0 0
dni
0 0
godz
0 0
min
0 0
sek

Co to jest faktoring i jak z niego korzystać?

Wielkość tekstu:

Prowadzenie firmy w dynamicznie zmieniającym się środowisku gospodarczym, to wyzwanie wymagające nieustannego zarządzania ryzykiem i walki o utrzymanie płynności finansowej. Wielu przedsiębiorców boryka się z zatorami płatniczymi, wynikającymi z długich terminów płatności. Przedsiębiorcy wiedzą, że kiedy na zapłatę należności trzeba czekać 30, 60, czasem nawet 120 dni, a jednocześnie potrzeba środków na bieżącą działalność, należy przystąpić do poszukiwania alternatywnych metod finansowania. Z pomocą może przyjść coraz popularniejsza metoda finansowania, jaką jest faktoring.

Czym jest faktoring?

Faktoring to usługa finansowa, w ramach której firma, zwana faktorantem, sprzedaje swoje należności instytucji finansowej określanej mianem faktora, w zamian za natychmiastowy dostęp do części środków z tych faktur. Zamiast czekać miesiącami na płatności od klientów, firma może uzyskać nawet do 90% wartości faktury nawet w ciągu kilku godzin. Po uregulowaniu należności przez kontrahenta faktor wypłaca pozostałą kwotę, potrącając jedynie prowizję za usługę.

Wyróżniamy następujące faktoringu:

  • Faktoring pełny (bez regresu) – faktor przejmuje ryzyko niewypłacalności kontrahenta, więc jeśli klient nie zapłaci, przedsiębiorstwo nie ponosi strat.
  • Faktoring niepełny (z regresem) – w tym przypadku firma ponosi ryzyko, jeśli kontrahent nie ureguluje faktury.
  • Faktoring odwrotny – to odwrócona forma faktoringu, gdzie przedsiębiorstwo finansuje swoje zobowiązania wobec dostawców, umożliwiając im szybsze otrzymanie płatności.

Faktoring jest nie tylko sposobem na poprawę płynności finansowej, ale także zbudowanie silniejszych relacji z kontrahentami i dostawcami oraz rozwój firmy.

Jak duży jest rynek faktoringu?

Rynek faktoringu w Polsce przeżywa intensywny rozwój. Według doniesień Polskiego Związku Faktorów, w pierwszej połowie 2024 roku wartość obrotów firm faktoringowych wyniosła 228,3 miliarda złotych, co stanowi wzrost o 1,1% w porównaniu do tego samego okresu rok wcześniej. Z faktoringu w Polsce korzysta 24,1 tys. przedsiębiorstw. Dana usługa finansowa jest skrojona pod wymagania biznesu MŚP, gdzie często długi termin płatności jest wymagany przez dużych kontrahentów.

Co to jest faktoring i jak z niego korzystać?

Źródło: Polski Związek Faktorów 

Faktoring w praktyce

Poznanie mechanizmów działania faktoringu w teorii to jedno, ale dopiero realne historie firm, które skorzystały z tej usługi, pokazują, jak potężnym narzędziem faktoring może okazać się dla rozwoju biznesów z różnych sektorów.

O warzywno-owocowym przepisie na sukces

Lilu fruits to polski gigant, operujący w dość specyficznej branży owocowo-warzywnej, gdzie konkurencja jest zacięta, a wyniki finansowe uzależnione od sezonu. W działalności tego typu, gdzie klienci stanowią głównie duże sieci handlowe i hurtownie, terminy płatności wynoszą zazwyczaj 90 dni. Tymczasem firma musi natychmiast opłacić dostawców owoców, zatrudnić pracowników oraz sfinansować koszty produkcji.

Jak donosi Business Insider, przedsiębiorstwo Lilu Fruits skorzystało z faktoringu, aby zachować płynność finansową i zminimalizować ryzyko opóźnień w realizacji zamówień. Dzięki tej usłudze firma zyskała dodatkowe środki, które można było przeznaczyć na bieżące koszty produkcji, bez konieczności czekania na zapłatę od klientów. To pozwoliło na dalszy rozwój, zwiększenie mocy produkcyjnych oraz poszerzenie oferty.

O faktoringu jako sposobie na koordynowanie wielu projektów jednocześnie

Sorted to firma projektowo-budowlana, zajmująca się zagospodarowaniem przestrzennym. Choć ich początki były skromne, to obecnie pracuje tam 250 osób, które realizują inwestycje dla sektora publicznego. Zazwyczaj firma jest zaangażowana jednocześnie w kilka projektów budowlanych o dużej skali, spośród których każdy ma swój określony w postępowaniu przetargowym budżet. To sprawia, że dostęp do kapitału obrotowego przedsiębiorstwa zmienia się w ciągu roku, dlatego jej zarząd poszukiwał elastycznego finansowania w okresach przestojów finansowych, które znalazł w postaci faktoringu. 

Dyrektor finansowa Sorted, Beata Kozłowska wyjaśnia, że jej firma skorzystała z faktoringu, aby uzyskać natychmiastowe środki na realizację swoich projektów i opłacić dostawców materiałów budowlanych i podwykonawców, co pozwoliło na terminową realizację inwestycji. W efekcie Sorted zyskało zaufanie swoich klientów, a także umocniło swoją pozycję na rynku budowlanym.

Jakie korzyści czerpie firma z faktoringu?

Przytoczone historie unaoczniają, jak pomocnym narzędziem może być faktoring dla rozwoju biznesu. Oto główne korzyści wynikające z korzystania z tej usługi:

  • Poprawa płynności finansowej – dzięki natychmiastowemu dostępowi do środków firma dysponuje środkami na opłatę bieżących zobowiązań, nie czekając na zapłatę od klientów.
  • Zabezpieczenie przed zatorami płatniczymi – faktoring pozwala uniknąć ryzyka  braku środków na pokrycie swoich zobowiązań.
  • Zarządzanie ryzykiem – w przypadku faktoringu pełnego, ryzyko niewypłacalności kontrahentów przechodzi na faktora.
  • Elastyczność i większa dostępność – faktoring pozwala firmom na szybki dostęp do finansowania i jest łatwiejszy do pozyskania niż kredyt bankowy. 
  • Lepsze relacje z dostawcami i kontrahentami – dzięki faktoringowi odwrotnemu firmy mogą szybko opłacać dostawców, co pozwala im na negocjowanie lepszych warunków współpracy.
  • Nowe możliwości biznesowe – faktoring umożliwia realizowanie wielu projektów jednocześnie i inwestowanie w rozwój, eliminując problem niewypłacalności. 

Co daje faktoring?

Faktoring to narzędzie, które może stać się nieodzownym elementem strategii finansowej każdej firmy, niezależnie od branży. Jak pokazują przykłady firm takich jak Lilu Fruits, czy Sorted, dana usługa pozwala na utrzymanie płynności finansowej i jest nieoceniona z perspektywy rozwoju oraz relacji z kontrahentami. Dzięki usługom faktoringu przedsiębiorcy mają dostęp do elastycznego, bezpiecznego i efektywnego sposobu finansowania, który pozwoli im zdobywać nowe szczyty na coraz bardziej konkurencyjnym rynku.

Artykuł sponsorowany

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów