Jestem czynnym podatnikiem VAT, zarejestrowanym do VAT UE, rozliczam się w ramach Podatkowej Księgi Przychodów i Rozchodów. Zakupiłem od firmy zagranicznej, a konkretnie z Irlandii, drona o wartości 5 700 zł netto, którego chciałbym zaliczyć do środków trwałych. Wiem, że towar wysłano do mnie z magazynu w Polsce. Faktura została wystawiona w złotówkach. W jaki sposób zakup środka trwałego w kraju UE ująć w ewidencji? Czy możliwa jest amortyzacja jednorazowa?
Olgierd, Burzenin
W przypadku gdy przedmiot został zakupiony u zagranicznego kontrahenta, ale trafia do nas z krajowego magazynu, wydatek traktowany jest jak krajowy zakup środka trwałego. Należy pamiętać, że przy wprowadzaniu środka trwałego konieczne jest wybranie sposobu amortyzacji. W przypadku zakupu drona możliwe jest zastosowanie amortyzacji jednorazowej w ramach pomocy de minimis. Dokonując amortyzacji jednorazowej, przedsiębiorca powinien uzyskać zaświadczenie o skorzystaniu z tej formy pomocy. Powinien Pan złożyć do właściwego urzędu skarbowego wniosek o wydanie takiego zaświadczenia (dokument wydawany jest nieodpłatnie). Zastosowane jednorazowej amortyzacji możliwe jest w roku podatkowym, w którym rozpoczęto prowadzenie działalności lub przez małych podatników. Należy jednak pamiętać, że w danym roku podatkowym łączna wartość odpisów w ramach amortyzacji jednorazowej nie może przekroczyć wartości 50 000 euro.
Należy również pamiętać o wygenerowaniu dokumentu OT i podpięciu pod niego dokumentów potwierdzających zakup środka.