Poradnik Przedsiębiorcy

Fundusze na start firmy - od czego zacząć?

Pomysł na biznes jest, dobre chęci są. Potrzebne są jednak fundusze na start firmy, których często brak… niestety, pieniądze to najważniejszy aspekt i bez nich ciężko ruszyć z działalnością. Wielu przedsiębiorców decyduje się na kredyt na start firmy, który pomoże rozruszać biznes i stanąć na nogi. Przedsiębiorca zaopatrzony w biznesplan udaje się więc na pierwszą rozmowę do banku. Przeczytaj artykuł i poznaj alternatywne sposoby na dofinansowanie firmy.

Pierwsza rozmowa w banku i dobre wrażenie

Zazwyczaj pierwsza rozmowa okazuje się być dosyć przykrym doświadczeniem dla przedsiębiorcy. Niezależnie od tego, jak dobry jest nasz biznesplan i jak pewni jesteśmy swoich możliwości, bank może je zakwestionować. Do obniżenia zdolności kredytowej mogą się przyczynić zadłużenia na kartach kredytowych. Oczywiście początkujący przedsiębiorcy mają największy problem z otrzymaniem kredytu na start firmy, jednak nie jest to niemożliwe!

Chociaż banki tego nie przyznają, okazuje się, że sprawdzają ubiegających się o kredyt nawet w mediach społecznościowych. Głównie dlatego, że to właśnie internet daje możliwość zweryfikowania prawdziwości niektórych informacji podanych przez kredytobiorcę. Banki stosują tzw. metodę scoringową, która obejmuje różne kwestie, między innymi takie, które mogą się wydawać bardzo błahe. Bo, czy kredytobiorca wpisując swój numer kontaktowy wiedziałby, że wpisując numer domowy, byłby bardziej wiarygodny, niż podając numer komórkowy?

Dlatego tak ważne jest, aby do rozmowy dobrze się przygotować i mieć odpowiedzi nawet na te, wydawać by się mogło, najmniej istotne pytania.

O ile pieniędzy mogę się ubiegać w banku?

Jako początkujący przedsiębiorca, z praktycznie zerową zdolnością kredytową, nie ma co się oszukiwać - można otrzymać maksymalnie kilka, kilkanaście tysięcy złotych. Jednak przy zakładaniu działalności gospodarczej potrzebne są znacznie większe fundusze na start firmy. Niektóre banki posiadają ofertę kredytu na start firmy, dzięki którym można otrzymać zastrzyk gotówki. 

Część banków, zanim przyzna pożyczkę (kredyt) wymaga spełnienia wielu warunków, np.

  • nie być karanym w okresie 2 lat przed wystąpieniem z wnioskiem o pożyczkę, za przestępstwa przeciwko obrotowi gospodarczemu;
  • w okresie 12 miesięcy przed złożeniem wniosku o udzielenie pożyczki nie prowadzić działalności gospodarczej;
  • nie być zatrudnionym lub nie wykonywać innej pracy zarobkowej.

Kiedy złożyć wniosek kredytowy do banku?

Termin, w którym należy złożyć wniosek o kredyt do banku zależy od indywidualnych decyzji przedsiębiorstwa. Warto jednak mieć na uwadze, że niektóre banki wymagają określonego czasu prowadzenia działalności zanim złoży się wniosek. Jednym z warunków złożenia wniosku o kredyt może być minimalny czas prowadzenia działalności - przez co najmniej z 6 - 12 miesięcy - w zależności od danego banku. Jednak są też banki, do których można złożyć kredyt o dofinansowanie już w pierwszym dniu prowadzenia działalności.

Wniosek kredytowy można pobrać w banku lub z jego strony internetowej. W zależności od banku, wypełniony wniosek można złożyć osobiście, telefonicznie lub on-line.

Zanim przedsiębiorca złoży wniosek powinien zapoznać się z regulacjami danego banku, czego on wymaga.

Jakie dokumenty należy dołączyć do wniosku?

O wymaganych dokumentach, które należy dołączyć do wniosku, decyduje bank, w którym przedsiębiorca stara się o kredyt - dlatego trzeba dobrze poznać regulaminy przyznawania kredytu z danego banku. Najczęstszymi dokumentami wymaganymi przez bank są:

  • zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej,
  • zaświadczenie o nr REGON oraz NIP,
  • zgoda współmałżonka na zaciągniecie zobowiązania lub orzeczenie o rozdzielności majątkowej, 
  • odpis z KRS,
  • umowa spółki,
  • deklaracja podatkowa za zakończony rok,
  • podsumowanie KPiR, tabele amortyzacyjne lub wydruk z systemu;
  • pełna księgowość – bilans oraz rachunek zysków i strat za ostatnie dwa lata oraz okres bieżący (informacje dodatkowe, zestawienie zmian w kapitale – jeśli są sporządzane),

Dotacje unijne - jako fundusze na start firmy

Dotacje unijne cieszą się niesłabnącą popularnością wśród początkujących przedsiębiorców. Istnieje więcej niż jedna forma zdobycia dofinansowania ze środków Unii Europejskiej. Aby dowiedzieć, jakie programy dotacyjne działają w województwie ubiegającego się o dofinansowanie, wystarczy udać się do pobliskiego urzędu pracy lub urzędu marszałkowskiego lub skorzystać ze strony http://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/.

O dofinansowanie można ubiegać się między innymi z takich programów, jak: Kapitał Ludzki, Rozwój Obszarów Wiejskich, Badania i Innowacje czy Leader. Bardzo dobrą opcją, w przypadku odmowy banku jest także inicjatywa JEREMIE lub Jasmine - niskooprocentowane pożyczki i kredyty z Unii Europejskiej, skierowane do małych i mikroprzedsiębiorstw.

Kiedy złożyć wniosek o dofinansowanie unijne?

Wniosek o dofinansowanie unijne należy złożyć zgodnie z datą podaną przy harmonogramie naboru wniosków. Należy pilnie śledzić konkursy unijne, aby nie przegapić stosownego terminu. Na stronie poświęconej funduszom unijnym (funduszeeuropejskie.gov.pl) na początku roku lub miesiąca podawane są harmonogramy rozpoczęcia i zakończenia konkursów wraz ze szczegółowymi opisami dotyczącymi danego rodzaju dofinansowania.