak konieczności zajmowania się niektórymi usługami, np. obsługa klienta
Minusy:
- Utrudnione pozyskiwanie i utrzymanie klienta
- Wynagrodzenie niższe niż w innych modelach
- Konieczność integracji z dostawcą
Kilka innych ciekawych rozwiązań
Powyżej poznaliśmy kilka najpopularniejszych modeli sprzedażowych. Istnieją jednak jeszcze inne specyfikacje, dzięki którym możemy wyróżnić typy sklepów www. Nie są to jednak charakterystyki o tym samym podłożu co te poprzednie, dlatego nie znalazły się w zestawieniu.
Sklep internetowy typu marketplace – to model, w którym sprzedawca udostępnia swoją platformę, na której inni sprzedawcy mogą oferować swoje produkty.
Sklep internetowy z abonamentem – to model, w którym klienci płacą okresowo za dostęp do produktów lub usług oferowanych przez sklep internetowy.
Sklep internetowy z subskrypcją – to model, w którym klienci płacą regularnie za otrzymywanie określonych produktów lub usług.
Sklep internetowy z wydarzeniami online – to model, w którym sklep internetowy organizuje różne wydarzenia online, takie jak webinaria, szkolenia, konferencje, czy spotkania.
Sklep internetowy z personalizacją – to model, w którym sklep internetowy oferuje produkty lub usługi dopasowane indywidualnie do potrzeb i preferencji klienta
Sklep internetowy z automatyzacją – to model, w którym sklep internetowy wykorzystuje zaawansowane technologie, takie jak sztuczna inteligencja czy uczenie maszynowe, w celu automatyzacji procesów biznesowych
Sklep internetowy typu B2B (Business-to-Business) – w tym modelu sklep sprzedaje produkty lub usługi innym firmom, zazwyczaj na większą skalę i z dłuższym okresem płatności.
Kryteria wyboru modelu sprzedaży
To, na jaki model prowadzenia sklepu internetowego postawimy, jest zależne przede wszystkim od specyfiki naszego biznesu oraz od samych preferencji grupy docelowej.
Co wziąć pod uwagę?/Co ma pływ na nasz model sprzedażowy?
Rodzaj oferowanych produktów lub usług
Różne modele mogą być bardziej lub mniej odpowiednie w zależności od rodzaju oferowanych produktów/usług.
Przykładowo: Sklep internetowy z personalizacją może być bardziej odpowiedni dla sprzedaży luksusowych produktów lub usług, natomiast sklep z abonamentem może być bardziej odpowiedni dla sprzedaży produktów lub usług o stałym charakterze, takich jak kosmetyki lub suplementy diety.
Koszty prowadzenia biznesu
Jak mogliśmy zauważyć modele ecommerce nie są sobie równe w kwestiach finansowych. Sklep internetowy z automatyzacją może wymagać większych inwestycji w technologie, sklep z magazynem wynajęcia przestrzeni, która będzie pełniła tę rolę oraz hurtowego zakupu oferowanych produktów, a np. w przypadku droppshipingu to już nie jest naszym zmartwieniem.
Lojalność klientów
To, co sprzedajemy i jak sprzedajmy będzie miało też pewien wpływ na “lojalność” klienta. Jeśli jest to coś, co wymaga regularnego uzupełniania regularność jest pewniejsza - oczywiście wchodzi tutaj jeszcze kwestia jakości oferty.
Potencjał przychodowy
Tutaj jest to kwestia m.in. popytu, skali, ogólnego stosunku kosztów prowadzenia i wstępnej inwestycji oraz np. marży, jaka jest nam naliczana.
Kompleksowość obsługi klienta
Tutaj zarówno sam model, jak i sama nasza oferta (czy jest to prosty/zaawansowany prodykt czy też może usługa) mogą wymagać różnej ilości pracy w obsłudze klienta. Chodzi tutaj m.in. o dedykowany support lub obsługę maila, chat’u, bezpośrednie spotkanie (np. w przypadku konsultacji/kursów).
Własna strona sklepu czy platforma zewnętrzna?
Oczywiście ostateczna decyzja jest zależna od naszych indywidualnych preferencji. Często skorzystanie z platform typu Shopify, Allegro etc. wydaje się prostszym i lepszym rozwiązaniem, ale długofalowo nie zawsze tak to wygląda. Dochodzi również kwesta budowania własnej marki i niezależności. Najwięcej swobody mamy sprzedając własne produkty, na własnej stronie. Decydując się jednak na model bardziej złożony, ale znacznie bardziej budżetowy, czyli np. dropshipping mimo wszystko lepiej założyć własną stronę sklepu niż korzystać z profilu platformy e-commerce. Szczególnie jeśli myślimy długofalowo.
Samo wykonanie witryny www nie jest też już takie trudne. Jeśli nie znamy się na kodowaniu lub wolimy zrobić ją po prostu szybciej, możemy skorzystać z kreatora stron takiego jak np. WebWave i zbudować swój projekt od podstaw, lub oprzeć go na szablonie.
Autor: Webwave