Poradnik Przedsiębiorcy

Powered by

wFirma.pl

Poznaj
niezbędne narzędzia
do zarządzania
Twoją firmą!

Dostępne
na wszystkie
platformy

Apple Windows Android BlackBerry

Sklep internetowy - sposoby na skuteczny marketing

Stworzyłeś swój sklep internetowy, masz już oprogramowanie, domenę, hosting, uregulowane sprawy logistyczne, uruchamiasz sklep i... i nic, żadnego ruchu na stronie. Dlaczego? Bo nie podjąłeś żadnych kroków, by stworzyć dobry marketing sklepu internetowego. Jak klienci mają kupować w e-sklepie, skoro nie wiedzą o jego istnieniu?

Wielu młodym przedsiębiorcom wydaje się, że jak już uruchomią sklep internetowy, to najtrudniejszą część zadania mają za sobą. A przecież otwarcie sklepu internetowego to dopiero początek. Trudności zaczynają się właśnie w momencie otworzenia sklepu internetowego. Trzeba naprawdę się natrudzić, żeby zdobyć jakichkolwiek klientów, nie mówiąc już o tych lojalnych. Ale nie jest to rzecz niemożliwa i przy mądrym marketingu nawet nie tak bardzo kosztowna, za to na pewno pracochłonna.

Intratna lokalizacja sklepu a marketing

Wydaje ci się, że problem dobrej lokalizacji nie dotyczy sklepu internetowego? Nic bardziej mylnego, bo trafna domena jest jak umiejscowienie sklepu w miejscu, do którego trafiają jego potencjalni klienci.

Każda strona WWW posiada swój unikalny adres i jest nim właśnie domena internetowa. Im lepiej zlokalizowany adres w sieci, tym większą rzeszę potencjalnych klientów przyciągnie. Dobra domena internetowa powinna być niepowtarzalna – krótka, łatwa do zapamiętania i wymówienia. Oprócz tego musi budzić natychmiastowe skojarzenia z danym sklepem. Ważnym elementem adresu jest jego rozszerzenie, w Polsce oczywiście najbardziej popularną końcówką jest .pl. Domena jest wizytówką twojego sklepu, dlatego musisz tę sprawę dobrze przemyśleć, bo domenę dla sklepu wybiera się na całe życie.

Sklep internetowy i marketing w social media 

Wiele osób wciąż nie docenia mocy, jaką mają portale społecznościowe. Facebook w tej chwili może stanowić ważną część marketingu każdego przedsiębiorcy. Tworzymy fanpage naszego sklepu internetowego i zdobywamy fanów, którzy mogą stać się także potencjalnych klientów. Dzięki Facebookowi można czynić marketingowe cuda, trzeba jednak poświęcić troszkę czasu na zagłębienie się w jego tajniki i sztuczki. Ale efekt jest niewymierny.

Podobne funkcje mogą pełnić inne portale społecznościowe. Sklep internetowy może budować wizerunek i sprzedawać również na Instagramie, czy w serwisie Pinterest.

No i mikroblogi, czyli największy z nich - Twitter. Ich funkcja ma raczej charakter informacyjny niż opisowy. Jednak idealnie sprawdzają się w przepływie informacji, np. szybko informujemy naszych klientów o przecenach, wyprzedażach, promocjach i konkursach.

Jak cię widzą, tak Cię piszą - czyli wizerunek a marketing

Wygląd Twojego e-sklepu mówi wiele nie tylko o nim samym, ale także o tobie jako o sprzedawcy. Zaniedbana i nieczytelna strona zniechęci potencjalnych klientów. Prawda jest taka, że atrakcyjny design przyciąga konsumentów.

Podobnie jest zresztą w przypadku prezentacji produktów – zdjęcia muszą być wyraźne i naprawdę dobrej jakości, muszą mieć dobre ujęcia, by klient mógł obejrzeć towar niemal z każdej strony, muszą zachęcać do kupna. Zadbaj zatem o szczegóły – umieść opisy pod każdym produktem, które doskonale odwzorują jego funkcjonalność. W przeciwieństwie do sklepów tradycyjnych sklep internetowy działa tylko na jeden zmysł klienta, na wzrok, dlatego też na nim musisz się skupić.

Pamiętaj także o umiarze – jaskrawe kolory i nieczytelne czcionki odpadają!

Sklep internetowy a SEO

Żeby zdobyć klientów, musisz zająć się pozycjonowaniem swojego sklepu, czyli umieszczeniem go na wysokich pozycjach w wyszukiwarkach. Pozycjonowanie to bardzo ważny element marketingu, bez którego ani rusz. W sytuacji, gdy chcesz zwiększyć ruch na stronie, musisz zainwestować w pozycjonowanie. Jeśli nie znasz się na tym, możesz zatrudnić specjalistę, ale w żadnym razie nie pomijaj tego kroku.

Sklep internetowy na forach - buzz marketing

Nic tak dobrze nie działa na reklamę, jak opinia publiczna, a fora internetowe pękają w szwach od komentarzy na temat danych produktów, czy nawet sklepów. Natomiast Twoja rola jest taka, że musisz śledzić dyskusje i brać w nich czynny udział.

Ludzie nie lubią kupować kota w worku, w związku z czym przed dokonaniem zakupu często robią rozeznanie, polegają przy tym w dużej mierze na opinii innych konsumentów. Takie fora internetowe to dobre miejsce na zaprezentowanie Twojej oferty, jednak musisz to zrobić mądrze – trzymać się tematu, nie offtopować, nie spamować natrętnymi reklamami.