Poradnik Przedsiębiorcy

E-commerce przyszłością światowych rynków gospodarczych

Współczesny rynek od dawna stawia przed firmami liczne wymagania. Wpływają na to rosnąca konkurencja, rozwój technologii oraz nowych trendów w handlu. Porównując tą gałąź naszej gospodarki na przestrzeni ostatnich lat, zdecydowanie można zauważyć przeniesienie części biznesu na kanwę wszechobecnego Internetu. Nowe kierunki rozwoju to również funkcjonowanie dotąd nieznanych pojęć, których zakres znaczeniowy jest często mało zrozumiały. Jednym z istotniejszych jest „e-commerce” oraz odniesienie go do rynku sprzedaży.

Dzięki wieloletniemu doświadczeniu, w CzechLogistic zebraliśmy wiele twardych danych statystycznych na temat polskich sklepów internetowych wysyłających swoje towary do krajów, które wymieniamy poniżej. Dane te pozwalają na wyciąganie bardzo wiarygodnych wniosków i właśnie je zaprezentujemy w poniższym artykule.

Pojęcie e-commerce

Semantyka tego pojęcia bezpośrednio wskazuje na jego pochodzenie. Wywodzi się ono z języka angielskiego i łączy w sobie dwa pojęcia: „commerce” - wskazujący na „handel” oraz przedrostek „e” oznaczający odniesienie do wirtualnej rzeczywistości, jaką jest Internet. Zatem, w prostym tłumaczeniu, jest to handel za pośrednictwem sieci internetowej.

Zgodnie należy stwierdzić, że zarówno opisywany rynek sprzedaży wirtualnej, jak i związane z nim udogodnienia nie byłyby możliwe bez współpracy ze sobą wielu czynników. Każdy, kto chociaż raz zamawiał towar przez Internet, docenia dostawę „pod drzwi”, łatwe metody płatności czy chociażby szybkość realizacji usługi. Nie byłoby to jednak możliwe bez udziału i dobrej organizacji branży firm kuriersko-logistycznych.

Na rynku funkcjonuje wiele tego typu podmiotów, które ze sobą konkurują nie tylko pod względem różnorodności usług, ale - przede wszystkim - w zakresie opinii Klientów. Poszukując najlepszego rozwiązania dla swojej firmy, warto zwrócić uwagę na podmioty wspierające również lokalne rynki.

Jak wspomniano, rynek e-commerce to obecnie istotny element gospodarki większości krajów. Aby funkcjonował poprawnie, konieczna jest odpowiednia interakcja również z innymi podmiotami. Rozwój tej gałęzi rynku oraz obecny stan w jakim się znajduje, w dużej mierze zależą od modelu gospodarki, który określony kraj przyjmuje.

Warto dokonać ich analizy i właśnie to zrobimy posiłkując się przykładami krajów położonych najbliżej Polski, takich jak: Czechy, Słowacja, Rumunia, Węgry oraz Bułgaria. Warto w tym miejscu podkreślić, że artykuł ten w dużej mierze oparty jest na danych pochodzących z wewnętrznych statystyk firmy CzechLogistic, która obsługuje polskie, średnie i duże firmy, wspierając ich ekspansje na rynki zagraniczne.

Czechy - Česko

Zdaniem Banku Światowego, Czechy należą do 31 najbogatszych krajów, jeśli brać pod uwagę dochody per capita. Mając na uwadze liczbę obywateli zamieszkałych w Czechach (około 10 mln - dane na 2019 rok) uznać należy, że praktycznie każdy z nich posiada dostęp do Internetu oraz urządzenie, z którego może korzystać. Jeśli brać pod uwagę ilość sklepów internetowych oferujących sprzedaż produktów okazuje się, że na jedną z nich przypada około 246 mieszkańców tego kraju. Liczby te wskazują, że każdy może swobodnie przemieszczać się po wirtualnej rzeczywistości zakupowej.

Według wielu firm opiniotwórczych, większość z nich zgodnie stwierdza, że pod koniec 2022 roku około 60% Czechów regularnie będzie korzystać z e-commerce, niemalże całkowicie rezygnując z zakupów w sieciach stacjonarnych. Wizyty w nich będą sprowadzać się jedynie do tego asortymentu, który będą chcieli zobaczyć na żywo lub przymierzyć.

Jak wskazują badania, są także określone informacje, jakie mieszkańcy tego kraju cenią sobie najbardziej w sklepie internetowym. Paradoksalnie, nie jest to zdjęcie nabywanego towaru, ale jego wymiary, opis i cena, a także różnorodność w zakresie możliwości jego doręczenia.

Ważną sprawą jest również dla nich to, by zakupy robić w języku ojczystym. Pomimo powszechności języka angielskiego, zdecydowanie wybierają język czeski, jako przewodni.

Na przestrzeni czasu, zmieniają się także trendy w zakresie wyboru najczęściej kupowanych produktów. W 2017 roku, prym wiodły perfumy, elektronika oraz produkty żywnościowe. W 2018 roku, natomiast, notując 12% wzrost, na prowadzenie wysunęły się: odzież i akcesoria. Wzrost na poziomie 5,2% odnotowała także elektronika i szeroko rozumiane media (komputery, telewizory). Trzecie miejsce (również wzrost o 5,2%) zajęła branża spożywcza. Kolejno, rynek mebli i produktów wyposażenia wnętrz odnotował około 12% wzrost, zabawki i akcesoria natomiast: 8,9% przyrost. Te dane pozwalają zauważyć nie tylko to, jakie branże rozwijają się w bardziej dynamiczny sposób lub jak zmieniają się zwyczaje zakupowe Czechów, ale również jak ewoluuje rynek e-commerce.

Za jego dynamicznym rozwojem przemawia również wiek użytkowników. Z zakupów internetowych korzystają głównie ludzie w wieku 18 - 34 lat (około 80%). Około 20% to osoby w wieku 34+, z czego najmniejsze zainteresowanie odnotowuje się w wieku powyżej 65. roku życia.

Jednym z najbardziej popularnych portali zakupowych do niedawna był „Aukro.cz”, stanowiący własność oraz odpowiednik „Allegro.pl”. Grupie zależało na międzynarodowym rozwoju, co implikowało inwestowanie kapitału w państwach sąsiadujących. Obecnie jednak, struktura właścicielska uległa zmianie i udział portalu w tamtejszym rynku zdecydowanie zmalał (obecnie to jedynie 1% czeskiego rynku e-commerce). Czesi preferują zakupy bezpośrednio w sklepach internetowych.

Jednak, według obserwowanych trendów i tendencji, rynek e-commerce zajmuje istotną pozycję w tym kraju. Powołując się na dane gospodarcze, może być to nawet około 7% ogółu gospodarki, co skutkuje istnieniem ponad 40 tysięcy platform sprzedaży elektronicznej. Wśród tendencji, jakie można zaobserwować, należy zwrócić uwagę przede wszystkim, na przywiązanie tamtejszej ludności do lokalnego rynku. Dlatego, stawiają oni głównie na produkty regionalne, a w konsekwencji na rodzime sklepy internetowe.

Zgodnie z przeprowadzonymi badaniami przez jedną z wiodących gazet handlowych okazuje się, że Czesi są bardzo lojalni w swoich zakupach, co oznacza, że chętnie powracają do sklepów oraz produktów, które raz zdobyły ich zaufanie.

Co więcej, tamtejszy rynek stale się rozwija powodując, że społeczeństwo jest coraz bogatsze. Z uwagi na to szacuje się, że do 2022 roku przeciętna rodzina będzie wydawała około 600 dolarów rocznie na szeroko pojęte zakupy w sieci, a to świetne prognozy dla przedsiębiorstw, które interesują się ekspansją na tamtejszy rynek.

A co z dostawą?

Dużą popularnością cieszą się punkty odbioru w Czechach zwane „Balik na Postu”, czyli „Paczka na Poczcie” - kupujący mają do dyspozycji około 3800 różnych lokalizacji odbioru swojej przesyłki. Aż 40% kupujących decyduje się właśnie na taką formę odbioru swojej przesyłki (mając do wyboru również opcję kurierską pod adres). Dodatkowo istnieje możliwość skorzystania z usługi o nazwie „Balikovna”, która umożliwia odebranie swojej przesyłki bez stania w kolejce (istnieje około 400 takich punktów). O wyborze osobistego odbioru swojej paczki może decydować cena, która jest wówczas niższa.

Decydując się na ekspansje do tego kraju warto zwrócić uwagę na czas doręczeń przesyłek, który może wynieść nawet 24 godziny!

W tym miejscu należy również podkreślić preferencje płatnicze mieszkańców Czech. Zdecydowanie preferują formę „za pobraniem”, która stanowi aż 61% wszystkich płatności. Są to dane pochodzące z wewnętrznych statystyk firmy kuriersko-logistycznej i mogą się różnić nieco od tych ogólnie dostępnych, ale jest to gwarancją, że znajdą one przełożenie na działanie polskich sklepów internetowych, których właściciele zdecydują się na rozszerzenie działalności właśnie o rynek czeski. Co wiąże się również z tym, że zdecydowanie bardziej wolą płatność gotówką, aniżeli kartą.

Można spodziewać się dalszego rozwoju rynku e-commerce w Czechach oraz zapewne powstania nowych trendów w tym zakresie.

Słowacja - Slovensko

Gospodarczo można uznać, że państwo to zdecydowanie stawia na rodzimą gospodarkę, jednak są otwarci na inne możliwości. Według danych za rok 2019, około 85% obywateli Słowacji ma dostęp do Internetu. Liczba ta wskazuję, że jest to kraj, w którym również rynek e-commerce rozwija się bardzo dynamicznie. W 2018 roku było tam około 8500 sklepów internetowych, a obecnie liczba ta jest bliska 10000.

W zakresie obsługi kurierskiej, rozmiary usług są proporcjonalne do popytu. Oczywiście, funkcjonują na tym rynku międzynarodowe firmy, jednak ich działalność bywa mocno ograniczona przedmiotowo oraz terytorialnie. Słowacy darzą zaufaniem lokalną pocztę, której usługi należy uznać za świadczone na bardzo wysokim poziomie.

Z zakupów internetowych korzysta około 94% osób do 25. roku życia. Pozostałe grupy wiekowe również ich dokonują, jednak w zdecydowanie mniejszym stopniu. Przyjmuje się, że jest około 3,3 mln zarejestrowanych klientów sklepów cyfrowych, a do 2023 liczba ta ma wzrosnąć o 100 tysięcy. Blisko 94% Słowaków dokonuje w nich regularnych zakupów. O rozwoju tego rynku świadczy najlepiej skala dochodów, jakie on przynosi każdego roku. Przed 2018 rokiem, wzrost ten nie był zbyt dynamiczny, jednak po 2018 roku, można zaobserwować zdecydowanie trend wzrastający (2018 - 853 mln dolarów, 2019 - 930 mln dolarów, szacunkowo w 2023 - 1261 mln dolarów).

90% Słowaków wybiera zakupy internetowe z uwagi na przywiązanie do lepszej jakości towaru, a 80% ze względu na łatwość w ich dokonywaniu. Największą popularnością cieszą się zakupy elektroniki oraz mediów, na drugim miejscu są meble i akcesoria domowe, natomiast dopiero na trzecim odzież.

90% z nich korzysta z komputerów, a jedynie 4% oraz 3% z telefonów oraz tabletów. W zakresie sposobu płatności natomiast, 69% wybiera płatność gotówką przy odbiorze, a 36% transfery bankowe. Pozostali preferują głównie płatność kartą czy telefonem.

Jeśli mówić o zakupowym patriotyzmie to należy wskazać na Słowaków. Jedynie 26% kupowanych towarów pochodzi z zagranicy. Zatem, zdecydowanie (około 74%) wybierają wsparcie rodzimego biznesu. Rozwiązaniem może być założenie sklepu internetowego na lokalnej domenie i przetłumaczenie wszystkich treści przez native speakera. W całym przedsięwzięciu należy uwzględnić dostawę z Polski do Słowacji, która wynosi 24 godziny.

Tamtejsza gospodarka stale się rozwija. Co prawda, nie obrazuje go tak dynamiczna krzywa jak w przypadku innych krajów, jednak zdecydowanie cechą dominującą jest systematyczność. To z kolei rodzi możliwości ekspansji i rozwoju nowych firm. Szczególnie, że ich ceny w wielu branżach są zauważalnie większe niż te w Polsce.

Rumunia - România

Głównymi towarami eksportowymi są produkty związane z najbardziej rozwiniętymi gałęziami tamtejszej gospodarki: hutnictwo, górnictwo oraz przemysł maszynowy. Produktami importowanymi, natomiast, są: tekstylia, środki transportu oraz urządzenia mechaniczne.

Rumunia jest jednym z najbardziej dynamicznie rozwijających się krajów Unii pod względem e-commerce. Również, wszelkie prognozy wskazują na fakt, że ta tendencja będzie stale rosła.

 Najczęściej nabywanym towarem jest elektronika użytkowa, wśród której prym wiodą telefony komórkowe i smartfony, które generują około 80% zamówień na produkty. Obywatele Rumunii chętnie także nabywają liczne usługi mobilne na wskazane urządzenia, co prowadzi do wniosku, że nie korzystają oni z rynku e-commerce jedynie w domu, ale przede wszystkim cenią sobie zdalny dostęp do platform sprzedażowych właściwie wszędzie. Przemawiają za tym statystyki: 66% odzieży oraz 63% kosmetyków kupowanych jest właśnie tą drogą.

Prawdziwą gratką dla kupujących jest „Black Friday”, a liderem w sprzedaży internetowej - portal „eMAG.ro”. Jego pozycja stale się umacnia, o czym świadczy liczba użytkowników (2016 - 2 mln osób, 2017 - 2,3 mln użytkowników). Inne portale tego typu to „Alibaba Group”, który budzi zainteresowanie u około 25% internautów oraz „Altex.ro” - 12%.

Wiele z kupowanych produktów jest poszukiwanych nie stricte w sklepach, ale przez wyszukiwarki internetowe, a najbardziej popularną jest tamtejsze „Google”. Ważną rolę zatem, odgrywa odpowiednie pozycjonowanie produktów.

Pomimo tak szerokiego rynku sprzedaży wirtualnej, jeszcze nie wszyscy Rumunii decydują się na tę drogę nabycia dóbr. Dlaczego? 65% nieaktywnych internautów wskazuje na strach przed tym, że produkt nie będzie zgodny z rzeczywistością, 58% uważa, że woli mieć poczucie, że towar który zobaczy na półce został przed zakupem sprawdzony. Około 43% obawia się, że w ostatecznym rozrachunku do ceny przedmiotu zostaną doliczone dodatkowe koszty. Należy przypuszczać, że właśnie ten strach determinuje również wybór formy płatności za zakupy, ponieważ aż 90% kupujących decyduje się na płatność „za pobraniem”.

Tak funkcjonujący rynek i jego stały rozwój pociągają za sobą konieczność dostosowania usług kurierskich do oczekiwań konsumentów. Ufają oni, zdecydowanie, najbardziej lokalnym kurierom, których koszty nie są wysokie. Zakładając sklep internetowy, warto rozważyć skorzystanie z usług firmy, która proponuje preferencyjne stawki oraz doręczenie przesyłki w przystępnym terminie. Jeśli w poniedziałek paczkę odbierzemy od Ciebie do godziny 18:00 to w środę będzie u Twojego klienta!

Analizując, więc rynek e-commerce w Rumunii należy uznać, że chcąc wyjść naprzeciw oczekiwaniom związanym ze sprzedażą swoich towarów na terenie Rumunii, firma musi mieć dobrze zorganizowany sklep internetowy z należycie wykonanym tłumaczeniem, a także wsparcie w formie firmy, która zorganizuje całe logistyczne zaplecze przedsięwzięcia w tym oprogramowanie potrzebne do m.in. drukowania etykiet. Nieodzownym elementem wydają się być konkurencyjne stawki przesyłek oraz szybka procedura zwrotu.

Węgry - Magyarország

Przełomowym rokiem w branży e-commerce był bez wątpienia 2015, kiedy odnotowano największy przyrost dochodów (dla porównania w 2014 roku jego wartość wynosiła 3,6 mln złotych a w 2018 około 9 mln złotych, co wskazuje na 150% wzrost na przestrzeni 4 lat). Również, obecnie obserwuje się ich stały wzrost - już za pierwszy kwartał 2019, dochody z branży były wyższe o 16% niż w tym samym okresie rok wcześniej.

Rynek jest stosunkowo „ciężki” pod względem ekspansyjnym. Małe zainteresowanie ze strony dużych korporacji, słabość do lokalnej gospodarki, a także relatywnie trudny język powoduje, że daje on szansę małym i średnim firmom.

Przeciętna wartość koszyka Węgrów to około 205 złotych, co zestawiając z faktem, że z usług internetowej sprzedaży korzysta ponad 90% dorosłych, świadczy o istotnej dochodowości.

Najczęściej kupowane towary online to elektronika użytkowa, taka jak tablety czy telefony komórkowe, odzież oraz zabawki, zatem przekrój gospodarki jest całościowy.

Jedyną słabiej rozwiniętą w tym zakresie gałęzią jest FMCG (fast-moving consumer goods). Dominującymi podmiotami i zarazem jedynymi na Węgierskim rynku w tej branży są: Tesco Online oraz Auchan Online. Jednak również te firmy nie odnotowują bardzo dużych zarobków w zakresie produktów szybko rotujących (w 2018 jedynie 22% internautów kupiło minimum jeden taki produkt).

W przypadku form płatności Węgrzy wybierają głównie bezgotówkowe formy płatności (około 51%), płatność za pobraniem gotówką (78%) lub kartą (40%). Preferowaną formą dostawy jest przesyłka dostarczana przez kuriera (78%). Dużą popularnością cieszą się również punkty odbioru PickPackPont należące do firmy kurierskiej Sprinter, których jest ponad 800 w całym kraju. Odbiór na poczcie czy właśnie w punkcie kurierskim to około 22%. Podobnie jak w Rumunii, prym wiedzie internetowy serwis „eMAG”.

Bez wątpienia, lata pielęgnowania lokalnego rynku oraz mała ingerencja zewnętrzna państw, pozwalają na przypisanie gospodarce Węgier przymiotu dojrzałej. Nie oznacza to jednak zamknięcia na innowacje i dalszy rozwój. Jest to kraj godny rozważenia, tym bardziej, że czas przesyłki towarów z Polski do Węgier to jedynie 24 godziny.

Bułgaria - България

Rynek e-commerce nie jest tu dobrze rozwinięty, jednak jest to kraj o bardzo dużym potencjale cyfrowym, co pozwala prognozować szybki rozwój tej gałęzi handlu.

Jak pokazują statystyki, największa liczba osób posługujących się Internetem to obywatele w wieku od 16 do 24 lat (90,3%), a wraz z wiekiem, ta tendencja spada (od 25 do 34 roku życia - 88%, od 35 do 44 roku życia 83%, a obywatele między 55 a 64 rokiem życie to jedynie 50%).

Możliwe, że w tym właśnie należy upatrywać małej popularności e-commerce, pomimo iż dochód płynący z tego biznesu stale rośnie (2018 - 552 mln dolarów, 2019 - 664 mln dolarów, a jak się szacuje w 2023 sięgnie około 856 mln dolarów).

Rozkład procentowy przedmiotów nabywanych przez Internet kształtuje się następująco: na przestrzeni roku 2018 oraz 2019, wzrost wykazały następujące branże: odzież i obuwie (o 5,7%), elektronika i media (o 6,4%), meble oraz dodatki (o 9%). Najmniejszym wzrostem cechuje się natomiast branża spożywcza - około 5,8%.

Jednak, jak pokazują statystyki, każdego roku Bułgarzy wydają coraz więcej na zakupy w sieci. Najchętniej nawiązują kontakty z Niemcami, Włochami, Francuzami oraz Grekami, a z uwagi na daleko posuniętą kulturę biznesu, relacje te są bardzo trwałe. Blisko 60% zakupów online pochodzi z rynku międzynarodowego, a około 40% z terenu Unii Europejskiej.

Do najpopularniejszych portali sprzedażowych zalicza się „OLX” oraz „eMAG”.

Obok Rumunów, Bułgarzy są również przodownikami w zakresie płatności gotówkowej „za pobraniem”, co stanowi aż 90% wszystkich transakcji w sklepie internetowym.

W tym miejscu należy podkreślić szerokie możliwości, jakie ma bułgarski klient, odbierając swoją przesyłkę, bowiem bardzo popularne są usługi Open oraz Open & Test. Niezależnie od tego czy klient odbiera przesyłkę w domu czy też w punkcie odbioru, może otworzyć swoją paczkę, a w przypadku drugiego wariantu, ma możliwość przetestować otrzymany przedmiot przez 10 minut, a to wszystko jeszcze przed płatnością.

Jakby tego było mało, w Bułgarii bardzo popularne są punkty odbioru, które w Bułgarii są biurami (office), w których znajdują się przymierzalnie (fitting rooms), gdzie klient może przymierzyć wcześniej zamówione ubranie i wówczas zdecydować o jego odbiorze. Taką możliwość daje lokalna firma kurierska – Econt, która dysponuje prawie 600 punktami odbioru na terenie całego kraju. Jest ona również swoistą wizytówką Bułgarii ze względu na wysoką jakość oferowanych usług.

Firma CzechLogistic ma w zwyczaju wspierać lokalne firmy kurierskie, zatem decydując się na ekspansję konkretnie rynku Bułgarskiego, możesz liczyć na to, że Twój produkt znajdzie się w ciągu 48 godzin u klienta końcowego.

Usługi kurierskie „szyte na miarę”

Analizując rynek każdego z opisanych krajów bez wątpienia uznać należy, że każdy z nich ma swoją odrębną specyfikę. Posiadają one również wspólne cechy, takie jak:

  • stale rozwijający się rynek e-commerce,
  • przywiązanie do rynku lokalnego,
  • duże wymagania stawiane względem dostarczycieli usług.

To jedynie najważniejsze z tych wymagań, które należy brać pod uwagę. Nie pozostawia wątpliwości, że idealne dopasowanie usług do każdej gospodarki jest daremnym trudem. Jednak, zakładając własny sklep internetowy z zamiarem ekspansji, na któryś z powyższych rynków, z pewnością należy:

  1. Zakupić lokalną domenę – to istotne ze względu na przyzwyczajenia mieszkańców tych krajów i ich zwyczaje zakupowe. Ponadto, taką stronę łatwiej pozycjonować w sieci, co jest ważne z marketingowego punktu widzenia.
  2. Zainwestować w wysokiej jakości tłumaczenie treści swojej strony internetowej – w tym celu najlepiej nawiązać współpracę z native speakerem, aby mieć pewność, że tłumaczenie będzie precyzyjne.
  3. Rozważyć kwestię zwrotów towarów – nie sposób uniknąć zwrotów. Klient musi mieć poczucie, że może oddać towar, który nie spełnia jego oczekiwań. Procedura ta, nie powinna być nader skomplikowana. Warto zatem umieścić w stopce swojego sklepu internetowego adres lokalnego magazynu, gdzie klient może bez problemu zwrócić zakupiony towar bez konieczności odsyłania go do Polski.
  4. Rozważyć kwestię płatności – warto mieć rachunek w lokalnym bankowy niestety stwarza to wiele trudności. Dobrym rozwiązaniem jest wykorzystanie szybkich płatności i włączenie możliwości płacenia za towar przy odbiorze (za pobraniem). Zwrot pieniędzy może odbyć się nawet na polskie konto w PLN.
  5. Rozważyć formy kontaktu z klientem – pomimo powszechnie używanego języka angielskiego, warto rozważyć nawiązanie współpracy z firmą, która zapewnia obsługę Twojego sklepu internetowego w rodzimym języku Twojej grupy potencjalnych klientów, których chcesz pozyskać. Nie tylko wzbudzisz tym większe zaufanie, ale okażesz duży profesjonalizm i zwiększysz swoje szanse, że obsłużony w ten sposób klient, do Ciebie wróci.

Te i wiele innych usług proponuje nasza firma wychodząc naprzeciw stale rosnącym potrzebom klientów. Nie sztuką jest wejście na rozwinięty rynek i płynięcie wraz z nurtem, stając się jedną z wielu firm. Sukcesem jest ekspansja na rynki wschodzące, rozwijające się i dzięki profesjonalizmowi oraz zaangażowaniu, branie czynnego udziału w tym procesie razem z nimi. Taka właśnie idea przyświeca CzechLogistic, a nasi klienci są jej nieodzownym elementem.

Poznaj naszą ofertę na obsługę przesyłek kurierskich do Czech, Słowacji, Rumunii, Węgier i Bułgarii na CzechLogistic.pl.

Tekst zewnętrzny, artykuł partnera