Poradnik Przedsiębiorcy

Dowód w komórce, czyli mTożsamość - jak z niego korzystać?

Dowód w komórce może się przydać np. w wypożyczalni sprzętu, na poczcie czy przy podpisywaniu umowy. Nie zastępuje jednak tradycyjnego, plastikowego dowodu osobistego. Jak korzystać z dowodu w komórce? Jakie ma funkcje? 

Dowód w komórce a dowód plastikowy

Dowód w komórce nie zastępuje tradycyjnego, plastikowego dokumentu. Dowód w komórce odzwierciedla dane z dowodu tradycyjnego, ale nie jest dokumentem. 

Przykład 1.

Na podstawie plastikowego dowodu osobistego możemy podróżować do innych państw, które nie wymagają paszportu; dowód w komórce tego nie umożliwia; dowód w komórce nie będzie wystarczający u notariusza, w banku czy podczas odprawy na lotnisku.

Jak zainstalować dowód w komórce?

Na bezpłatną, rządową aplikację mObywatel i dostępną w niej usługę mTożsamość mówi się czasami dowód osobisty w komórce. Jednak ta usługa nie jest dowodem osobistym i nie zastępuje dowodu osobistego. Może się przydać np. na poczcie, w przychodni, w hotelu, w wypożyczalni sprzętu - o ile ta uzna, że takie sprawdzenie tożsamości klienta jest wystarczające. 

Żeby korzystać z dowodu w komórce, należy:

  • zainstalować na telefonie apliakcję mObywatel (smartfon z Bluetooth i aparatem, Android 6.0 lub wyższy lub iOS 11.0.3 lub wyższy);

  • mieć ważny dowód osobisty,

  • mieć założony profil zaufany (eGo) - bo to on posłuży do zatwierdzenia “połączenia” danych z dowodu osobistego z aplikacją,

  • po wybraniu w aplikacji usługi mTożsamość, aplikacja poprosi o zalogowanie się na profil zaufany; po zalogowaniu, pobierze i zapisze w aplikacji dane z dowodu osobistego.

Dostęp do aplikacji mObywatel jest możliwy tylko po wpisaniu ustalonego wcześniej hasła.

Jak działa dowód w komórce?

Dzięki usłudze mTożsamość, można:

  • wyświetlić i pokazać komuś swoje dane na ekranie smartfona;

  • potwierdzić swoją tożsamość w miejscach, które korzystają z aplikacji mWeryfikator;

  • przekazać swoje dane drugiej osobie;

  • sprawdzić i pobrać dane drugiej osoby.

Pokazanie danych na smartfonie


Najprostsze jest pokazanie (wyświetlanie) swoich danych na smartfonie. Po wejściu do aplikacji mObywatel, wystarczy kliknąć na usługę mTożsamość. Wyświetlą się dane przypominające pierwszą stronę dowodu osobistego: zdjęcie, nazwisko, imiona, data urodzenia, PESEL, numer dowodu osobistego i termin jego ważności, informacja, kto wydał dowód. 

Minusem sprawdzania czyjejś tożsamości w ten sposób jest to, że osoba sprawdzająca tak dane nie ma pewności, czy są one prawdziwe. Nie można wykluczyć, że ktoś pokazuje przygotowany wcześniej plik graficzny ze sfałszowanymi danymi. Dlatego pewniejszym sposobem jest zweryfikowanie wyświetlonych danych za pomocą aplikacji mWeryfikator lub przekazanie i sprawdzenie danych w aplikacji. Piszemy o tym niżej.

Potwierdzanie swoich danych przez mTożsamość

Pewniejszym sposobem potwierdzenia tożsamości jest wyświetlenie danych w aplikacji mObywatel i zweryfikowanie ich przez drugą stronę w aplikacji mWeryfikator.

Jak wygląda potwierdzanie tożsamości?

  • najpierw trzeba uruchomić aplikację mObywatel, wpisać hasło i wybrać na ekranie usługę mTożsamość;

  • należy wybrać “przekaż” a następnie “jednostronne przekazanie danych” i zaakceptować;

  • pojawi się prośba o zgodę na widoczność telefonu dla innych urządzeń przez 120 sekund; należy ją zaakceptować;

  • wyświetli się na ekranie kod QR;

  • obsługa punktu, w którym potwierdzane są nasze dane, powinna korzystać z innej darmowej aplikacji - mWeryfikator i za jej pomocą zeskanować kod QR z ekranu telefonu;

  • po zeskanowaniu kodu, w aplikacji mWeryfikator pojawią się dane - imiona, nazwisko, zdjęcie w niskiej rozdzielczości, data weryfikacji; dane nie są zapisywane w smartfonie osoby, która je sprawdza; mWeryfikator potwierdza też autentyczność danych.

Najsłabszym elementem potwierdzania tożsamości w komórce jest to, że że można to zrobić tylko w miejscach, które dobrowolnie się na taki sposób godzą. Może się więc okazać, że mimo zainstalowania aplikacji w komórce, nie uda się np. wypożyczyć sprzętu w wypożyczalni. 

Przekazanie swoich danych drugiej osobie

Możliwe jest nie tylko wyświetlenie danych (bez możliwości zapisu), ale też przekazanie danych elektronicznie innej osobie i zapisanie ich na jej urządzeniu. Takie przekazanie danych jest równocześnie potwierdzeniem tożsamości.

Niestety, jest to możliwe tylko wtedy, gdy obaj użytkownicy korzystają ze smartfonów z tym samym systemem operacyjnym. Można więc przekazać dane z Androida na Android lub z iOS na iOS, ale już nie z Androida na IOS. 

Jak przekazać swoje dane przez dowód w komórce:

  • najpierw należy uruchomić aplikację mObywatel, wpisać hasło i wybrać usługę mTożsamość;

  • należy wybrać “przekaż” i następnie “obustronna wymiana danych” i zatwierdzić “zaakceptuj;

  • na ekranie wyświetli się kod QR;

  • druga osoba, która dane ma pobrać, powinna uruchomić na swoim telefonie aplikację mObywatel i usługę mTożsamość; w usłudze powinna kliknąć ikonę “sprawdź” i zaakceptować;

  • włączy się aparat, którym należy zeskanować kod QR;

  • po zeskanowaniu kodu, aplikacja pobierze na telefon drugiej osoby dane: imiona i nazwisko, zdjęcie w niskiej rozdzielczości, numer dowodu i informację, kto go wydał oraz status certyfikatu, który gwarantuje bezpieczeństwo i aktualność danych.

Sprawdzenie danych innej osoby

W aplikacji mObywatel i usłudze mTożsamość można sprawdzić dane innej osoby. Chodzi tu oczywiście o dane wyświetlane przez inną osobę w jej aplikacji mObywatel - których pisaliśmy wyżej.

Sprawdzenie danych polega na tym, że:

  • należy wejść w aplikację mObywatel i usługę mTożsamość;

  • następnie należy kliknąć na ikonę “sprawdź”

  • po włączeniu skanera QR, należy zeskanować kod QR wyświetlony na smartfonie drugiej osoby;

  • aplikacja automatycznie pobierze, wyświetli i zapisze w telefonie dane drugiej osoby: imiona i nazwisko, zdjęcie w niskiej rozdzielczości, numer dowodu i informację, kto go wydał oraz datę i godzinę pobrania danych, wyświetli też status certyfikatu, który gwarantuje bezpieczeństwo i aktualność danych.

Jak jest zabezpieczony dowód w komórce?

Dane w aplikacji są zaszyfrowane i podpisane certyfikatem wydanym przez Ministerstwo Cyfryzacji. Certyfikat jest przypisany do konkretnej osoby i telefonu.

Aplikacja mObywatel jest chroniona hasłem.

W razie zgubienia telefonu, można zastrzec wydany certyfikat. Należy w tym celu albo pobrać aplikację na inny telefon i z niej zastrzec certyfikat. Można też zgłosić utratę telefonu dostawcy aplikacji i w ten sposób unieważnić certyfikaty. Należy to zrobić  pod numerem telefonu (+42) 253 54 74.