Poradnik Przedsiębiorcy

Aplikacje mobilne w e-commerce

Dla nikogo nie będzie tajemnicą fakt, że handel detaliczny ewoluuje pod dyktando wymagań nowoczesnych klientów. Jeszcze kilka lat temu ogromnym skokiem naprzód był rozwój branży handlu internetowego. Dzisiaj jednak nie możemy wyobrazić sobie braku zakupów przy wykorzystaniu smartfona. Czy taki stan rzeczy sprawia, że powinniśmy zainwestować w aplikację mobilną swojego sklepu? Sprawdźmy!

Czy aplikacja mobilna to odpowiedni krok w rozwoju sklepu internetowego?

Możliwość dokonywania zakupów w Internecie stanowi dla branży handlu detalicznego wymóg, bez którego ciężko mówić o jakimkolwiek rozwoju. Wraz z nastaniem ery smartfonów, coraz więcej użytkowników przesiada się jednak z laptopów na smartfony i tablety, by zakupy w ulubionych sklepach robić mobilnie, z każdego miejsca na świecie o dowolnej porze. 

Już kilka lat temu wiele firm zdało sobie sprawę z tego faktu i postanowiło wykorzystać potencjał zakupów mobilnych poprzez wdrożenie aplikacji mobilnych. Takie rozwiązanie wydaje się nie mieć żadnych minusów. Czy aby jednak na pewno? Globalny trend publikowania dedykowanych każdemu serwisowi aplikacji mobilnych sprawia, że dzisiaj konsument nie chce tracić czasu na ściąganie aplikacji - swoje zakupy woli zrobić w sieci, bez zbędnych zobowiązań. 

Aplikacje mobilne w e-commerce mogą jednak przynieść bardzo dużo dobrego, o ile wykorzysta się potencjał tego kanału sprzedaży z należytą uwagą i analitycznym podejściem do tematu. 

Zalety wdrożenia aplikacji mobilnej

By zachęcić do pochylenia się nad tematem wdrożenia własnej aplikacji mobilnej dla klientów, przedstawmy podstawowe zalety takiego rozwiązania. Przede wszystkim jest to nowy, inny kanał sprzedaży swoich usług i produktów. Choć potencjał branży e-commerce wydaje się wręcz nieskończony, to jednak każdy sklep internetowy prędzej czy później napotka problem związany ze zwiększeniem liczby nabywców. Aplikacja mobilna może okazać się świetną alternatywą, która przyciągnie do nas nowych klientów. 

Aplikacja mobilna to również świetny pomocnik w procesie budowania relacji z naszymi klientami. Powiadomienia push, chwilowe promocje dostępne jedynie z poziomu aplikacji mobilnej czy możliwość personalizowania wyglądu aplikacji na smartfonie to tylko nieliczne z wielu rozwiązań, w jaki sposób klient może się z nami polubić. 

Aplikacje mobilne w e-commerce mogą stanowić również dla nas pole eksperymentów, które w zależności od skuteczności będą wdrażane na większą skalę. Nowoczesne technologie, alternatywne kampanie marketingowe, czy popularne chatboty mogą stanowić dodatkowe funkcjonalności aplikacji, co znacznie ją wzbogaci. 

Wady wdrożenia aplikacji mobilnej

Przejdźmy do wad aplikacji mobilnych i idei ich wdrażania. Pierwsza i najważniejsza wada, która może nas skutecznie zniechęcić do wgłębienia się w ten temat to przesycenie rynku. Wystarczy prosty eksperyment. Odwiedźmy 10 sklepów internetowych, w których często dokonujemy zakupów. Zapewne większość z nich zaatakuje nas powiadomieniami o możliwości ściągnięcia aplikacji mobilnej. Czy decydujemy się faktycznie na instalowanie wszystkich tych aplikacji? Z reguły nie. Szczególnie, gdy zakupów w danym sklepie dokonujemy relatywnie rzadko. Dlatego, jeśli idziemy w stronę wdrożenia aplikacji mobilnej, musimy bardzo poważnie zastanowić się nad tym, w jaki sposób zachęcić potencjalnych odwiedzających do ściągnięcia jej na swojego smartfona. 

Inne wady wdrożenia aplikacji mobilnej? Relatywnie długi czas pisania jej oraz koszty, które mogą w skrajnych przypadkach przewyższyć potencjalne zyski. Jeśli firma decyduje się na napisanie i wypuszczenie aplikacji mobilnej dla samej idei posiadanie jej, w krótkim czasie przekona się, jak bardzo może boleć taka nieprzemyślana pod kątem biznesowym decyzja. 

W jaki sposób stworzyć aplikację mobilną i zachęcić do jej zainstalowania? 

Zaprojektowanie, napisanie i wdrożenie aplikacji mobilnej wiąże się ze sporymi kosztami. Oczywiście, jeśli dysponujemy stosownym gronem programistów zaznajomionych z tajnikami budowania aplikacji mobilnych, bardzo duża część kosztów odejdzie. Jeśli jednak zarządzamy sklepem internetowym bez odpowiedniego supportu IT, będziemy musieli zlecić zadanie budowy aplikacji mobilnej zewnętrznej firmie. Całkowity koszt postawienia takiego oprogramowania jest zależny od wielu czynników, takich jak liczba funkcjonalności, projekt uwzględniający szatę graficzną czy systemy operacyjne, na których aplikacja będzie działała. 

Podczas projektowania aplikacji mobilnej szczególną uwagę powinniśmy poświęcić jej funkcjonalności. Nikt nie zdecyduje się na instalację aplikacji stanowiącej jedynie wizytówkę naszej strony. Aplikacja musi nieść za sobą jakieś korzyści - szybsze zakupy, tańsza dostawa, możliwość personalizacji swojego zamówienia i wiele innych. To właśnie na etapie projektowania aplikacji musimy zadać sobie pytanie, czym przyciągniemy klientów do naszego nowego oprogramowania. Jednym ze sprawdzonych sposobów jest oferowanie dodatkowych rabatów i zniżek dla użytkowników aplikacji mobilnej. Jeśli jednak narzędzie nie okaże się nazbyt funkcjonalne, zysk z takiego zabiegu będzie krótkoterminowy. 

Dlaczego warto inwestować w Mobile commerce?

Mobile commerce, będący kontynuacją branży e-commerce rozwija się, a pomimo potencjalnych zagrożeń, to właśnie ten kierunek rozwoju jest obdarzony największym potencjałem. Dlaczego tak jest? Wystarczy spojrzeć na najświeższe raporty największych firm konsultingowych, które przeprowadziły rzetelne badania związane z branżą handlu elektronicznego. 

Już ponad 70% użytkowników posiadających smartfona przyznaje się do wykorzystywania aplikacji zakupowych. Przy czym aż 96% użytkowników deklarujących korzystanie z Internetu posiada własnego smartfona z dostępem do Internetu. To właśnie te dane powinny otworzyć nam oczy i przekonać nas, że to właśnie m-commerce stanowi naturalną ścieżkę rozwoju branży. Jeśli dodamy do tego informacje, że w branży e-commerce ponad 65% transakcji wykonuje się z udziałem smartfonów, łatwo wydedukować, że wskaźnik ten z każdym rokiem będzie wzrastać.