Co daje ochrona znaku towarowego?

Wielkość tekstu:

Prowadzenie własnej działalności gospodarczej wiąże się z ogromną ilością formalności i obowiązków. Zazwyczaj mało kto pamięta o tym, aby od strony formalnej zabezpieczyć swoją markę. Część osób rezygnuje z tego ze względu na koszty. Zwłaszcza na początku działalności liczy się każdy grosz. Całkowite lekceważenie tej kwestii to błąd, który może Cię w przyszłości sporo kosztować. Poznaj pięć kluczowych zalet rejestracji znaku towarowego w Urzędzie Patentowym.

Ochrona znaku towarowego daje Ci formalne prawo własności do marki

Sam wpis do KRS czy CEIDG nie sprawia, że nazwa firmy jest silnie chroniona przez prawo. Łatwo sprawdzić, że w każdym z tych rejestrów jest wiele firm o identycznej nazwie. Przykładem niech będą podmioty takie jak Art-BUD czy Tom-Bud.

Przepisy niewymagające rejestracji nazwy stanowią pewne zabezpieczenie, ale najczęściej tylko na skalę lokalną. Dopiero rejestracja znaku towarowego podnosi poziom ochrony na skalę ogólnopolską. Można to zwizualizować w ten sposób:

Potwierdzeniem rejestracji znaku towarowego jest wydawane przez Urząd Patentowy świadectwo ochronne. Dokument ten da Ci znaczącą przewagę w każdym sporze o markę. Chodzi o to, że jest on dowodem na to, że to Ty posiadasz do niej prawa. Sąd każdorazowo związany jest zakresem ochrony wskazanym w tym dokumencie.

Badanie znaku towarowego przez rzecznika patentowego

Z drugiej jednak strony to nie jest tak, że wystarczy zastrzec znak towarowy, aby „zalegalizować swoją markę”. Jeżeli nazwa, którą wybrałeś łamie cudze prawa, to i tak możesz zostać pozwany. Skuteczne zastrzeżenie znaku towarowego nie będzie jakąś okolicznością łagodzącą.

Z tego powodu przed zgłoszeniem powinieneś zlecić rzecznikowi patentowemu badanie znaku towarowego. Po jego analizie otrzymasz pisemną opinię prawną czy istnieją jakieś zagrożenia. A jeżeli tak, to co możesz zmienić, aby je obejść.

Unikasz sporów o prawa do nazwy firmy

Sprawy o naruszenie praw do znaku towarowego to nie tylko konflikty z konkurencją, która wchodzi w podobne oznaczenia. Niestety często dochodzi do sytuacji, gdy spór o markę powstaje między dawnymi wspólnikami. Kto bowiem ma prawo do jej używania, jeśli została stworzona przez dwie czy więcej osób, których drogi następnie się rozeszły? Jeżeli znak towarowy zarejestrowano na firmę, która faktycznie go używała, to kwestia własności jest załatwiona.

Wystarczy wziąć do ręki świadectwo ochronne i zobaczyć komu tych praw udzielono. Mało prawdopodobne, aby w takich okolicznościach konkurent zrobił analogiczne zgłoszenie. To finalnie sprawia, że pacyfikujesz taką rejestracją same pomysły przejęcia Twojej marki.

Ten ozdobny dokument prezentuje się tak:

Czy znak towarowy można unieważnić?

Powtórzę tutaj to, o czym już wspominałem. Co prawda w Urzędzie Patentowym funkcjonuje zasada „kto pierwszy ten lepszy”, ale są od niej wyjątki. Nie wystarczy zastrzec znak towarowy, aby przejąć do niego prawa. Firma, która może wylegitymować się wcześniejszymi prawami (np. prawo do firmy lub prawo autorskie do logo), może próbować Ci znak unieważnić.

To też ostatnia deska ratunku, jeżeli to Tobie ktoś w ten sposób próbuje przejąć markę. Problem w tym, ze takie spory ciągną się latami. Na prawomocną decyzję będziesz musiał poczekać. W tym czasie, właściciel znaku towarowego może usuwać Twoją ofertę z Allegro czy Amazona.

Wnioski z tego są takie, że powinieneś zgłosić swój znak towarowy jako pierwszy. Skorzystaj jednak z pomocy rzecznika patentowego, który poza tym, że zajmie się formalnościami, oceni, czy takie zgłoszenie ma w ogóle sens. Czyli czy nie narobisz sobie tym kłopotów.

Zabezpieczasz się przed kradzieżą marki

Marka to jeden z najcenniejszych zasobów firmy – wie o tym każdy, kto włożył swój czas, trud i pieniądze w budowanie jej rozpoznawalności. Dbamy o to, by nazwa firmy kojarzyła się klientom pozytywnie, ale nadzwyczaj często zapominamy o formalnej ochronie znaku towarowego.

Trolle od znaków towarowych wykorzystują takie zaniedbania. Jak trafią na firmę, która dobrze się rozwija, ale nie chroni swojej marki, to zastrzegają ją na siebie. Później szantażując ją, starają się taki znak towarowy sprzedać. Takich problemów możesz uniknąć, zastrzegając swój znak towarowy jako pierwszy. Ja wręcz twierdzę, że znikasz dzięki temu z ich pola zainteresowania.

Skoro widzą, że dysponujesz silną ochroną, to wolą poszukać jakiejś łatwiejszej „ofiary”.

Jaki jest zasięg ochrony zarejestrowanego znaku towarowego?

W zależności od skali planowanej działalności możesz uzyskać ochronę znaku towarowego na określonym terytorium. Pierwszą opcją jest rejestracja w polskim urzędzie patentowym. W takim przypadku prawo obejmie całe terytorium Polski na okres 10 lat. Później naturalnie taką ochronę można przedłużyć na kolejne tego typu okresy.

Jeżeli ochrona krajowa to dla Ciebie za mało, możesz ubiegać się o rejestrację znaku unijnego. Tutaj monopol prawny do nazwy obejmie wszystkie 27 krajów Unii Europejskiej. Musisz jednak pamiętać, że tę rejestrację jest trudno uzyskać, ponieważ Twój znak nie może być podobny do żadnego znaku już zarejestrowanego w tych krajach. Z tego powodu warto przed zgłoszeniem zrobić badanie, o którym pisałem powyżej.

Trzecia procedura obejmuje już większość krajów cywilizowanego świata. Różni się jednak od dwóch poprzednich tym, że rozszerza się w niej ochronę znaku, który jest już zarejestrowany. Czyli aby z niej skorzystać, musisz swój znak zastrzec wcześniej albo w Polsce, albo w UE.

Ochrona znaku towarowego pozwala usuwać oferty nieuczciwej konkurencji

Myśląc o sporze, wiele osób zakłada od razu proces sądowy. Tymczasem całkiem sporo dzieje się przed złożeniem pozwu. Z jednej strony możemy wysłać przez kancelarię pismo ostrzegawcze, a z drugiej odezwać się do portalu, gdzie sprzedaje nieuczciwa konkurencja.

Naruszenie prawa wystarczy zgłosić administracji Allegro, OLX czy Amazon, przedstawiając świadectwo rejestracji znaku. Samo złożenie takiej skargi powinno doprowadzić do zablokowania ofert naruszycieli. W kilka godzin możesz osiągnąć to, co w sądzie zajmuje kilka miesięcy, a nawet lat!

Łatwo zablokujesz rejestrację cudzego podobnego znaku towarowego.

Przed 2016 rokiem zgłoszenie znaku towarowego do polskiego Urzędu Patentowego wiązało się z wszczęciem procedury badawczej. W jej trakcie ekspert robił pogłębione badanie wśród znaków już zastrzeżonych. Jeżeli znalazł kolizję, to wydawał decyzję odmawiającą rejestracji.

Obecnie obowiązuje procedura sprzeciwowa. W jej ramach Urząd Patentowy publikuje listę znaków zgłoszonych do rejestracji, a właściciele znaków podobnych mają 3 miesiące na zgłoszenie sprzeciwu. Posiadanie świadectwa rejestracyjnego umożliwia więc skuteczne blokowanie rejestracji znaków zbyt podobnych do Twojego.

W przypadku korzystania jedynie z darmowej ochrony prawnej będzie Ci zdecydowanie trudniej zablokować zgłoszenie.

Prawa autorskie do logo firmy. Komu przysługują?

Jeżeli chodzi o prawa autorskie, to pamiętaj o jednej bardzo ważnej rzeczy. Otóż grafik, który stworzył dla Ciebie logo Twojej firmy i nie przeniósł na Ciebie autorskich praw majątkowych, ma prawo zakazać Ci używania tego logo. Mimo, że za nie zapłaciłeś. Co więcej, może nawet unieważnić Twój zarejestrowany znak towarowy! Dlatego już na etapie zlecania realizacji projektu logo pamiętaj o zawarciu umowy o przeniesienie pełni praw do dzieła.

Naturalnie po latach możesz poprosić grafika o podpisanie takiej umowy, ale on wcale nie musi się na to zgodzić. Czasami może zażądać za to dodatkowych pieniędzy. Częściej jednak w ogóle nie będziesz w stanie znaleźć do niego kontaktu.

Używając R-ki w kółku możesz znacznie poprawić sprzedaż produktów

Charakterystyczny symbol ® oznacza jedynie tyle, że dany znak towarowy został zarejestrowany. Jednak w świadomości zdecydowanej większości konsumentów wiąże się on z wysoką jakością i prestiżem.

Może to wynikać z tego, że R-ka występuje przy największych markach świata. Ludzie naturalnie uznają więc, że potwierdza to oryginalność produktu, a marka staje się w ich oczach bardziej wiarygodna. To sprawia, że tak oznaczone produkty sprzedają się wyraźnie lepiej.

Trzeba pamiętać, że symbolem ® można się posługiwać dopiero od momentu rejestracji znaku. Samo wszczęcie procedury rejestracyjnej nie wystarczy. Używanie tego symbolu bez świadectwa rejestracji znaku towarowego grozi grzywną w wysokości 5 tysięcy złotych.

Artykuł zewnętrzny, tekst partnera

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów