0 0
dni
0 0
godz
0 0
min
0 0
sek

Sklep internetowy - sposoby na skuteczny marketing

Nasz ekspert:
Artykuły autora

Wielkość tekstu:

Stworzyłeś swój sklep internetowy, masz już oprogramowanie, domenę, hosting, uregulowane sprawy logistyczne, uruchamiasz sklep i... i nic, żadnego ruchu na stronie. Dlaczego? Bo nie podjąłeś żadnych kroków, by stworzyć dobry marketing sklepu internetowego. Jak klienci mają kupować w e-sklepie, skoro nie wiedzą o jego istnieniu?

Wielu młodym przedsiębiorcom wydaje się, że jak już uruchomią sklep internetowy, to najtrudniejszą część zadania mają za sobą. A przecież otwarcie sklepu internetowego to dopiero początek. Trudności zaczynają się właśnie w momencie otworzenia sklepu internetowego. Trzeba naprawdę się natrudzić, żeby zdobyć jakichkolwiek klientów, nie mówiąc już o tych lojalnych. Ale nie jest to rzecz niemożliwa i przy mądrym marketingu nawet nie tak bardzo kosztowna, za to na pewno pracochłonna.

Intratna lokalizacja sklepu a marketing

Wydaje ci się, że problem dobrej lokalizacji nie dotyczy sklepu internetowego? Nic bardziej mylnego, bo trafna domena jest jak umiejscowienie sklepu w miejscu, do którego trafiają jego potencjalni klienci.

Każda strona WWW posiada swój unikalny adres i jest nim właśnie domena internetowa. Im lepiej zlokalizowany adres w sieci, tym większą rzeszę potencjalnych klientów przyciągnie. Dobra domena internetowa powinna być niepowtarzalna – krótka, łatwa do zapamiętania i wymówienia. Oprócz tego musi budzić natychmiastowe skojarzenia z danym sklepem. Ważnym elementem adresu jest jego rozszerzenie, w Polsce oczywiście najbardziej popularną końcówką jest .pl. Domena jest wizytówką twojego sklepu, dlatego musisz tę sprawę dobrze przemyśleć, bo domenę dla sklepu wybiera się na całe życie.

Sklep internetowy i marketing w social media 

Wiele osób wciąż nie docenia mocy, jaką mają portale społecznościowe. Facebook w tej chwili może stanowić ważną część marketingu każdego przedsiębiorcy. Tworzymy fanpage naszego sklepu internetowego i zdobywamy fanów, którzy mogą stać się także potencjalnych klientów. Dzięki Facebookowi można czynić marketingowe cuda, trzeba jednak poświęcić troszkę czasu na zagłębienie się w jego tajniki i sztuczki. Ale efekt jest niewymierny.

Podobne funkcje mogą pełnić inne portale społecznościowe. Sklep internetowy może budować wizerunek i sprzedawać również na Instagramie, czy w serwisie Pinterest.

No i mikroblogi, czyli największy z nich - Twitter. Ich funkcja ma raczej charakter informacyjny niż opisowy. Jednak idealnie sprawdzają się w przepływie informacji, np. szybko informujemy naszych klientów o przecenach, wyprzedażach, promocjach i konkursach.

Jak cię widzą, tak Cię piszą - czyli wizerunek a marketing

Wygląd Twojego e-sklepu mówi wiele nie tylko o nim samym, ale także o tobie jako o sprzedawcy. Zaniedbana i nieczytelna strona zniechęci potencjalnych klientów. Prawda jest taka, że atrakcyjny design przyciąga konsumentów.

Podobnie jest zresztą w przypadku prezentacji produktów – zdjęcia muszą być wyraźne i naprawdę dobrej jakości, muszą mieć dobre ujęcia, by klient mógł obejrzeć towar niemal z każdej strony, muszą zachęcać do kupna. Zadbaj zatem o szczegóły – umieść opisy pod każdym produktem, które doskonale odwzorują jego funkcjonalność. W przeciwieństwie do sklepów tradycyjnych sklep internetowy działa tylko na jeden zmysł klienta, na wzrok, dlatego też na nim musisz się skupić.

Pamiętaj także o umiarze – jaskrawe kolory i nieczytelne czcionki odpadają!

Sklep internetowy a SEO

Żeby zdobyć klientów, musisz zająć się pozycjonowaniem swojego sklepu, czyli umieszczeniem go na wysokich pozycjach w wyszukiwarkach. Pozycjonowanie to bardzo ważny element marketingu, bez którego ani rusz. W sytuacji, gdy chcesz zwiększyć ruch na stronie, musisz zainwestować w pozycjonowanie. Jeśli nie znasz się na tym, możesz zatrudnić specjalistę, ale w żadnym razie nie pomijaj tego kroku.

E-sklep na forach - siła buzz marketingu

Nic tak dobrze nie działa na reklamę, jak opinia publiczna, a fora internetowe pękają w szwach od komentarzy na temat danych produktów, czy nawet sklepów. Natomiast Twoja rola jest taka, że musisz śledzić dyskusje i brać w nich czynny udział.

Ludzie nie lubią kupować kota w worku, w związku z czym przed dokonaniem zakupu często robią rozeznanie, polegają przy tym w dużej mierze na opinii innych konsumentów. Takie fora internetowe to dobre miejsce na zaprezentowanie Twojej oferty, jednak musisz to zrobić mądrze – trzymać się tematu i nie spamować natrętnymi reklamami.

Promocje i konkursy w sklepie internetowym

Wiadomo, że nic lepiej nie przyciąga klienta od okazji. Dlatego też ty musisz zaprezentować tak swoje produkty, by zachęcić potencjalnych klientów do kupna. Portale społecznościowe oferują świetne warunki do przeprowadzania różnego rodzaju konkursów, a konkursy generują większą liczbę klientów. Drobne gratisy także dobrze działają na konsumentów. Prawda jest taka, że przyciągasz ich tym, czego u konkurencji nie ma. Zastanów się także, czy możesz nieco zejść z ceny, bo internauci często korzystają z porównywarek cenowych. Jednak jeśli nie masz do tego warunków, zrezygnuj z tego.

Ponadto możesz zaproponować potencjalnym klientom przetestowanie wybranych produktów lub wysłanie im próbki.

Blog biznesu online

Stwórz bloga, na którym będziesz umieszczać wpisy o swoim życiu z perspektywy przedsiębiorcy. Ludzie szukają takich informacji w Sieci, ty możesz im je dać, w ten sposób jednocześnie uatrakcyjniając sklep internetowy.

Stały kontakt z klientem 

Jeśli chcesz zdobyć lojalność klienta, musisz być właściwie cały czas do jego dyspozycji, dlatego udostępnij swój adres e-mail, numer telefonu, numer gadu-gadu, login Skype itp., to znacznie ułatwi kontakt, a klient zobaczy, że o niego dbasz (oczywiście musisz szybko odpowiadać na jego pytania).

Ponadto zaangażuj swoich klientów do czynnego udziału w tworzeniu takiego sklepu internetowego. Pozwól im komentować twoje produkty, a wręcz poproś ich o wyrażenie opinii.

Partnerstwo biznesowe a sklep internetowy

Brzmi groźnie, ale wcale takie nie jest. Partnerstwo biznesowe polega najczęściej na symbiotycznym reklamowaniu siebie nawzajem. Załóżmy, że prowadzisz sklep internetowy z ubraniami, nawiązujesz partnerstwo biznesowe z osobą/firmą, która prowadzi, np. bloga o modzie, ona umieszcza link do twojego sklepu na swoim blogu i odwrotnie – ty do jej bloga.

Sposobów na promocję sklepu internetowego jest mnóstwo i warto skorzystać z większości, zwłaszcza na początku, by stworzyć świadomość marki (branding) wśród potencjalnych konsumentów. Kiedy skorzystamy już ze wszystkich tych możliwości, możemy przejść do bardziej profesjonalnej, ale i tradycyjnej reklamy w postaci artykułów sponsorowanych, ogłoszeń w mediach, bilbordów, ulotek itd. Jednak musisz pamiętać, że tego typu zabiegi wymagają pewnych środków finansowych.

To jak poradzisz sobie z marketingiem swojego sklepu internetowego zależy tylko od ciebie, ale jedno jest pewne – nie możesz z niego rezygnować. Konkurencja nie śpi, a w dobie Internetu istnieje i powstaje mnóstwo e-sklepów. Musisz być oryginalny i cierpliwy, bo sukces nie przychodzi od razu.

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów