Poradnik Przedsiębiorcy

Sprzedaż wyrobów tytoniowych – rejestracja w systemie śledzenia

20 maja 2019 r. weszły w życie przepisy mające na celu wyeliminowanie z rynku nielegalnych papierosów i innych wyrobów tytoniowych. Teraz ich producenci, hurtownicy oraz dystrybutorzy są zobowiązani do ich rejestracji i monitorowania w systemie Track&Trace. Sprawdź, z czym obecnie wiąże się sprzedaż wyrobów tytoniowych.

Czym jest system Track&Trace i jakie obowiązki nakłada na przedsiębiorców?

System dostępny pod adresem www.idissuer.pl to aplikacja webowa przygotowana przez Polską Wytwórnię Papierów wartościowych. Do korzystania z niego są zobowiązani producenci, hurtownicy oraz dystrybutorzy wyrobów tytoniowych. Ich obowiązkiem od 20 maja 2019 r. jest rejestracja i monitorowanie tych produktów w przypadku każdorazowego wejścia w ich posiadanie. Z części tych powinności zwolnieni są detaliści. Ich jedynym obowiązkiem jest rejestracja w systemie.

Produkcja, dystrybucja oraz sprzedaż wyrobów tytoniowych po 20 maja 2019 r.

Taki system kontroli wprowadza dyrektywa unijna z 24 listopada 2015 roku. W praktyce oznacza to, że sklepy nie będą mogły sprzedawać paczek papierosów lub paczek tytoniu niezarejestrowanych w systemie. Co więcej, również podmioty handlowe będą musiały się z nim znaleźć. Nowe przepisy obejmują również m.in. linie produkcyjne, importerów, salony, kioski, punkty sprzedaży detalicznej itp. Sklep, który nie dokona rejestracji w systemie, nie będzie miał możliwości sprzedawania wyrobów tytoniowych. Dla ułatwienia, projektanci aplikacji przewidzieli opcję rejestrowania wielu podmiotów jednocześnie.

Co oznacza śledzenie produktów tytoniowych?

Każda paczka papierosów lub tytoniu powinna mieć teraz niepowtarzalny identyfikator, który umożliwia śledzenie jej drogi od momentu powstania do chwili sprzedaży konsumentowi. Taki kod zawiera datę oraz miejsce produkcji i dane jej dotyczące. Ponadto powinna się tam znaleźć również planowana trasa transportu oraz docelowy rynek, na którym powinien znaleźć się ten konkretny produkt.

Czy proces rejestracji w systemie jest skomplikowany?

Wprowadzenie takich wymagań wiążę się z kilkoma dodatkowymi formalnościami, które muszą spełnić przedsiębiorcy, których działalność dotyka produkcji, dystrybucji lub sprzedaży wyrobów tytoniowych. Twórcy systemu zapewniają jednak, że proces rejestracji nie zajmuje wiele czasu, natomiast aplikacja jest dostosowana do używania na różnych urządzeniach elektronicznych – komputerach, smartfonach i tabletach.

Jakie korzyści daje wymóg rejestracji w systemie Track&Trace?

Dodatkowe wymagania dotyczące obrotu produktami tytoniowymi są podyktowane zarówno dążeniem do ograniczenia tzw. szarej strefy, jak i troską o zdrowie konsumentów. Dzięki śledzeniu łańcucha dostaw można znacząco ograniczyć sprzedaż wyrobów tytoniowych pochodzących z nielegalnych źródeł, tj. przemytu, czy nierejestrowanych produkcji. Produkty takie często nie spełniają dopuszczalnych norm np. dotyczących wartości substancji smolistych, tlenku węgla czy nikotyny. Co więcej, nie zawsze zawierają wymagane przez Unię Europejską nadrukowane na paczkach ostrzeżenia przed szkodliwością palenia.