Poradnik Przedsiębiorcy

Marketing sieciowy - wady i zalety zarabiania na MLM

Marketing sieciowy to dla niektórych bardzo atrakcyjna forma zarabiania pieniędzy. Mimo że ta metoda przyciąga elastycznym czasem pracy, atrakcyjnymi profitami, bonusami oraz zniżkami na sprzedawane produkty, posiada wielu przeciwników. Na czym polega marketing sieciowy? Czy jest to atrakcyjna forma robienia biznesu, czy raczej wielkie oszustwo? Przedstawiamy dwie strony medalu pracy w formie MLM.

Czym jest marketing sieciowy?

Marketing sieciowy, zwany również wielopoziomowym lub MLM, pochodzi od angielskiej  nazwy Multi Level Marketing. MLM zbudowany jest na pewnego rodzaju drabinie sprzedaży. Oczywiście im większą ktoś osiąga sprzedaż, tym wyżej pnie się po szczeblach drabiny. Podstawą marketingu sieciowego jest brak tradycyjnej sieci sprzedaży, dzięki czemu każdy może zacząć zarabiać w ten sposób. Produkty danej firmy są sprzedawane przez tysiące osób na świecie, bez angażowania do tego stacjonarnych sklepów czy stoisk w centrach handlowych. Dodatkowo marketing sieciowy kieruje się zasadą ograniczania kosztów związanych z działaniami marketingowymi na rzecz wynagrodzeń współpracowników. Kluczową kwestią formy biznesu MLM jest bowiem zdobywanie jak największej liczby sprzedawców, którzy sami budują sieć kontaktów i sprzedają produkty. Dodatkowo w firmach opierających się na marketingu sieciowym nie ma kadry kierowniczej, która zarządza sprzedażą. Każdy dystrybutor towaru ma jednakowe prawa i równe szanse na osiągnięcie wyższego poziomu w hierarchii.

Marketing sieciowy - wady i zalety sprzedaży wielopoziomowej

Marketing sieciowy - na czym polega?

Tak jak każda forma pracy, również marketing sieciowy ma swoje wady i zalety. Dobrze jest poznać je wszystkie i zastanowić się, czy ta forma biznesu jest dla nas odpowiednia.

Zalety marketingu sieciowego:

  1. Niski kapitał początkowy - wiele form biznesu wiąże się z wysokim nakładem inwestycyjnym. Dodatkowo potrzebujemy biura, towaru i magazynu na przechowywanie towaru. Marketing sieciowy uwalnia nas od tych wszystkich wydatków. Wystarczy, że podpiszemy umowę, zaopatrzymy się w pakiet startowy i możemy zacząć naszą działalność.

  2. Elastyczne godziny pracy - dzięki metodzie MLM sam sobie możesz być szefem. Pracujesz, wtedy kiedy ci pasuje i w jakim miejscu chcesz. Nie ma wyznaczonych godzin ani limitów, sam decydujesz, ile chcesz poświęcić czasu i zaangażowania w tę pracę.

  1. Możliwość tworzenia własnej sieci dystrybutorów - aby więcej zarabiać w biznesie MLM należy budować swoją sieć dystrybucji. Zapraszając kolejne osoby do podjęcia pracy, otrzymujesz dodatkowe profity. Poziom generowanego dochodu jest uzależniony od zamówień, które zrealizują osoby z naszej sieci dystrybucji.

  2. Wsparcie od liderów i szkolenia - każdy lider chce, aby w jego strukturze sprzedawcy osiągali jak najlepsze wyniki, z prostego powodu - od tego jest uzależnione ich wynagrodzenie. Dlatego służą pomocą w osiąganiu lepszych wyników. Dodatkowo firmy prowadzące marketing sieciowy często oferują różnego rodzaju szkolenia, na których można nauczyć się najlepszych technik sprzedażowych.

  3. Brak ograniczeń z powodu wieku czy wykształcenia - nie ma znaczenia, czy mamy wykształcenie wyższe, czy zawodowe oraz w jakim jesteśmy wieku. Przy sprzedaży MLM bardziej liczą się chęci niż doświadczenie i umiejętności. Z tego względu jest to dobre rozwiązanie dla osób, które właśnie ukończyły studia i chciałyby nabyć doświadczenia oraz zarobić.

Wady marketingu sieciowego:

  1. Duża liczba produktów alternatywnych - na rynku jest mnóstwo możliwości na zakup produktów - w sklepach stacjonarnych, w sieci, w galeriach handlowych czy marketach. Aby sprzedać swoje produkty, muszą one być albo bardzo atrakcyjne, albo w niskiej cenie, albo musimy świetnie sprzedawać.

  2. Brak wpływu na ceny i jakość produktów - często ceny produktów oferowanych w systemie MLM są bardzo mocno zawyżone. Nie mamy możliwości wpływu na ich wysokość, więc jesteśmy zmuszeni oferować produkty po cenie ustalonej z góry. Tak samo sytuacja wygląda z jakością towaru. Nawet jeśli wiemy, że oferowany produkt mocno odbiega od tego, co prezentujemy, to nie możemy zmienić producenta w celu uzyskania lepszej jakości towaru.

  3. Wymaga dużego zaangażowania i cierpliwości - aby zarabiać większe sumy pieniędzy, trzeba uzbroić się w cierpliwość i przygotować na odmowy klientów. Zanim poznamy odpowiednie techniki sprzedaży i nabierzemy doświadczenia, może minąć wiele miesięcy, a nawet lat. Dla niektórych może by to zbyt duże poświęcenie dla początkowo tak niskich zarobków.

  4. Zarabiasz na osoby postawione wyżej w hierarchii - dopóki nie stworzysz własnej sieci dystrybucji, twoje zarobki nie będą zbytnio zadowalające. Oprócz tego większa część za twoją sprzedaż przejdzie na osobę postawioną wyżej w hierarchii.

Marketing sieciowy wydaje się doskonałym narzędziem sprzedaży, jednak wymagającym sporo poświęcenia. MLM pozwala wygenerować spore zyski, ale nie można powiedzieć, że są to łatwo i szybko zarobione pieniądze. Czy jest to opłacalny biznes? Tę ocenę niech każdy podejmie we własnym zakresie.