W biurach i innych tego typu przestrzeniach pracuje coraz więcej osób. Szacuje się, że tempo wzrostu liczby pracowników pracujących przy komputerze w najbliższych latach będzie jeszcze większe. To wynik postępu technicznego i rosnącego wciąż zapotrzebowania na pracę z użyciem różnego typu oprogramowania. Chociaż praca biurowa ma wiele zalet, nie sposób zapomnieć też o jej wadach. Najpoważniejszą są z całą pewnością dolegliwości związane z długotrwałym przebywaniem w pozycji siedzącej. Na szczęście istnieją sposoby na to, by destrukcyjny wpływ pracy przed komputerem na zdrowie znacząco zminimalizować.
- Ergonomiczne wyposażenie biura: biurka do pracy siedzącej i stojącej
- Aktywne wyposażenie biura: jak wybrać najlepsze biurko stojące?
- Aktywne wyposażenie biura: bieżnie i rowery biurowe. Czemu warto?
- Ergonomiczne wyposażenie biura: jak zadbać o prawidłowe wygłuszenie?
Lekarze i inni specjaliści są zgodni co do tego, że choroby będące skutkiem siedzącego trybu życia są odpowiedzialne za znaczącą część zgonów notowanych każdego roku w państwach wysoko rozwiniętych. Duże znaczenie ma oczywiście to, w jaki sposób spędzamy czas po wyjściu z pracy, jednak nie sposób zapomnieć również o metodach pozwalających na zapewnienie pewnej dawki ruchu również w miejscu pracy. Wbrew pozorom wachlarz możliwości jest naprawdę szeroki. W tym artykule przedstawiamy kilka sposobów na zdrową pracę przed komputerem.
Ergonomiczne wyposażenie biura: biurka do pracy siedzącej i stojącej
Fizjoterapeuci i lekarze coraz głośniej mówią o tym, że nawet najlepiej dopasowane krzesło i biurko nie zapewnią odpowiednich dla naszego zdrowia warunków do pracy. Cała rzecz w tym, iż praca siedząca – i pozostawanie w pozycji siedzącej z jakichkolwiek innych przyczyn – w dłuższej perspektywie okazują się mieć właściwie zabójczy wpływ na nasze zdrowie. Najważniejszy problem to długotrwały bezruch i zmniejszone spalanie kalorii, które sprzyja odkładaniu się tkanki tłuszczowej. Druga kwestia to to zdrowie kręgosłupa i stawów, które po pewnym czasie zaczynają „strajkować”, dając o sobie znać bólem utrzymującym się długo po skończeniu pracy.
Druga kwestia to fakt, iż pracując na stojąco nasz organizm zużywa znacznie więcej energii niż w przypadku pracy siedzącej. To zaś przekłada się na zmniejszenie ryzyka wystąpienia otyłości oraz związanych z nią chorób. Tu na myśli mamy przede wszystkim takie poważne schorzenia, jak nadciśnienie tętnicze, choroby zwyrodnieniowe stawów, miażdżycę, choroby serca czy cukrzycę. W dłuższej perspektywie przynajmniej częściowe przejście na pracę stojącą może więc okazać się czynnikiem znacznie przedłużającym życie i poprawiającym jego jakość.
Aktywne wyposażenie biura: jak wybrać najlepsze biurko stojące?
Biurko do pracy stojącej powinno być wysokiej jakości i oferować swoim użytkownikom określone funkcje – tylko w takim przypadku zapewni odpowiednie warunki i przyczyni się do poprawy naszego komfortu oraz stanu zdrowia. Najważniejsze aspekty to z całą pewnością:
- możliwość regulacji wysokości blatu: biurko do pracy na stojąco powinno być idealnie dopasowane do wzrostu, postawy oraz przyzwyczajeń użytkownika. Te zalety mają tylko modele wyposażone w funkcję pełnej regulacji wysokości;
- bezproblemowe podwyższenie i obniżenie blatu: mechanizm odpowiedzialny za regulację wysokości blatu musi być niezawodny i łatwy w obsłudze – bez względu na to, czy chodzi o mechanizm obsługiwany ręcznie czy też sterowany elektrycznie;
- wysoka jakość użytych materiałów: wpływa ona nie tylko na wytrzymałość biurka, ale też jego funkcjonalność i wygląd;
- ciekawy design: biurko, tak jak pozostałe elementy wyposażenia biura musi dobrze się prezentować i komponować z resztą wystroju.
Aktywne wyposażenie biura: bieżnie i rowery biurowe. Czemu warto?
W spaleniu większej ilości kalorii podczas pracy przy komputerze pomagają też inne elementy wyposażenia biura. Mowa tu między innymi o bieżniach i stacjonarnych rowerach biurowych (dostępne na https://www.ajprodukty.pl/), które są przystosowane do tego, by nie przerywając pracy – lub tylko na krótki czas odchodząc od komputera – zapewnić swojemu organizmowi potrzebną dawkę ruchu. Z tego względu warto wziąć je pod uwagę przy projektowaniu przestrzeni biurowej i zadbać o zdrowie pracowników.
Ergonomiczne wyposażenie biura: jak zadbać o prawidłowe wygłuszenie?
Kolejna kwestia wpływająca na samopoczucie i stan zdrowia osób pracujących w biurze to wyciszenie poszczególnych stref. Dzięki temu łatwiej będą mogły się one skupić na pracy, co odbije się na poziomie ich zmęczenia. Pomogą w tym między innymi dedykowane panele akustyczne, specjalne dywany i ścianki podłogowe oraz biurkowe.
Tekst zewnętrzny, artykuł partnera