Poradnik Przedsiębiorcy

Nowy PUESC! Do kiedy trzeba się zarejestrować?

PUESC to Platforma Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych, która służy do e-usług Krajowej Administracji Skarbowej w obszarze obsługi i kontroli obrotu towarowego z państwami trzecimi i obrotu wyrobami akcyzowymi. Obecnie stary i nowy PUESC działają równocześnie, kiedy należy się przerejestrować?

Nowy PUESC a dotychczasowy – co załatwimy?

Stary PUESC jest wciąż dostępny, ale nie ze wszystkimi funkcjami. Część spraw należy załatwić przez nowy PUESC. W oryginalnej wersji dostępnej na stronie: https://puesc.gov.pl można:

  • założyć konto;

  • zarejestrować firmę;

  • uzyskać numer EORI;

  • uzyskać numer REX;

  • powiązać reprezentantów z firmą;

  • uzyskać certyfikat celny;

  • zaktualizować dane swoje lub firmy.

Inne sprawy można załatwić przez nowy PUESC dostępny od 1 lutego 2021 roku na stronie https://www-2.puesc.gov.pl, czyli skorzystać z pomocy Help Desk SIS oraz z innych usług niż tych dostępnych na wersji starszej. Trwają prace nad udostępnieniem takich usług, jak:

  • e-Import;

  • e-Eksport;

  • e-tranzyt;

  • e-ICS;

  • e-Status.

W okresie przejściowym, tj. 10–30 czerwca, ma trwać sukcesywne przenoszenie użytkowników na nowy PUESC, tak aby mogli korzystać z interaktywnych formularzy. Okres przejściowy ma zakończyć się 1 lipca 2021 roku. Zapowiadane jest udostępnienie takich usługi, jak: obsługa wniosków i wydawanie decyzji, awizacja towarów i środków transportu oraz ich obsługi na granicy, rozliczanie procedur specjalnych.

W jaki sposób dokonać zgłoszenia INTRASTAT przez nowy PUESC?

Jak na razie usługa zgłoszeń INTRASTAT jest dalej dostępna na dotychczasowej stronie, a nie przez nowy PUESC. Instrukcję można znaleźć na: https://puesc.gov.pl/web/puesc/e-intrastat. Obowiązek zgłoszenia mają podmioty, których wartość nabyć wewnątrzunijnych lub dostaw wewnątrzunijnych przekroczyła w danym roku (lub w roku poprzednim) ustalony i ogłoszony na dany rok sprawozdawczy tzw. statystyczny próg podstawowy.

Nowy PUESC – czy trzeba zakładać nowe konto?

Aby założyć konto przez nowy PUESC, należy wybrać opcję „Załóż konto” lub „Utwórz konto” na starym PUESC i wtedy zostaniemy przekierowani na nowy PUESC. Następnie pojawią się dwie opcje rejestracji:

  • Podstawowy zakres uprawnień – osoby zakładające konto mogą wysłać wniosek niepodpisany, ale wtedy muszą potwierdzić swoje dane w organie celnym.

  • Rozszerzony zakres uprawnień – osoby zakładające konto muszą podpisać wniosek podpisem zaufanym lub podpisem kwalifikowanym, lub potwierdzić swoje dane osobiście w najbliższym organie celnym.