Jak sklep internetowy może utrzymać poziom sprzedaży podczas kryzysu
Kryzys w pewnym momencie dotyka każdy sklep internetowy. Jest to nieuniknione i nawet najlepszym zdarza się gorszy czas, który powoduje, że tracimy motywację i chęci do dalszego działania. Sprzedaż nie jest łatwą branżą, ponieważ na rynku jest duża konkurencja, która w dodatku stale rośnie. Wiele firm decyduje się na prowadzenie działalności dwutorowej: sprsprzedaży stacjonarnej i przez internet. To z pewnością zwiększa ich szanse na dotarcie do szerszego grona klientów. Stanowią też silniejszą konkurencję dla tych, które oferują swoje usługi tylko przez internet. Jak przetrwać kryzys, który najczęściej dotyka nas w nieoczekiwanym momencie i kiedy nie jesteśmy na niego przygotowani?
Gorsze chwile, związane z nagłym wzrostem konkurencji, sezonowością lub brakiem pomysłu na rozwój mogą trwać miesiąc, pół roku, a niekiedy nawet kilka lat. To, jak długo będziemy trwać w marazmie, zależy w dużej mierze od nas samych. W takim momencie na pewno nie ma czasu na załamywanie się i bezsilne czekanie na nagłą poprawę sytuacji. Im szybciej zaczniemy działać, tym szybciej dostrzeżemy poprawę i znowu zaczniemy liczyć zyski, a nie straty.
Liczy się pomysł na sklep internetowy
Sezonowość to rodzaj kryzysu, który dopada co roku każdego przedsiębiorcę, który zajmuje się sprzedażą internetową. Kryzys w sklepie internetowym nie musi być zmarnowanym czasem i obfitujący w straty oraz malejące zyski. Ten miesiąc czy dwa można aktywnie spożytkować. Nie masz pomysłu? Oto kilka propozycji:
-
magiczne słowa - wyprzedaż, promocja, obniżka… te hasła działają na klienta jak magnes. Wszystko, co można kupić taniej, jest godne uwagi i warto jest się temu bliżej przyjrzeć. Jeżeli w Twoim asortymencie przeważa odzież letnia, nie musisz zapadać w zimowy sen - wręcz przeciwnie, możesz działać i to skutecznie. Promocyjne ceny w miesiącach jesiennych i zimowych spowodują, że utrzymasz poziom sprzedaży i Twój sklep będzie przynosił zyski.
-
więcej za mniej - jeżeli zaoferujemy swoim klientom 3 rzeczy w cenie 2, z pewnością niejeden połknie haczyk i kupi rzeczy, na które wcześniej być może by się nie zdecydował. Ty pozbędziesz się dużej ilości towaru z magazynu, a Twoi klienci dostaną możliwość dokonania zakupu po niższej cenie.
-
gratisy i prezenty - jeżeli Twój sklep internetowy przeżywa chwilowy spadek formy, a klienci nagle zniknęli, trzeba ich przyciągnąć na nowo. To nie musi być trudne i wcale nie trzeba dużego zaangażowania, żeby zorganizować taką kampanię. Kto z nas nie lubi prezentów albo nie korzysta z pewnych usług tylko dlatego, że dostaje od firmy coś więcej niż tylko to, co zamówił? Gratisami może być niemal wszystko, od gadżetów związanych z firmą po dodatki, które będą uzupełnieniem zamówionego produktu. Do książki dobrze jest dołączyć ciekawą zakładkę, a do ekspresu do kawy smaczną i aromatyczną kawę lub filiżankę.
-
Bundle - to nic innego jak sprzedaż w pakiecie. Konkurencja jest duża, a Ty nie masz pomysłu, co jeszcze możesz zrobić, żeby klient wybrał Twój sklep internetowy? Kupując cały zestaw do nurkowania czy komplet walizek podróżnych w niższej cenie niż w przypadku zakupu każdego przedmiotu z osobna, klient na pewno będzie usatysfakcjonowany.
Reklamuj się i bądź aktywny
Jeżeli Twoi klienci uciekli gdzieś daleko, a w sklepie panuje cisza, Twoim zadaniem jest przypomnieć im o swoim istnieniu. Dobra reklama, która będzie prezentowała nową kampanię, z pewnością przyciągnie ich uwagę. Na tym jednak nie poprzestajemy. Mailing i newsletter to jest to, co właśnie w takim momencie pomoże Ci odzyskać równowagę. Skorzystaj ze swojej bazy mailingowej i wyślij wiadomości do swoich subskrybentów. Ważne, aby czymś ich zainteresować. Może darmowy e-book albo kupon rabatowy sprawi, że chwilowy kryzys zostanie zażegnany?
Nie możesz również zapomnieć o mediach społecznościowych. To one są najlepszych kanałem komunikacji z klientami. Nie spoczywaj na laurach, kryzys w e-sklepie to nie czas odpoczynku, ale wzmożonego wysiłku. Przeznacz trochę wolnego czasu na napisanie kilku ciekawych tekstów - doskonale wiesz, że to słowa, które dostarczają odbiorcom czegoś konkretnego, są najbardziej wartościowe i skuteczne. Korzystaj z wszelkich możliwości, jakie daje Ci internet. Potencjał wielu z nich jest jeszcze niewykorzystany oraz niedoceniony. Nie prowadzisz bloga firmowego? Kryzys to najlepszy czas, aby to zmienić i wejść na rynek z nowymi pomysłami i świeższym spojrzeniem na świat.
Sklep internetowy a rekomendacje towarowe
Kryzys w sklepie internetowym jest związany nie tylko z sezonowością, ale niekiedy także ze wzrastającą konkurencją. Zdarza się, że takie momenty pojawiają się bez żadnej przyczyny lub zwyczajnie nie potrafimy jej znaleźć. Rozwiązaniem mogą być rekomendacje towarowe. Towary z naszej oferty sortujemy w taki sposób, aby odwiedzającemu sklep internetowy polecić i dostarczyć to, czego szuka i co go interesuje. Użytkownicy mają zróżnicowane wymagania i potrzeby, dlatego dla każdego z nich rekomendacje powinny być inne. To wymaga dobrej znajomości naszej grupy docelowej, jednak skuteczność takiego działania jest spora, o czym przekonało się już wiele sklepów internetowych. Klient, który widzi na stronie tylko te towary, które są zgodne z jego zainteresowaniami, jest bardziej usatysfakcjonowany niż w przypadku, kiedy musiałby ich szukać. Takimi działaniami wzbudzamy zaufanie internautów i sprawiamy, że postrzegają nas jako profesjonalistów.
Aby lepiej poznać naszych klientów, potrzebujemy narzędzi, które pozwolą nam śledzić ich ruch w internecie. Niezawodny Google Analytics pomoże nam stworzyć indywidualną ofertę dla użytkowników. Wykorzystując statystyki, dostępne w tym programie, poznamy potrzeby naszych potencjalnych klientów i damy mu to, czego nie dostanie nigdzie indziej - wygodę, komfort poruszania się po stronie internetowej oraz produkty, które spełnią jego oczekiwania. W ten sposób możemy również sprzedać te przedmioty, które wcześniej nie cieszyły się popularnością, polecając je odpowiednim klientom.
Nie ma sytuacji bez wyjścia. Zawsze jest jakieś rozwiązanie problemów, które nas dotykają. W branży sprzedaży internetowej ilość pomysłów, które pomagają uniknąć kryzysu lub go przetrwać, jest naprawdę wiele. Należy pobudzić swoją wyobraźnię i uwolnić kreatywność. Każde rozwiązanie jest dobre, jeżeli oczywiście nie jest nim bezczynne przeczekanie kryzysowej sytuacji. To na pewno nie pomoże nam wyjść na prostą - zmiany mogą zajść tylko wtedy, gdy sami na nie zapracujemy. Trzeba zdawać sobie sprawę z tego, że gdy my przeczekujemy kryzys, który dotknął nasz sklep internetowy, konkurencja działa. Pokaż, że niestraszne Ci problemy, potrafisz sobie z nimi poradzić i jesteś zawodnikiem, którego trudno pokonać.
Optymalizacja treści na stronie sklepu internetowego
Twitter i e-commerce - co łączy te dwa pojęcia?
Sklep internetowy - podstawowe zasady prowadzenia
Sklep internetowy sprzymierzeńcem klienta
Sklep internetowy - ile mnie to będzie kosztować?
Jaki sklep internetowy wybrać, by spełniał oczekiwania?
Sklep internetowy - skutki zbyt wolnej strony
Załóż i rozkręć swój własny sklep internetowy
Jak założyć sklep internetowy? - praktyczne wskazówki
Dlaczego 95% sklepów zamyka się w pierwszym roku istnienia
Sklep internetowy - sposoby na skuteczny marketing
Jak skutecznie prowadzić sklep internetowy?
Co zrobić, by sklep internetowy mógł być nazwany wzorowym?
Jak założyć sklep internetowy? Ile to tak naprawdę kosztuje?
Jak założyć sklep internetowy - podstawowe informacje
- CRM (Customer Relationship Management) - co to jest?
- Jak zdobyć nowych klientów? Sprzedaż na Allegro dźwignią podczas kryzysu
- Jak tworzyć content? 12 narzędzi skutecznego content marketera
- Design Thinking, czyli jak badać potrzeby klienta i zyskać przewagę na rynku
- Płynna rozmowa wpłynie na relacje z klientem?