PUESC to Platforma Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych, która służy do e-usług Krajowej Administracji Skarbowej w obszarze obsługi i kontroli obrotu towarowego z państwami trzecimi i obrotu wyrobami akcyzowymi. Obecnie stary i nowy PUESC działają równocześnie, kiedy należy się przerejestrować?
Nowy PUESC a dotychczasowy – co załatwimy?
Stary PUESC jest wciąż dostępny, ale nie ze wszystkimi funkcjami. Część spraw należy załatwić przez nowy PUESC. W oryginalnej wersji dostępnej na stronie: https://puesc.gov.pl można:
-
założyć konto;
-
zarejestrować firmę;
-
uzyskać numer EORI;
-
uzyskać numer REX;
-
powiązać reprezentantów z firmą;
-
uzyskać certyfikat celny;
-
zaktualizować dane swoje lub firmy.
Inne sprawy można załatwić przez nowy PUESC dostępny od 1 lutego 2021 roku na stronie https://www-2.puesc.gov.pl, czyli skorzystać z pomocy Help Desk SIS oraz z innych usług niż tych dostępnych na wersji starszej. Trwają prace nad udostępnieniem takich usług, jak:
-
e-Import;
-
e-Eksport;
-
e-tranzyt;
-
e-ICS;
-
e-Status.
W okresie przejściowym, tj. 10–30 czerwca, ma trwać sukcesywne przenoszenie użytkowników na nowy PUESC, tak aby mogli korzystać z interaktywnych formularzy. Okres przejściowy ma zakończyć się 1 lipca 2021 roku. Zapowiadane jest udostępnienie takich usługi, jak: obsługa wniosków i wydawanie decyzji, awizacja towarów i środków transportu oraz ich obsługi na granicy, rozliczanie procedur specjalnych.
W jaki sposób dokonać zgłoszenia INTRASTAT przez nowy PUESC?
Jak na razie usługa zgłoszeń INTRASTAT jest dalej dostępna na dotychczasowej stronie, a nie przez nowy PUESC. Instrukcję można znaleźć na: https://puesc.gov.pl/web/puesc/e-intrastat. Obowiązek zgłoszenia mają podmioty, których wartość nabyć wewnątrzunijnych lub dostaw wewnątrzunijnych przekroczyła w danym roku (lub w roku poprzednim) ustalony i ogłoszony na dany rok sprawozdawczy tzw. statystyczny próg podstawowy.
Nowy PUESC – czy trzeba zakładać nowe konto?
Aby założyć konto przez nowy PUESC, należy wybrać opcję „Załóż konto” lub „Utwórz konto” na starym PUESC i wtedy zostaniemy przekierowani na nowy PUESC. Następnie pojawią się dwie opcje rejestracji:
-
Podstawowy zakres uprawnień – osoby zakładające konto mogą wysłać wniosek niepodpisany, ale wtedy muszą potwierdzić swoje dane w organie celnym.
-
Rozszerzony zakres uprawnień – osoby zakładające konto muszą podpisać wniosek podpisem zaufanym lub podpisem kwalifikowanym, lub potwierdzić swoje dane osobiście w najbliższym organie celnym.