Im bardziej jest rozbudowana Twoja strona internetowa, tym więcej „pracy” muszą wykonać roboty wyszukiwarek, aby przeglądnąć całą jej zawartość. Czy można mu w tym pomóc? Jak najbardziej, a jedną z podstawowych metod jest generowanie mapy strony.
Dlaczego generowanie mapy strony jest ważne?
W przypadku małych stron, liczących sobie kilka, kilkanaście, czy nawet kilkadziesiąt podstron, roboty wyszukiwarek dość szybko przebrną przez nie wszystkie – oczywiście zakładając, że każda z nich została podlinkowana z innej części serwisu i nie ma w tej strukturze „odciętych systemów”. A nawet jeśli takowe są, zawsze można je podlinkować z zewnątrz lub za pomocą Google Search Console wysłać żądanie zindeksowanie konkretnej podstrony.
Gorzej sprawa wygląda w przypadku ogromnych serwisów, których liczba podstron liczona jest w co najmniej tysiącach sztuk (a bywa, ze jeszcze większych). Z czasem GoogleBot dotrze do każdej z nich, to, ale za pomocą mapy strony można znacznie szybciej zasygnalizować istnienie odpowiednich podstron.
Jest to tym bardziej istotne, że tempo indeksowania kolejnych podstron zależy od tak zwanego crawl budgetu – wartości indywidualnej dla każdej domeny, która oznacza ile maksymalnie podstron robot Google może prześledzić w określonej jednostce czasu. Po jej osiągnięciu robot opuszcza witrynę i kolejne indeksacje nastąpią dopiero przy kolejnej jego „wizycie”. W przypadku wędrowania po standardowej nawigacji strony, crawl budget częściowo zużywany jest na wędrówkę właśnie po tak wytyczonej ścieżce. Dzięki mapie strony (sitemap) robot może szybciej trafić na głębiej ukryte podstrony.
Czy mapy stron mają ograniczenia?
Tak. W pojedynczej mapie strony może się znaleźć maksymalnie 50 000 adresów. Co jednak, jeżeli witryna ma więcej podstron? Wtedy można użyć większej liczby map strony, pilnując, aby każda z nich miała swój limit. Wszystkie je można później uwzględnić w swego rodzaju „mapie map”, która zamiast podstron mieściłaby właśnie linki do pozostałych sitemap.
Co ciekawe, nawet przy mniejszej liczbie podstron czasami warto użyć kilku sitemap, w każdej uwzględniając inne rodzaje podstron – na przykład osobno linkując podstrony kategorii, a osobno podstrony produktów. Takie podejście pozwala nie tylko na zachowanie większej czytelności, ale tez na to, aby do pewnego stopnia sterować tym, d których miejsc robot dotrze szybciej.
Jak stworzyć mapę strony?
Wiele CMSów posiada własne, wbudowane mechanizmy generowania mapy strony. To bardzo wygodne rozwiązanie, co jednak jeżeli korzysta się z silnika, w którym tej możliwości nie uwzględniono? W takiej sytuacji można skorzystać z gotowych rozwiązań, chociażby takich, które przygotowało samo Google.
Uwaga na drobiazgi
Przy tworzeniu map strony pamiętaj, aby nie wprowadzać do niej różnych wersji adresów tej samej podstrony 9w razie czego najlepiej sugerować się wersją uwzględnioną w tagu adresu kanonicznego). Dodatkowo jeżeli strona posiada kilka wersji językowych, wysoce wskazane jest, aby każda z nich znalazła się w osobnej sitempaie. Wreszcie na koniec wspomnijmy o kodowaniu – mapy strony najlepiej zapisywać w UTF-8.