Utrzymanie płynności finansowej to najważniejsze zadanie każdej firmy - począwszy od wielkich międzynarodowych korporacji, na jednoosobowych działalnościach gospodarczych kończąc. Dlatego praktycznie wszystkie przedsiębiorstwa szukają rozwiązań, które pozwolą na szybkie regulowanie zobowiązań finansowych wobec urzędu skarbowego, ZUS-u, czy też kontrahentów. Jednym z nich jest faktoring, czyli krótko mówiąc, skupowanie przez bank lub inną firmę przed terminem płatności należności przedsiębiorstwa. Jak pokazuje praktyka, jest to skuteczna metoda na poprawienie płynności finansowej, kojarzona głównie z większymi podmiotami. Na rynku pojawia się jednak coraz więcej tego typu ofert skierowanych do mikro- i małych firm.
Mikrofaktoring a faktoring
Faktoring, to to usługa polegająca na wykupie nieprzeterminowanych faktur, w zamian za niewielki procent ich wartości. Przedsiębiorca korzystający z faktoringu otrzymuje pieniądze od firmy faktoringowej, a ta - z chwilą wymagalności dokumentu księgowego - otrzymuje zwrot pieniędzy od kontrahenta klienta.
Mikrofaktoring natomiast polega na sprzedaży faktur przez małe i średnie firmy przedsiębiorstwom faktoringowym. Klient mikrofaktoringu otrzymuje bezpośrednio w formie bezgotówkowej, środki z tytułu należności wynikających z faktur w ciągu kilku dni od daty ich przekazana do faktora.
Mikrofaktoring to usługi finansowe kierowane do małych firm na polskim rynku, których obrót roczny jest niewielki i wynosi mniej niż 1 mln zł rocznie
Jakie korzyści dla przedsiębiorcy przynosi mikrofaktoring?
Przedsiębiorca sprzedający długi zyskuje przede wszystkim zastrzyk pieniędzy, które może swobodnie przeznaczyć na spłatę własnych zaległości oraz bieżących zobowiązań. Ponadto, od momentu podpisania umowy, to na faktorze ciążą obowiązki monitorowania oraz troszczenia się o terminowe regulowanie płatności przez dłużników. Dla przedsiębiorcy oznacza to brak konieczności wyznaczania osób odpowiedzialnych za takie zadania, czy też zatrudnienia dodatkowego personelu w tym celu. Co więcej, może on spokojnie zająć się swoją podstawową działalnością.
Dzięki opiece faktora przedsiębiorca może zwiększyć swoją przewagę konkurencyjną poprzez oferowanie sprzedaży z wydłużonym terminem płatności (nabywcy będą dyscyplinowani przez faktora, dlatego wzrośnie regularność i terminowość spłaty zobowiązań).
Mikrofaktoring pozbawiony jest wielu barier typowych dla faktoringu (np. minimalna ilość odbiorców, minimalny obrót do faktoringu, nie ma wyłączeń branżowych).