Czy uczestnictwo pilotaż skróconego czasu pracy spowoduje, że pracodawcy będą musieli odprowadzać wyższy podatek dochodowy i składkę zdrowotną? To zagadnienie w ostatnich dniach szeroko komentowano w mediach. Sprawdź szczegóły.
Kto może skorzystać z pilotażu skróconego czasu pracy?
Przypomnijmy, że rządowy pilotaż jest adresowany do firm, które spełnią określone wymogi. Najważniejsze kryteria kwalifikacji to:
- prowadzenie działalności przez co najmniej 12 miesięcy przed dniem złożenia wniosku;
- zatrudnianie minimum 75% załogi na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę;
- objęcie projektem co najmniej 50% pracowników;
- utrzymanie poziomu zatrudnienia na pułapie nie niższym niż 90% stanu początkowego wskazanego we wniosku;
- zagwarantowanie, że wynagrodzenia pracowników biorących udział w pilotażu nie spadną poniżej poziomu obowiązującego w dniu startu projektu — przez cały okres jego realizacji;
- brak pogorszenia warunków pracy i płacy osób objętych programem.
Firmy korzystające z pilotażu skróconego czasu pracy zapłacą podatek
Wysokość kosztów związanych z programem pilotażowym jest określona w regulaminie naboru. Oznacza to, że środki otrzymane w ramach tego programu będą traktowane jako przychód i podlegać opodatkowaniu zgodnie z zasadami właściwymi dla danego podatnika. Fiskus zastosuje stawkę podatkową odpowiadającą tej, według której rozlicza się pracodawca.
W praktyce oznacza to, że w przypadku podatników CIT obowiązywać będzie podatek w wysokości 19% lub 9% – w zależności od formy rozliczenia. Natomiast przedsiębiorcy rozliczający się na zasadach ogólnych PIT zapłacą 12% lub 32% podatku, odpowiednio do wysokości osiągniętych dochodów. W przypadku stosowania liniowej stawki PIT obowiązywać będzie jednolity poziom opodatkowania w wysokości 19%. Co istotne, również podatnicy korzystający z ryczałtu będą zobowiązani do wykazania otrzymanej dotacji jako przychodu podatkowego. Podstawą jest tutaj art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tekst jednolity: Dz. U. z 2025 r., poz. 843).
Pilotaż skróconego czasu pracy – wyższa składka zdrowotna
Doradca podatkowy Izabela Leśniewska podkreśla, że skoro otrzymana dotacja stanowi przychód podatkowy, to automatycznie powiększa również podstawę wymiaru składki zdrowotnej – niezależnie od tego, jaką formę opodatkowania wybrał podatnik.
Jak zauważa „Dziennik Gazety Podatkowej”, obecnie jedyną drogą do uniknięcia opodatkowania dotacji przyznanych w ramach programu pilotażowego byłoby wprowadzenie decyzji ministra finansów o zaniechaniu poboru podatku. Takie rozwiązanie było już wcześniej stosowane – przykładowo, w odniesieniu do umorzonych subwencji z Tarczy 1.0 oraz Tarczy 2.0 Polskiego Funduszu Rozwoju minister zdecydował się odstąpić od poboru należnej daniny.
Pilotaż skróconego czasu pracy a kwestie podatku
Ostateczne obciążenie fiskalne zależeć będzie od tego, do jakiej grupy podatników zalicza się beneficjent programu i według jakich zasad rozlicza się z urzędem skarbowym. Dzięki temu przepisy jasno określają sposób traktowania dotacji – eliminując ryzyko odmiennej interpretacji i zapewniając jednolite podejście dla wszystkich uczestników naboru.