Poradnik Przedsiębiorcy

Kradzież lub zagubienie karty płatniczej - jak uniknąć konsekwencji?

Każdy z nas posiada kartę płatniczą. Większość z nich umożliwia również płatności zbliżeniowe, które nie wymagają wprowadzenia kodu PIN. Bez wątpienia wiąże się to z dużą wygodą, ale także pewnymi zagrożenia. Kradzież lub zagubienie karty płatniczej może nieść ze sobą poważne konsekwencje. Jak ich uniknąć? Co zrobić w takiej sytuacji?

Kradzież lub zagubienie karty płatniczej a odpowiedzialność

Kradzież lub zagubienie karty płatniczej to sytuacja, w której działamy pod wpływem silnego stresu. Dlatego warto wcześniej poznać podstawowe zasady, o jakich należy pamiętać w takiej sytuacji. Zacznijmy od kwestii odpowiedzialności. Na odwrocie karty płatniczej można znaleźć informacje, że jej właścicielem jest bank, w którym posiadamy konto. Jednak kiedy jesteśmy jej użytkownikami, to w naszym interesie jest dbanie o bezpieczeństwo transakcji wykonywanych w sklepach lub bankomatach. Odpowiedzialność za płatności spada na barki banku dopiero w momencie zgłoszenia w banku kradzieży lub zagubienia instrumentu płatniczego. W takiej sytuacji instytucja finansowa ma obowiązek zablokować kartę, czyli uniemożliwić osobie trzeciej wykonanie jakiejkolwiek transakcji płatniczej. Klienci mogą również liczyć na ochronę prawną. Według ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 roku o usługach płatniczych (Dz. U. 2011 Nr 199 poz. 1175), odpowiedzialność za płatność wykonana bez zgody posiadacza spoczywa na instytucji finansowej. Jednocześnie należy pamiętać o warunku zgłoszenia utraty karty. 

Konsekwencje odpowiedzialności za kartę płatniczą

Według art. 46 ustawy, jeżeli wystąpi nieautoryzowana transakcja płatnicza, instytucja finansowa musi zwrócić klientowi jej równowartość. W tym przypadku obowiązuje termin nie później niż do końca dnia roboczego następującego po odnotowaniu takiej transakcji lub po dniu zgłoszenia takiej sytuacji. Jednak kiedy bank ma wątpliwości i podejrzewa oszustwo, może zgłosić taką sytuację odpowiednim organom ścigania. W takim przypadku do obowiązków instytucji należy udowodnienie okoliczności, w których klient doprowadził do nieautoryzowanej transakcji umyślnie lub w wyniku umyślnego lub będącego skutkiem rażącego niedbalstwa. Klient odpowiada za transakcje przeprowadzone przed zastrzeżeniem karty jedynie w kwestii transakcji zrealizowanych przed zastrzeżeniem karty do wysokości równowartości w walucie polskiej 50 euro. 

Co zrobić w przypadku utraty karty płatniczej?

Aby uniknąć poważnych konsekwencji utraty karty płatniczej, należy pamiętać o wykonaniu kilku prostych kroków. Pierwszym z nich jest niezwłoczne zgłoszenie jej utraty lub zagubienia w banku, do którego należy instrument płatniczy. W tym przypadku możemy skorzystać z kilku dostępnych rozwiązań. Istnieje możliwość skontaktowania się z pracownikami banku za pomocą całodobowej infolinii. W celu weryfikacji będziemy zobowiązani do odpowiedzenia na kilka ważnych pytań. Warto również pamiętać o rozróżnieniu dwóch procesów: zablokowanie, czyli proces odwracalny obejmujący z reguły około 30 dni, oraz zastrzeżenie, czyli proces nieodwracalny. Innym rozwiązaniem jest samodzielne zgłoszenie oraz dezaktywowanie karty płatniczej za pośrednictwem bankowości elektronicznej lub aplikacji mobilnej. Jednak warto pamiętać, że nie każdy bank udostępnia taką możliwość. 

W przypadku kradzieży warto pamiętać o drugim kroku, którym jest zawiadomienie policji o zaistniałej sytuacji. Dzięki temu przestępca może zostać schwytany, a my odzyskamy swoją własność. Niektórzy z nas posiadają również ubezpieczenie, które pozwoli nam odzyskać skradzione pieniądze. Jednak w tym celu niezbędne będzie okazanie zaświadczenia z policji o zgłoszeniu kradzieży. Ostatnim krokiem, o którym należy pamiętać, jest złożenie wniosku o wydanie nowej karty płatniczej. Dzięki temu uzyskamy na nowo dostęp do transakcji bezgotówkowych w stacjonarnych punktach sprzedaży towarów lub usług. Aktualnie wszystkie formalności możemy załatwić przez internet, bez konieczności wizyty w banku.