Wirtualny rynek ewoluuje, rozwija się i ulega ciągłym przemianom. Podejmując decyzję o rozpoczęciu działalności w internecie, trzeba więc być gotowym na zmiany. Do tego należy dodać, że wizerunek, zaufanie klientów oraz renomę w internecie buduje się praktycznie od samego początku działalności. Jaki sklep internetowy należy zatem stworzyć, by nie tylko wspierał on sprzedaż, lecz także pozwalał budować pozytywne relacje z klientami?
Internet to medium, które na dobre zawładnęło codziennym życiem. W porównaniu do radia czy telewizji wirtualna sieć obecnie ma największą siłę przebicia. To właśnie tam można przeczytać najnowsze relacje i wiadomości, poznać nowych ludzi czy zrobić zakupy. Brak czasu oraz pęd w codziennym życiu sprawia, że coraz powszechniej ludzie przedkładają sklep internetowy nad tradycyjny. Właśnie dlatego nowe przedsiębiorstwa częściej i chętniej wybierają prowadzenie swojej działalności wyłącznie w internecie.
Na początku trzeba określić cele działalności
Sklep internetowy pozwala na prezentowanie swojego asortymentu klientom przez całą dobę przez 7 dni w tygodniu. Umożliwia nie tylko sprzedaż w kraju, lecz także podbijanie rynków zagranicznych. Działalność internetowa wiąże się również z mniejszymi kosztami oraz z wygodną kontrolą biznesu praktycznie z każdego miejsca. Właśnie dlatego e-commerce rozwija się tak prężnie, a coraz więcej firm decyduje się na działalność internetową jako jedyną drogę dystrybucji swoich produktów. To bezapelacyjnie rynek, na którym są spore możliwości działania, pozostaje jednak pytanie: jaki sklep internetowy jest potrzebny naszemu biznesowi, by wyprzedzić konkurencję?
Zanim rozpocznie się cały proces zakładania sklepu internetowego, najlepiej przeprowadzić badanie rynku. Trzeba zidentyfikować konkurencję, sprawdzić, jak wyglądają strony sklepów w danej branży, jak się promują, ale również rozpoznać potrzeby swojej grupy docelowej. Czego innego od wirtualnego sklepu wymagają dzieci, młodzież oraz osoby dojrzałe, należy więc określić ich potrzeby przed rozpoczęciem planowania. Pozwoli to wyrobić sobie pogląd na temat swojej branży w sieci.
Jaki sklep internetowy pasuje do danej branży?
Następnie trzeba odpowiedzieć sobie na pytanie, jaki sklep internetowy powinien być, jak duży asortyment będzie się w nim znajdował oraz jaki ruch ma on przynieść. Dodatkowo warto wypisać najważniejsze funkcje, jakie powinny się w nim znajdować oraz oczekiwania, jakie ma spełnić. Trzeba również uwzględnić to, jakimi środkami pieniężnymi się dysponuje na rozkręcenie takiego biznesu.
Od ilości posiadanych środków własnych zależy bowiem to, jaki sklep internetowy można założyć. Na rynku istnieje wiele firm oferujących gotowe rozwiązania pozwalające w szybki i łatwy sposób rozpocząć handel w sieci. W tej dziedzinie można znaleźć rozwiązania od darmowych i dość prostych w obsłudze po rozbudowane, ale wymagające już sporych nakładów inwestycyjnych.
Na rynku dostępnych jest kilka popularnych skryptów służących do prowadzenia sklepu internetowego, nazywanych potocznie „silnikami”. W sieci można znaleźć wiele opinii na ich temat, ponieważ – jak wszystko – mają zarówno swoich zagorzałych zwolenników, jak i przeciwników. Poniżej przedstawimy pokrótce, jakie silniki są najpopularniejsze na rynku oraz zestawiamy ich wady, zalety, ceny i możliwości.
Oprogramowanie sklepu nie musi być płatne
Prestashop jest jednym z popularniejszych skryptów, które są wybierane pod budowę sklepu internetowego. Dzieje się tak, gdyż funkcjonuje on na zasadzie licencji open source, co pozwala na dowolne dopasowanie go do swoich potrzeb, a do tego jest on darmowy. Tutaj by zacząć, wystarczy tylko posiadać wykupiony hosting oraz własną domenę – to są jedyne koszty, jakich wymaga uruchomienie sklepu.
Jeżeli serwer został już opłacony, to wystarczy zainstalować na nim sklep i przystąpić do jego konfiguracji. Standardowe funkcje, jakie oferuje Prestashop to: możliwość zarządzania magazynem, wybór języka, porównywanie produktów, łatwy eksport asortymentu ze sklepu na platformy aukcyjne, wybór płatności: kartą kredytową, czekiem lub przelewem bankowym, dodanie nieograniczonej liczby przewoźników, śledzenie e-mailem, newsletter oraz inne, opisane na stronie internetowej silnika.
Konfiguracja sklepu we własnym zakresie
Trzeba podjąć decyzję o sposobie płatności, skonfigurować dostawę oraz wybrać wygląd sklepu. To ostatnie ma bardzo duże znaczenie, gdyż właśnie odpowiednia kolorystka może zachęcić lub zniechęcić potencjalnego klienta. Niestety bezpośrednio po zainstalowaniu sklep nie zachwyca wizualnie. Można jednak skorzystać z gotowych szablonów dostępnych w sieci.
Kolejnym, nie mniej popularnym, również opartym na oprogramowaniu open source, ale bardziej rozbudowanym silnikiem jest Magento. System ten już w standardowej wersji oferuje więcej możliwości sprzedaży i administracji, które w Prestashop trzeba po prostu dokupić. Magento zostało bowiem stworzone z myślą o łatwym zarządzaniu i prowadzeniu dużego sklepu internetowego.
Dostępne są dwie wersje systemu Magento: Community Edition – darmowa, zawierająca podstawowe rozwiązania oraz Enterprise Edition – bardziej rozbudowana wersja płatna. Standardowa wersja pozwala na zarządzanie wieloma sklepami z jednego panelu administracyjnego, integrację z Google Analytics, obsługę kodów rabatowych, możliwość wyświetlania strony mobilnej, system płatności, obsługę dostaw oraz definiowanie różnych szablonów w zależności od kategorii.
Jaki sklep internetowy warto wybrać
Darmowa wersja cieszy się dużym zainteresowaniem nie tylko wśród użytkowników, lecz także wśród programistów. Chcąc ułatwić prowadzenie e-sklepu, stworzyli oni wiele dodatkowych wtyczek do oprogramowania, dzięki którym można zaoferować klientom ciekawe udogodnienia w czasie zakupów na tej platformie.
Dość dużym zainteresowaniem w naszym kraju cieszy się polski silnik Shoper. W przeciwieństwie do zagranicznych nie jest on darmowy, a jego najtańsza wersja kosztuje ponad 300 złotych rocznie. To oprogramowanie pozwala jednak na integrację sklepu z popularnymi serwisami aukcyjnymi, oprogramowaniem firm kurierskich oraz księgowym. To zdecydowanie ogromny atut, którego nie są w stanie zaoferować zagraniczne silniki.
Polskie oprogramowanie deklasuje konkurencję
Shoper jest sprzedawany na zasadzie Software as a Service (SaaS), czyli obsługi po stronie producenta. Oznacza to, że klient nie musi wykupywać hostingu ani posiadać własnej domeny – wszystko gwarantuje producent. To on dba bowiem o prawidłowe działanie oprogramowania silnika na swoim serwerze. Klient musi tylko uiścić odpowiedniej wysokości opłatę zależną od wielkości sklepu, limitu transferu oraz innych dodatkowych opcji.
Jaki sklep internetowy wybrać? To dylemat, przed którym stoi każdy przedsiębiorca. Rynek oferuje bowiem wiele opcji, z których trzeba stworzyć coś pasującego do wybranego przedsięwzięcia. Trzeba wziąć pod uwagę wiele aspektów, które mogą ułatwić zakup przyszłemu klientowi i skłonić go do powrotu. Niezależnie od wyboru najlepszego dla siebie silnika należy pamiętać, że prowadzenie sklepu internetowego wymaga nakładów systematycznej pracy. W działalności internetowej ważna jest również promocja, bez której praktycznie nie ma sprzedaży.