Trudno sobie dzisiaj wyobrazić prowadzenie firmy bez pomocy komputerów. Infrastruktura IT to podstawa dla sprawnego funkcjonowania biznesu. Jednakże jest pewien mankament - koszt wdrożenia oraz utrzymania całości. Sprzęt można oczywiście wyleasingować albo kupić używane egzemplarze - tutaj pole do popisu dla zaradnych jest spore. W przypadku oprogramowania także można znaleźć oszczędności. Trzeba tylko wiedzieć, w jaki sposób to zrobić. Poza dyskusją są rzecz jasna pirackie programy - za używanie nielegalnego software’u w firmie można zapłacić ogromne kary. W sieci można znaleźć wiele darmowych alternatyw dla płatnego oprogramowania, które oferują podobne, jeśli nie identyczne, możliwości. W tym artykule omówimy pakiety biurowe.
Darmowe alternatywy - pakiety biurowe
Edytor tekstu oraz aplikacja do arkuszy kalkulacyjnych to najbardziej fundamentalne oprogramowanie dla firm. Bez niego trudno jest prowadzić codzienne sprawy - robić dokumentację, analizować wydatki i wiele, wiele innych czynności. Podobnie jak w przypadku systemów operacyjnych, w temacie pakietów biurowych również można zauważyć dominację twórców Windowsa.
Microsoft Office, zawierający m.in edytor tekstu Word, edytor arkuszy Excel oraz PowerPoint do tworzenia prezentacji, jest najpopularniejszym oprogramowaniem tego typu. Z jednej strony oferuje naprawdę wiele możliwości, w tym pracę w chmurze (Office 365), a z drugiej wymaga jednak sporo nakładów - licencje na firmowe komputery to wydatek rzędu nawet kilku tysięcy złotych. Z tego powodu warto przyjrzeć się, jakie darmowe alternatywy oferują inny producenci.
Pakiety biurowe - rodzaje
Najpoważniejszym konkurentem dla oprogramowania z Microsoftu jest pakiet OpenOffice. Zawiera on wszystkie najpotrzebniejsze elementy - edytor tekstu Writer, program do arkuszy Calc, Impress - odpowiednik PowerPointa, aplikację do rysowania Draw, obsługę baz danych Base oraz Math, programik służący do tworzenia wzorów matematycznych. Ważną cechą OpenOffice jest jego dostępność na darmowych systemach opartych na jądrze Linuksa.
Inne pakiety biurowe, które oferują podobne możliwości, to:
LibreOffice,
Ashampoo Office,
Caligra Suite,
Lotus Symphony,
SoftMaker FreeOffice.
Nie tak dawno pojawił się poważny rywal dla pracującego w chmurze Microsoft Office 365. Google udostępniło darmowy pakiet biurowy, pozwalający na tworzenie pięciu rodzajów plików - Dokument, Arkusz, Obrazek, Formularz oraz Prezentacja. Aplikacje działają z poziomu przeglądarki i zapisywane są na dysku Google, dostępnym za darmo dla każdego posiada konta na tym portalu. Co najważniejsze, przestrzeń dyskową można dzielić z wieloma osobami, dając im możliwość edycji plików. Dokumenty Google oferują niezwykle wygodny system komentarzy oraz czat, umożliwiający kontakt z użytkownikami edytującymi konkretny tekst. Wszystkie pliki są na bieżąco zapisywane, co znacznie zmniejsza ryzyko utratę danych. Ponadto użytkownicy mają niezwykle wygodny dostęp do udostępnionych zasobów - wystarczy zalogować się na konto Google z dowolnej przeglądarki, by móc natychmiast czytać oraz edytować dokumenty. Usługi tej firmy to przyszłość internetu - obecnie odchodzi się od osobnych programów, a stawia się na aplikacje natywne, pracujące w chmurze i dostępne z poziomu przeglądarki. Google ma dwa priorytety - po pierwsze: upraszczać, po drugie: ujednolicać. Jedynym mankamentem produktów Google są ograniczone funkcje edytorów - jest ich znacznie mniej niż w pakiecie Microsoftu. Nie zadowolą one wymagających specjalistów, ale jak najbardziej wystarczą do realizacji podstawowych zadań w firmie.