Choć często nie zdajemy sobie z tego sprawy, sami korzystamy od czasu do czasu z crowdsourcingu. Najlepszym przykładem jest np. zadanie swoim znajomym na Facebooku pytania, jaki polecają film na wieczór i wybranie najbardziej dopasowanych do nas propozycji. Na czym więc polega crowdsourcing? Jak może pomóc przedsiębiorstwom? Odpowiadamy w niniejszym artykule!
Crowdsourcing – definicja
Pojęcie to jest stosunkowo nowe, pierwszy raz użył go bowiem Jeff Howe w artykule „The Rise of Crowdsourcing” napisanym w 2006 roku. I choć od tego czasu można mówić o wzroście popularności tej idei, nie da się ukryć, że była ona już stosowana niejednokrotnie wcześniej.
Crowd w języku angielskim oznacza tłum, z kolei sourcing – czerpanie. Jeśli więc postaramy się przetłumaczyć crowdsourcing, można powiedzieć, że jest to czerpanie z tłumu. Na czym dokładnie polega ten proces?
Crowdsourcing to nic innego, jak próba rozwiązywania różnego rodzaju problemów dzięki pomocy tłumu, czyli szerszego grona odbiorców. Wspomniany Jeff Howe definiował go jako oddanie pracy w ręce niezdefiniowanej grupy ludzi – zamiast korzystania z pomocy wąskich grup specjalistów.
Kiedy stosować crowdsourcing?
Kiedy w firmie pojawia się jakiś problem, kwestia do rozwiązania lub po prostu konieczne są trafne, ciekawe pomysły, zazwyczaj przełożeni korzystają z metod pracy na wąskiej grupie osób, czyli pracowników przedsiębiorstwa. Wykorzystywane są różne sposoby na kreatywne myślenie, takie jak np. burza mózgów czy metoda Philipsa 66.
Crowdsourcing jest jedną z możliwości dla przedsiębiorstwa, które szuka rozwiązań, ponieważ może ona skorzystać z pomocy profesjonalistów, jednak jeśli zależy jej na poznaniu wielu perspektyw i pomysłów, warto rozważyć zwrócenie się do dużej grupy.
Pomysły warto zebrać w jednym miejscu i wybrać najlepsze z nich – osobiście, z pracownikami albo pytając innych uczestników crowdsourcingu.
Jak przebiega rozwiązywanie problemów, kiedy decydujesz się na crowdsourcing?
Jak już wspominaliśmy, w crowdsourcingu należy zwrócić się do szerokiego grona osób, które mają nam pomóc w odnalezieniu rozwiązań czy ciekawych pomysłów. Zazwyczaj firmy decydują się na wykorzystanie do tego celu internetu – zadają pytanie w mediach społecznościowych czy tworzą specjalnie do tego celu platformy.
Pomysły są zbierane, a następnie oceniane. Najlepsze z nich wybiera firma lub wspomniany już wielokrotnie tłum. Wszystko zależy tylko od naszej inwencji, proces ten nie ma sztywno ustalonych ram.
Istotną kwestią jest również to, że dzielenie się pomysłami najczęściej jest formą konkursu, a osoby, które wpadły na najlepsze pomysły, które zostaną wykorzystane przez firmę, powinny zostać wynagrodzone.
Crowdsourcing krok po kroku
Przedstawmy więc krótki schemat działania, w którym wykorzystywany jest crowdsourcing.
Firma, organizacja czy po prostu dowolna osoba:
-
Mają konkretny projekt do realizacji lub problem do rozwiązania.
-
Decydują się na wykorzystanie crowdsourcingu.
-
Wybierają drogę, którą będą komunikować się z uczestnikami (platforma internetowa, media społecznościowe itd.).
-
Tworzą treść zadania czy opisują problem w taki sposób, aby każda uczestnicząca osoba nie miała problemu ze zrozumieniem go.
-
Tłum przedstawia swoje rozwiązania zadania lub problemu.
-
Z przedstawionych odpowiedzi organizator wybiera najlepszą opcję (ewentualnie kilka i pozwala zdecydować np. internautom).
-
Wygrany zostaje nagrodzony.
-
Pomysł zostaje zrealizowany.
Crowdsourcing - zalety stosowania
Jeśli zależy nam na tym, by zyskać jak najwięcej pomysłów i szerokie spojrzenie na projekt czy problem, crowdsourcing wydaje się rozwiązaniem idealnym. Dlaczego?
Przede wszystkim jest to sposób na zaoszczędzenie czasu – tłum w krótszym czasie przedstawi znacznie więcej pomysłów, niż byłoby to możliwe, korzystając z wąskiego grona specjalistów. Oszczędzamy także pieniądze – finansujemy ewentualnie platformę i nagrody, co i tak jest znacznie tańsze niż wynajęcie firmy czy grona profesjonalistów.
Tworzymy wokół siebie zaawansowaną i lojalną wspólnotę, która ma świadomość, że jej zdanie liczy się dla firmy i że ma ona wpływ na to, co dzieje się w przedsiębiorstwie. Liczenie się ze społecznością sprawia, że poprawia się wizerunek tego miejsca.
Firma uzyskuje mnóstwo opcji, pomysłów i rozwiązań – każda osoba inaczej spogląda na projekt, daje swój wkład, który może być bezcenny.
Wykorzystanie metody crowdsourcingu może sprawić, że uda nam się pozyskać innowatorskie i niezwykle ciekawe pomysły. Jeśli więc zależy nam na burzy mózgów na naprawdę dużą skalę – z pewnością warto spróbować.