Epidemia koronawirsa wywróciła gospodarczy świat do góry nogami. Wiele spraw nie może czekać na rozwiązanie aż do czasu zakończenia wprowadzonych restrykcji. Jak załatwiać sprawy urzędowe, gdy wprowadzono liczne ograniczenia wychodzenia z domu, a urzędy nie przyjmują petentów? Naprzeciw wychodzi załatwianie spraw online, bez wychodzenia z domu! Dzięki temu niemal wszystkie sprawy urzędowe, można załatwić przez internet! Sprawdź!
Załatwianie spraw online - pierwsze kroki
Załatwianie spraw online jest możliwe dzięki korzystaniu z:
- profilu zaufanego. Jest to środek identyfikacji elektronicznej, zawierający nasze dane w formie elektronicznej. Warto dodać, że każdy obywatel może mieć tylko jeden profil zaufany, ponieważ jest on przypisany do konkretnego, niepowtarzalnego numeru PESEL. Jego ważność trwa 3 lata. Aby założyć profil zaufany, można skorzystać z dwóch sposobów. W obecnej sytuacji najlepiej to zrobić korzystając z bankowości elektronicznej, którą oferują największe polskie banki. Ich wykaz najduje się na stronie https://pz.gov.pl/dt/registerByXidp
- ePUAP - bezpłatnej platformy do kontaktu z różnymi urzędami, dzięki której można załatwiać sprawy urzędowe za pośrednictwem internetu.
Jakie sprawy można załatwić online?
Na liście usług online oferowanych przez urzędy skarbowe można znaleźć linki do elektronicznych:
- zeznań podatkowych,
- zaświadczeń,
- oświadczeń czynnego żalu,
- wniosku o uwolnienie środków z rachunku VAT,
- jednolitego pliku kontrolnego (JPK),
- wniosków o ustanowienie i odwołanie pełnomocnika,
- karty podatkowej
- sprawozdań finansowych,
- ulg w spłacie zobowiązań finansowych.
W przypadku nieznalezienia interesującej cię sprawy, możesz napisać pismo ogólne do urzędu przez ePUAP i podpisać je profilem zaufanym lub kwalifikowanym podpisem elektronicznym.
Resort finansów zachęca do korzystania z elektronicznych form rozliczeń i zdalnego kontaktu z Krajową Administracja Skarbową.