Poradnik Przedsiębiorcy

Zasady rozmowy kwalifikacyjnej - warto wiedzieć!

Rozmowa kwalifikacyjna jest tym etapem rekrutacji, który zazwyczaj jest dość stresujący dla kandydata. Dlatego też często, by zmniejszyć negatywne odczucia, stara się on dobrze do tego spotkania przygotować. Nie inaczej powinno być w przypadku rekrutera. Obie strony powinny znać zasady rozmowy kwalifikacyjnej, których zdecydowanie warto przestrzegać, by każda ze stron wyniosła ze spotkania jak najwięcej. O czym należy pamiętać i na co zwrócić uwagę? Podpowiadamy w niniejszym artykule!

Zasady rozmowy kwalifikacyjnej

O czym więc musimy wiedzieć, wybierając się na rozmowę kwalifikacyjną lub przeprowadzając ją? Jakie zasady rozmowy kwalifikacyjną pomoga nam pokazać się z jak najlepszej, profesjonalnej strony?

Savoir-vivre

Zacznijmy od zasad savoir-vivre’u, które zdecydowanie mogą się przydać podczas rekrutacji. Po pierwsze w grę nie wchodzą spóźnienia. Punktualność i szanowanie czasu innych osób jest bardzo ważne. Dlatego też kandydat powinien ustalić taki zapas czasowy, który pozwoli na dojechanie do siedziby firmy nawet w przypadku korków i innych wydarzeń losowych. Z kolei rekruter tak powinien ustawić swoje spotkania, aby potencjalny pracownik nie musiał na niego czekać. Jeśli jest to dzień, w którym przyjmujemy kandydatów do pracy, postarajmy się tak to zaplanować, by spotkania na siebie nie nachodziły.

To rekruter pierwszy podaje rękę na przywitanie i pożegnanie. Jeśli tego nie zrobi, pracownik po prostu powinien tę część pominąć. Potencjalny pracodawca wskazuje również krzesło, na którym ma usiąść kandydat, proponuje coś do picia.

Oczywiście musimy pamiętać o uprzejmościach, poprawnym formułowaniu swoich wypowiedzi oraz formach grzecznościowych. Koniecznie wyłączmy też telefony – mogą rozpraszać i pokazać, że mamy ważniejsze sprawy na głowie niż rekrutacja. Wyplujmy też gumę do żucia, a jeśli o niej zapomnimy, postarajmy się jej nie żuć w trakcie spotkania.

Przygotowanie

Rekruter na rozmowie kwalifikacyjnej chce zobaczyć zaangażowanie pracownika. Chce stworzyć zespół dopasowanych pracowników i nie zależy mu na kimś, kto nie przywiąże się do miejsca, nie będzie wyznawał tych samych zasad, nie będzie dla niego problemem szybka zmiana pracy. Kandydat do pracy również oczekuje, że rekruter będzie zaangażowany i naprawdę zainteresowany jego kandydaturą.

W związku z tym konieczne jest przygotowanie się obu stron. Pracownik powinien zapoznać się ze stroną firmową, historią przedsiębiorstwa, jego misją i wizją, wiedzieć, dokąd się udaje, na jakie stanowisko aplikuje, jakie są wymagania itd. Z kolei rekruter musi zapoznać się z dokumentami aplikacyjnymi, wiedzieć, z kim ma do czynienia, jakie jest doświadczenie tej osoby oraz przygotować odpowiednie pytania.

W każdym poradniku dotyczącym rekrutacji możemy przeczytać, że przygotowanie do rozmowy jest niezbędne dla kandydata. Nie można jednak zapominać o tym, że jest również ważne, a przynajmniej powinno być, dla rekrutera. To przedstawiciel firmy, który staje się niejako jej wizytówką.

Autoprezentacja

Pierwsze wrażenie jest bardzo ważne. Jeśli okazuje się pozytywne, od razu inaczej patrzymy na naszego rozmówcę. Nie mamy na to wpływu, ale możemy wpłynąć na to, jak się zaprezentujemy.

W związku z tym obie strony powinny być elegancko ubrane, najlepiej dopasowując swój strój do branży czy danej firmy. Jednak nawet w przypadku miejsc, gdzie naprawdę ceni się luz i wygodę, warto postawić na coś klasycznego, co pomoże nam dopełnić wizerunek profesjonalisty. Ubrania zawsze powinny być czyste i wyprasowane.

Na taką autoprezentację składa się również nasz wygląd – warto postawić na świeżą fryzurę, nie przesadzać z makijażem, który może odwrócić uwagę, wybrać minimalizm w przypadku biżuterii.

Rozmowa/Słuchanie

Pamiętajmy, że nazwa „rozmowa” wskazuje na to, że nie jest to gradobicie pytań zadawanych przez rekrutera – ma to być dialog, ale nie polegający tylko na odpowiadaniu na pytania. Warto aktywnie słuchać drugiej strony, dopytywać, upewniać się, że dobrze zrozumieliśmy, włączać się do rozmowy, kiedy to tylko jest możliwe.

Pokazujmy, że słuchamy – kiwnijmy głową od czasu do czasu, patrzmy na rozmówcę, wykazujmy zainteresowanie.

Nieprzerywanie

Dialog jest bardzo ważny, zdanie każdej strony jest ważne, jednak starajmy się sobie nie przerywać. Kiedy mamy coś ważnego do dopowiedzenia, ale druga osoba akurat mówi, zapiszmy sobie jakieś słowo klucz i wróćmy do tematu, kiedy przyjdzie na to czas.

Podawanie przykładów

Kiedy o czymś mówimy, podawajmy przykłady – dzięki temu od razu udowodnimy, że dana sytuacja miała miejsce. Może to być potwierdzenie naszych umiejętności, sukcesów czy obowiązków.

Dobry humor/Uśmiech

Pamiętajmy również o tym, że pozytywne nastawienie jest kluczowe. Bądźmy pogodni. Nie chodzi o to, byśmy ciągle śmiali się i żartowali, ale naprawdę warto wprowadzić dobrą atmosferę, która oby stronom pozwoli się nieco rozluźnić. Nie zapominajmy o tym, by się uśmiechać!

Zasady rozmowy kwalifikacyjnej mogą pomóc nam zmniejszyć stres i przejść przez to doświadczenie jak najlepiej. Dlatego tak ważne jest odpowiednie przygotowanie do tego etapu rekrutacji.