Poradnik Przedsiębiorcy

Logistyka sklepu internetowego

Aby realizacja zamówień w sklepie internetowym przebiegała w sposób efektywny, należy wdrożyć szereg działań logistycznych. Niektórzy początkujący sprzedawcy nie zdają sobie sprawy z tego, jak ogromne znaczenie pełni logistyka. Rolę logistyki w prowadzeniu sklepu internetowego omawiamy w poniższym artykule.

Jaki model logistyczny wybrać? 

Osoby planujące założyć własny sklep internetowy muszą podjąć szereg ważnych decyzji. Podstawowe pytanie brzmi: na jaki model logistyczny się decydujemy? Zamawiamy towar z hurtowni i budujemy własny magazyn, stawiamy na coraz popularniejszy dropshipping czy może fulfilment? Ta decyzja będzie miała wpływ na funkcjonowanie naszego biznesu w późniejszym czasie. 

Budowa własnego magazynu to rozwiązanie, które w dalszym ciągu jest najczęściej wybierane przez właścicieli sklepów internetowych. W takim przypadku sprzedawca zamawia określone towary do swojego magazynu, a następnie oferuje swoim klientom tylko te produkty, które fizycznie posiada. Niewątpliwą zaletą takiego modelu logistycznego jest fakt, iż mamy pełną niezależność i sami możemy podejmować decyzje dotyczące czasu i sposobu realizacji zamówienia.

Jednocześnie zakup asortymentu i budowa magazynu wymaga dużych nakładów finansowych, dlatego dla osób z niewielkim budżetem na inwestycje nie jest to najlepszy wybór. Jednocześnie kupując towar nie mamy pewności, czy znajdą się na niego kupcy. 

Dropshipping czy pseudo-just-in-time? 

W ostatnich latach coraz większym powodzeniem cieszy się wcześniej wspomniany dropshipping. Istotą tego modelu logistycznego jest przekazanie kompetencji w zakresie zamawiania, przechowywania i wysyłki towarów zewnętrznej hurtowni. Rola sprzedawcy sprowadza się do prowadzenia sklepu internetowego, aktualizowania oferty oraz obsługi klienta.

Następne rozwiązanie, które ma pokaźne grono zwolenników, to tzw. pseudo just-in-time. Jego istotą jest prezentowanie w sklepie internetowym pełnej oferty naszych dostawców. W tym przypadku po złożeniu zamówienia przez klienta towar wysyłany jest przez hurtownię do właściciela sklepu. Następnie sprzedawca samodzielnie realizuje wysyłkę do klienta. Sporym wyzwaniem w omawianym modelu logistycznym jest aktualizowanie informacji na temat asortymentu. Często zdarza się, że sklepy działające w ramach pseudo just-in-time mają problem z terminową wysyłką zamówień. 

Pełen outsourcing usług logistycznych 

Ciekawym modelem jest fulfilment, czyli stuprocentowy outsourcing logistyki magazynowej. Polega to na przekazaniu wielu kompetencji w zakresie logistyki zewnętrznemu podmiotowi. Do jego zadań należy zamawianie i składowanie towaru a także przygotowywanie i wysyłka zamówień. Wiele firm oferujących pełen outsourcing logistyczny zajmuje się także obsługą klienta oraz rozpatrywaniem reklamacji i zwrotów

Model hybrydowy 

Niektórzy właściciele sklepów internetowych stawiają na połączenie kilku modeli logistycznych, czyli tzw. wariant hybrydowy. Mianowicie: posiadają własny magazyn i asortyment, a jednocześnie sprzedają także określone towary we współpracy z zewnętrznymi hurtowniami za pośrednictwem dropshippingu. Takie rozwiązanie jest świetnym sposobem na urozmaicenie oferty oraz wzbudzenie zainteresowania wymagających użytkowników, którzy nieustannie poszukują czegoś nowego. 

Czy opcje wysyłki odpowiadają potrzebom klientów? 

Jedną z podstawowych potrzeb klientów realizujących zakupy w Internecie jest nie tylko szybka, ale i wygodna forma wysyłki. Jedni lubią, gdy przesyłki dostarcza im kurier, a jeszcze inni preferują automaty paczkowe, czyli tzw. paczkomaty. Raport "E-commerce w Polsce 2017. Gemius dla e-Commerce Polska" wskazuje, że najpopularniejszą formą dostawy dla polskich konsumentów jest przesyłka kurierska. Jednocześnie udostępnienie w sklepie zaledwie jednej lub dwóch form dostawy to stanowczo za mało, ponieważ preferencje użytkowników są mocno zróżnicowane. 

Okazuje się jednak, że w 2017 roku prawie połowa małych i średnich sklepów internetowych udostępniała swoim klientom zaledwie jedną opcję dostawy (badanie "Logistyka w polskim e-commerce 2017"). Zatem w jakie opcje dostawy najlepiej zainwestować? Najlepiej jest mieć na uwadze uwagi klientów a także sprawdzić, jak wygląda to u konkurencyjnych firm. 

Jeśli chodzi o wysyłkę, bardzo ważna jest także jej cena. Nie powinna ona być zbyt wygórowana, ponieważ w przeciwnym razie doprowadzi to do powiększenia zjawiska polegającego na porzucaniu koszyka zakupowego. Nie można doprowadzać do sytuacji, w której koszt wysyłki przewyższa cenę samego towaru. Dodatkowo, jeżeli opcji dostawy w sklepie internetowym będzie sporo, każdy klient będzie mógł zdecydować, czy woli zapłacić więcej za szybką przesyłkę kurierem, czy też zaoszczędzić na dostawie i poczekać trochę dłużej na list polecony. 

Który model logistyczny jest najlepszy? 

Każdy z omówionych powyżej modeli logistycznych posiada określone zalety jak i wady. Obecnie obserwuje się w branży e-commerce trend polegający na wdrażaniu modelu hybrydowego, czyli łączeniu różnych możliwości. Wiele sklepów posiada własny magazyn, a jednocześnie współpracuje z różnymi hurtowniami na zasadzie dropshippingu. Działając w taki sposób jesteśmy w stanie zaoferować klientom bardzo zróżnicowany asortyment oraz skrócić do minimum czas dostawy.