Poradnik Przedsiębiorcy

Zdolności komunikacyjne – co się na nie składa i dlaczego są ważne?

Jeszcze do niedawna najważniejsze przy poszukiwaniu pracownika były dla nas jego twarde kompetencje – umiejętności, które można łatwo zmierzyć, udowodnić, są specjalistyczne i pozwalają wykonywać dany zawód. Jednak współcześnie coraz więcej mówi się o umiejętnościach miękkich, które nie są mierzalne, nie da się ich łatwo nauczyć, ale mogą sprawić, że pracownik znacznie lepiej będzie wywiązywał się ze swoich obowiązków. Znajomość programów, języków, wiedza teoretyczna są oczywiście bardzo ważne, ale co jeśli poza tym nie potrafi on jasno przekazywać komunikatów, nie radzi sobie ze stresem i trudno mu pracować w grupie? Brak umiejętności miękkich może być bardzo problematyczny, dlatego też z roku na roku przybywa zawodów, w których są one naprawdę ważne. Grupą takich kwalifikacji są zdolności komunikacyjne. Co się na nie składa? Dlaczego są ważne? Podpowiadamy w niniejszym artykule.

Kompetencje miękkie rosną w siłę

Kandydaci do pracy nierzadko uważają kompetencje miękkie za utarte frazesy, które dobrze jest wpisać do CV, niezależnie od tego, czy w ogóle je posiadamy. Także rekruterzy z pewnością mogą to potwierdzić. Jednak warto mieć świadomość, że takie umiejętności są bardzo ważne w codziennej pracy i czasami może być tak, że sama wiedza specjalistyczna po prostu nie wystarczy.

Jeśli na rozmowę kwalifikacyjną przyjdą dwie osoby, które posiadają takie same umiejętności mierzalne, jednak jedna z nich będzie posiadała więcej kompetencji miękkich, całkiem możliwe, że to właśnie ją zatrudnimy.

Dzięki takim niemierzalnym zdolnościom możemy bowiem znacznie łatwiej poradzić sobie z naszą codzienną pracą. Chociażby umiejętność łagodzenia konfliktów czy racjonalnego postępowania w sytuacjach kryzysowych może być niezwykle pomocna w tworzeniu dobrej atmosfery miejsca pracy, co dla wielu pracowników jest jednoznaczne z większym zaangażowaniem i motywacją do wykonywania swoich obowiązków.

Umiejętności miękkie są również bardzo ważne w przypadku przedsiębiorców czy liderów, którzy na co dzień pracują z innymi ludźmi, zarządzają nimi i muszą sobie z taką organizację dobrze radzić.

Jeśli więc mamy wątpliwości, czy naprawdę miękkie kompetencje są ważne, warto przemyśleć, jak mogą wpłynąć na pracę. W większości przypadków będzie to wpływ bardzo pozytywny.

W wymaganiu od pracowników takich właśnie umiejętności nie ma nic dziwnego ani nadgorliwego. W końcu chcemy, aby nasz zespół świetnie ze sobą współgrał, a one z pewnością to ułatwią.

Kompetencje miękkie to pojęcie bardzo szerokie i zawiera się w nich wiele zachowań czy cech. Jedną z ich grup są zdolności komunikacyjne. Co się na nie składa i dlaczego powinny być dla nas istotne?

Zdolności komunikacyjne w pigułce

Jeśli nasz potencjalny pracownik ma na co dzień współpracować z zespołem czy klientami, oczywiste wydaje się, że wymagane od niego będą zdolności komunikacyjne. Co właściwie oznacza ten zespół cech czy zachowań?

Są to takie umiejętności, dzięki którym nawiązujemy kontakt z drugą osobą. Co ważne, chodzi również o utrzymywanie go na dobrym poziomie przez cały czas jego trwania.

Zazwyczaj miękkie kompetencje trudno potwierdzić i udowodnić, szczególnie w pierwszym kontakcie z kandydatem, jednak zdolności komunikacyjne są taką grupą, która może się uwidocznić już podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Możemy bowiem już wtedy sprawić, czy przekazuje on zrozumiałe, jasne komunikaty, jest otwarty, potrafi negocjować itd.

Jeśli więc zauważymy w CV takiej osoby, że wymienia któreś z takich zdolności, warto spróbować sprawdzić to już podczas pierwszego kontaktu.

Co się składa na zdolności komunikacyjne?

Wiemy już, czym są zdolności komunikacyjne, jednak co się na nie składa?

Pierwszym, co przychodzi na myśl w ich przypadku, jest oczywiście komunikatywność, którą często rozumie się jako zdolność do swobodnej rozmowy z każdą osobą. Rzeczywiście jest tak, że osoba posiadająca takie zdolności, dobrze rozumie rozmówcę, słucha i wie, o czym mówi, jednak oprócz tego w komunikatywności bardzo ważne jest tworzenie jasnych, w pełni zrozumiałych dla odbiorcy komunikatów.

Osoba, która posiada zdolności komunikacyjne, potrafi również rozwiązywać konflikty. W pracy, gdzie codziennie spotyka się pewna grupa ludzi, która nie zawsze ma dobry dzień, jest o nie wcale nie tak trudno. Osoba, która potrafi porozmawiać ze skonfliktowanymi, wysłuchać obu stron i sprawić, że dojdzie do porozumienia, jest na wagę złota.

Oczywiście na omawiane umiejętności składa się również praca w zespole. W codziennej pracy zazwyczaj z kimś współpracujemy i często zdarza się, że wykonanie przez nas zadań jest współzależne z kimś innym. Dlatego też dobra współpraca w grupie jest wtedy pożądana, by wszystko przebiegało sprawnie.

Kolejną zdolnością komunikacyjną jest umiejętności adaptacji w nowych warunkach. Elastyczność i dopasowanie się do zmian, niezamykanie się na nie może być bardzo potrzebne w przypadku zmiany działu czy awansu.

Warto zwrócić uwagę na zdolności komunikacyjne u kandydata do pracy. Ich posiadanie może sprawić, że będzie on znacznie bardziej zaangażowany w swoją pracę!