Poradnik Przedsiębiorcy

Laptop i niszczarka na jednej fakturze - zakup środków trwałych czy pozostałe wydatki?

Zakupiłam na firmę laptop i niszczarkę. Znajdują się one na jednej na fakturze, a ich łączna wartość przekracza kwotę 3500 zł. Jak mam rozliczyć tego typu wydatek?

Joanna, Witoszów

Znaczenie w tej kwestii ma wartość jednostkowa poszczególnych składników - laptopa i niszczarki. Nie stanowią one bowiem jednego środka trwałego - każdy z nich jest kompletny i zdatny do użytku w sposób indywidualny.

W przypadku, gdy wartość poszczególnych składników - tzn. laptopa i niszczarki - nie przekracza kwoty 3500 zł, tego typu wydatki można ująć bezpośrednio w kosztach - fakturę należy zaksięgować w kolumnie 13 - pozostałe wydatki. 

Natomiast gdy wartość któregoś ze składników przekracza kwotę 3500 zł, należy wprowadzić go do ewidencji środków trwałych i poddać amortyzacji.