Poradnik Przedsiębiorcy

Opłaty za wysyłkę towarów są opodatkowane!

Zajmujesz się sprzedażą wysyłkową? Nie jesteś pewien, jak poprawnie rozliczać opłaty za wysyłkę towaru? Jaką zastosować stawkę podatku VAT? Aby rozwiać wszelkie wątpliwości, koniecznie przeczytaj poniższy artykuł.

Opłaty za wysyłkę towarów - ogólna zasada rozliczania

Na wstępie warto zaznaczyć, że nie ma prawnego obowiązku wyszczególniania na fakturze opłat związanych z wysyłką towaru. Jeśli jednak przedsiębiorca zdecyduje się na wyodrębnienie tej pozycji, powinien pamiętać, aby przypisać odpowiednią stawkę podatku VAT.

Według ogólnie przyjętej zasady opłaty za wysyłkę towaru są elementem składowym dostawy i powinny być opodatkowane stawką przypisaną danemu towarowi. Bez znaczenia jest więc jaką metodę wysyłki się stosuje. Wysyłka zawsze jest opodatkowana zgodnie ze stawką podatku VAT przypisaną wysyłanemu towarowi.

Opłaty za wysyłkę towarów - kto korzysta, a kto traci?

Na tej sytuacji skorzystać mogą przedsiębiorcy (oraz ich klienci) sprzedający towary opodatkowane preferencyjnymi stawkami VAT (8%, 5%, 0%, zw.), którzy decydują się na wysyłkę np. kurierem. Usługi kurierskie opodatkowane są 23% stawką podatku VAT. Obciążając klienta kosztami dostawy, sprzedawca zastosuje jednak stawkę VAT zgodną ze stawką sprzedawanego towaru - a więc niższą niż 23%.

Zasada naliczania podatku od wysyłki zgodnie ze stawką sprzedawanego towaru może okazać się mniej atrakcyjna dla osób korzystających z usług Poczty Polskiej. Usługi poczty publicznej są zwolnione z podatku VAT. Niestety, podczas wystawiania faktury sprzedażowej nie ma to znaczenia. Podatnik zobowiązany jest naliczyć VAT zgodnie ze stawką sprzedawanego towaru.

Zakup usługi wysyłki w imieniu nabywcy

Jak wiadomo, od każdej reguły istnieje jakiś wyjątek. Organy podatkowe uznają bowiem, że obciążenie klienta opłaty za wysyłkę towaru pozostają poza regulacjami ustawy o VAT w przypadku, gdy podatnik (sprzedawca) dokonuje zakupu usługi pocztowej w imieniu swojego klienta (nabywcy). Do tego niezbędne jest jednak stosowne pełnomocnictwo, a decydujące znaczenie w tej sprawie ma umowa zawarta z pocztą - zgodnie z orzeczeniem NSA.

Nierzadko stosowaną praktyką na uzyskanie pełnomocnictwa od kupującego jest zawarcie na stronie aukcji odpowiedniej informacji. Zazwyczaj jest to formułka mówiącej o tym, iż każdy, kto dokonuje zakupu, udziela jednocześnie sprzedającemu pełnomocnictwa na zawarcie umowy z pocztą we własnym imieniu. Należy jednak pamiętać, że sama taka adnotacja oraz jej akceptacja przez klienta (poprzez zakup) nie wystarczy. Aby móc uniknąć opodatkowania opłaty za wysyłkę towarów, sprzedający zobowiązany jest faktycznie podpisać umowę z pocztą w imieniu klienta. Jeśli podatnik zawrze taką umowę we własnym imieniu i otrzyma od poczty fakturę za usługi, którą opłaci z dołu - nie ma prawa do zwolnienia z VAT. Zgodnie z orzecznictwem NSA w tej sytuacji nie będzie miało znaczenia udzielone przez klienta pełnomocnictwo.