Przyczyny zmian w ustawach o PIT i CIT
Rząd pracuje nad projektem o zmianie ustaw o PIT i CIT oraz niektórych innych ustaw. Podstawowym celem modyfikacji w tym zakresie jest przede wszystkim doprecyzowanie dotychczasowych niejasności oraz weliminowanie mechanizmów wykorzystywania przepisów obowiązujących ustaw do unikania opodatkowania. Jedną ze zmian jest uproszczenie zasad poboru podatku w przypadku tzw. cashback (moneyback)
Cashback (moneyback) - przed nowelizacją ustaw o PIT i CIT
Aktualnie rozliczenie przez podatników przychodów z tzw. cashback lub moneyback oferowanych przez banki nie jest jednoznaczne, bowiem organy podatkowe uznają je za przychody podlegające opodatkowaniu zgodnie z art. 20 ust. 1 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a banki nie zawsze się z tym zgadzają.
W takiej sytuacji podmioty sektora finansowego powinny wydać klientom PIT-8C, aby umożliwić “Kowalskiemu” rozliczenie przychodu w zeznaniu rocznym. Jednak w praktyce banki tego nie czynią, tłumacząc się tym, że w ich ocenie jest to tzw. sprzedaż premiowa, podlegająca zwolnieniu z opodatkowania, do momentu gdy nie przekracza kwoty 760 zł, o czym stanowi art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT.
Konsekwencją takiego postępowania jest niewykazywanie przez podatników przychodów uzyskanych w ramach moneyback (cashback).
Cashback (moneyback) - po zmianach w ustawie o PIT i CIT
Projekt przewiduje opodatkowanie cashback zryczałtowaną stawką podatkową, co uprości rozliczenia z fiskusem i przyczyni się do nieukrywania przychodów. Po zmianach podatek będzie bowiem pobierany przez bank, który tym samym stanie się płatnikiem podatku. Stawka podatku wynosić będzie 19%.