0 0
dni
0 0
godz
0 0
min
0 0
sek

Kontrola PIP w zakresie pracy tymczasowej

Nasz ekspert:
Artykuły autora

Wielkość tekstu:

Kontrola PIP w zakresie pracy tymczasowej ma na celu zapewnienie przestrzegania przepisów dotyczących zatrudniania pracowników tymczasowych. Praca tymczasowa wiąże się ze szczególnymi obwarowaniami prawnymi, a ich naruszenie może skutkować poważnymi konsekwencjami dla agencji pracy i pracodawców użytkowników.

Ogólne informacje o pracy tymczasowej

W przypadku pracy tymczasowej obowiązują szczególne zasady zatrudnienia. 

Pracownik tymczasowy to pracownik, którego zatrudnia agencja pracy tymczasowej na podstawie umowy o pracę na czas określony lub umowy cywilnoprawnej, wyłącznie w celu wykonywania pracy tymczasowej na rzecz i pod kierownictwem pracodawcy użytkownika. 

Praca tymczasowa obejmuje następujące prace:

  • sezonowe, 
  • okresowe,
  • doraźne, 
  • których wykonanie przez pracowników zatrudnionych u pracodawcy użytkownika w terminie nie byłoby możliwe, 
  • których wykonanie należy do obowiązków nieobecnego pracownika zatrudnionego przez pracodawcę użytkownika

Pracodawca użytkownik to podmiot, do którego agencja pracy tymczasowej skierowała pracownika tymczasowego. Wyznacza on dla pracownika tymczasowego zadania i kontroluje ich wykonanie.

Pracownikiem tymczasowym nie może być pracownik pracodawcy użytkownika zatrudniony u niego na podstawie stosunku pracy. Pracownik zatrudniony na etacie u innego podmiotu niż pracodawca użytkownik może być pracownikiem tymczasowym u pracodawcy użytkownika. Jedyne ograniczenie w tej sytuacji może wynikać z zakazu konkurencji. 

Przewidziane zostały limity pracy wykonywanej przez pracownika tymczasowego na rzecz jednego pracodawcy użytkownika, zgodnie z którymi pracownik tymczasowy, wykonując obowiązki na rzecz pracodawcy użytkownika, może to czynić łącznie przez 18 miesięcy w okresie obejmującym 36 kolejnych miesięcy.

Zakaz pracy tymczasowej

Pracownik tymczasowy nie może wykonywać następujących rodzajów pracy:

  • szczególnie niebezpiecznej w rozumieniu przepisów Kodeksu pracy;

  • na stanowisku pracy, na którym jest zatrudniony pracownik pracodawcy użytkownika, w okresie uczestniczenia tego pracownika w strajku;

  • tego samego rodzaju co praca wykonywana przez pracownika pracodawcy użytkownika, z którym został rozwiązany stosunek pracy z przyczyn niedotyczących pracowników w okresie ostatnich 3 miesięcy poprzedzających przewidywany termin rozpoczęcia wykonywania pracy tymczasowej przez pracownika tymczasowego, jeżeli taka praca miałaby być wykonywana w jakiejkolwiek jednostce organizacyjnej pracodawcy użytkownika położonej w gminie, na której terenie znajduje się lub znajdowała się jednostka organizacyjna, w której był zatrudniony zwolniony pracownik;

  • wymagającej uzbrojenia pracownika ochrony w broń palną bojową lub przedmioty przeznaczone do obezwładniania osób za pomocą energii elektrycznej, których posiadanie wymaga uzyskania pozwolenia, o którym mowa w Ustawie z dnia 21 maja 1999 roku o broni i amunicji.

Umowa o pracę tymczasową

Przepisy określają, jakie elementy musi zawierać umowa o pracę pracownika tymczasowego. Jest ona zawierana między agencją pracy tymczasowej a pracownikiem tymczasowym. 

Powinny się w niej znaleźć:

  • oznaczenie stron umowy; 
  • data zawarcia umowy; 
  • oznaczenie pracodawcy użytkownika;
  • okres wykonywania pracy tymczasowej;
  • warunki zatrudnienia pracownika tymczasowego w okresie wykonywania pracy na rzecz pracodawcy użytkownika, w szczególności:
  • wynagrodzenie za pracę oraz termin i sposób wypłacania tego wynagrodzenia przez agencję pracy tymczasowej,
  • rodzaj pracy, która ma być powierzona pracownikowi tymczasowemu,
  • wymiar czasu pracy pracownika tymczasowego,
  • miejsce wykonywania pracy tymczasowej.

Dopuszczalne jest zawarcie w umowie o pracę tymczasową możliwości wcześniejszego rozwiązania tej umowy przez każdą ze stron:

  1. za 3-dniowym wypowiedzeniem, jeżeli umowa o pracę została zawarta na okres nieprzekraczający 2 tygodni;

  2. za 1-tygodniowym wypowiedzeniem, jeżeli umowa o pracę została zawarta na okres dłuższy niż 2 tygodnie.

Obowiązki pracownika użytkownika względem pracownika tymczasowego

Pracodawca użytkownik ma określone obowiązki względem pracownika tymczasowego, w tym:

  • dotyczące zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy w miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy tymczasowej;

  • prowadzenie ewidencji czasu pracy pracownika tymczasowego w zakresie i na zasadach obowiązujących w stosunku do pracowników;

  • zakaz stosowania wypowiedzenia zmieniającego i zakaz powierzania mu wykonywania pracy na rzecz i pod kierownictwem innego podmiotu;

  • udostępnienie pracownikowi tymczasowemu urządzeń socjalnych na zasadach przewidzianych dla pracowników etatowych;

  • dostarczenie pracownikowi tymczasowemu odzieży i obuwia roboczego oraz środków ochrony indywidualnej;

  • zapewnienie napojów i posiłków profilaktycznych;

  • przeprowadzenie szkolenia w zakresie BHP;

  • ustalanie okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy;

  • przeprowadzanie ocen ryzyka zawodowego oraz informowanie o tym ryzyku.

Kontrola PIP w zakresie pracy tymczasowej

Kontrola Państwowej Inspekcji Pracy ma na celu ustalenie stanu faktycznego w zakresie przestrzegania prawa pracy, w szczególności przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów dotyczących legalności zatrudnienia oraz udokumentowanie dokonanych ustaleń. 

W określonych przypadkach kontrola PIP może być przeprowadzona bez uprzedzenia i o każdej porze dnia i nocy jako tzw. kontrola ad hoc. Dotyczy to w szczególności przestrzegania:

  • stanu bezpieczeństwa i higieny pracy;
  • przepisów dotyczących legalności zatrudnienia, w tym dokonania wpisu do rejestru agencji zatrudnienia, działalności, której prowadzenie jest uzależnione od uzyskania wpisu do tego rejestru, prowadzenia agencji zatrudnienia zgodnie z warunkami określonymi w Ustawie z dnia 20 marca 2025 roku o rynku pracy i służbach zatrudnienia oraz prowadzenia działalności przez inne podmioty, które nie wymagają wpisu do rejestru agencji zatrudnienia  na mocy Ustawy z dnia 20 marca 2025 roku o rynku pracy i służbach zatrudnienia, kontrola legalności zatrudnienia, innej pracy zarobkowej oraz wykonywania pracy przez cudzoziemców;
  • zasad wypłacania wynagrodzenia w wysokości wynikającej z wysokości minimalnej stawki godzinowej, zgodnie z przepisami Ustawy z dnia 10 października 2002 roku o minimalnym wynagrodzeniu za pracę;
  • przepisów dotyczących ograniczenia handlu w niedziele i święta oraz w niektóre inne dni.

Państwowa Inspekcja pracy, stojąc na straży przestrzegania przepisów w zakresie prawa pracy, w tym pracy tymczasowej, ma prawo kontrolować agencje pracy tymczasowej oraz pracodawców użytkowników. Stosuje się w tym wypadku ogólne zasady dotyczące kontroli przez PIP. 

Planową kontrolę wszczyna się nie wcześniej niż po upływie 7 dni i nie później niż przed upływem 30 dni od dnia doręczenia zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli. Jeżeli nie zostanie wszczęta w terminie 30 dni od dnia doręczenia zawiadomienia, jej wszczęcie wymaga ponownego zawiadomienia. 

Na wniosek przedsiębiorcy kontrola może być wszczęta przed upływem 7 dni od dnia doręczenia zawiadomienia. 

Prowadzenie kontroli PIP w przypadku pracy tymczasowej

Kontrola Państwowej Inspekcji Pracy będzie przeprowadzona przez kontrolującego po okazaniu legitymacji służbowej potwierdzającej jego tożsamość i uprawnienia inspektora pracy lub innego upoważnionego pracownika Państwowej Inspekcji Pracy. 

Kontrolę przedsiębiorcy przeprowadza się po okazaniu legitymacji służbowej i upoważnienia do jej przeprowadzenia. 

Upoważnienie do przeprowadzania kontroli przez pracowników Państwowej Inspekcji Pracy u przedsiębiorcy powinno zawierać następujące dane:

  1. wskazanie podstawy prawnej przeprowadzenia kontroli;

  2. oznaczenie organu kontroli;

  3. imię i nazwisko, stanowisko służbowe osoby upoważnionej do przeprowadzenia kontroli oraz numer jej legitymacji służbowej;

  4. określenie zakresu przedmiotowego kontroli;

  5. oznaczenie podmiotu objętego kontrolą;

  6. wskazanie daty rozpoczęcia i przewidywanego terminu zakończenia kontroli;

  7. podpis osoby udzielającej upoważnienia, z podaniem zajmowanego stanowiska lub funkcji;

  8. pouczenie kontrolowanego podmiotu o jego prawach i obowiązkach;

  9. datę i miejsce wystawienia upoważnienia.

W przypadku, gdy konieczne jest niezwłoczne podjęcie kontroli u przedsiębiorcy, może być ona podjęta po okazaniu legitymacji służbowej. W tej sytuacji kontrolowanemu przedsiębiorcy należy niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 7 dni od dnia podjęcia kontroli, doręczyć upoważnienie do przeprowadzenia kontroli.

Najczęstsze nieprawidłowości związane z zatrudnianiem pracowników tymczasowych to m.in.:

  • błędy dotyczące zawierania umów o pracę tymczasową;
  • brak uzgodnienia na piśmie przez agencję pracy tymczasowej warunków zatrudnienia pracowników tymczasowych z pracodawcą użytkownikiem;
  • naruszenia zasad udzielania pracownikom tymczasowym urlopów wypoczynkowych, ustalania wynagrodzenia za czas urlopu lub wypłaty ekwiwalentu pieniężnego za niewykorzystany urlop;
  • naruszenia obowiązków pracownika użytkownika wobec pracowników tymczasowych.

Podsumowanie

Podsumowując, kontrola PIP w zakresie pracy tymczasowej odbywa się na ogólnych zasadach ze szczególnym uwzględnieniem przestrzegania prawa dotyczącego zatrudniania pracowników tymczasowych. Kontroli podlega zarówno agencja pracy, jak i pracodawca użytkownik. 

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów