Artykuł zewnętrzny
Autor: Michał Błauciak, Ideashirt.pl
Najczęściej spotykanymi w biznesie rodzajami druku są druk offsetowy i cyfrowy. Z punktu widzenia przedsiębiorstwa druk offsetowy jest używany głownie do wydruku materiałów reklamowych takich jak wizytówki, ulotki, katalogi, kalendarze, teczki ofertowe i wiele innych produktów wykonanych zazwyczaj z papieru o gramaturze do 350 gr/m2. Niektóre drukarnie offsetowe drukują również na tworzywach sztucznych i tekturze o gramaturach wyższych niż 350 gr. Druk offsetowy należy do najbardziej zaawansowanego sprzętowo i działającego w skali przemysłowej. Charakteryzuje się najwyższą rozdzielczością wydruku spośród technologii druku, która dochodzi do 4800 DPI, jednak rozdzielczość zalecana do wydruków offsetowych wynosi 300 DPI. Największe pole robocze maszyn offsetowych dochodzi do B0+ czyli 1516 mm, a naświetlarki CTP do formatu 96 A4, czyli 2 900 x 1350 mm, co umożliwia dokonywanie wydruków wielkoformatowych, jednak w tej technologii jest to rzadko spotykane.
Druk cyfrowy a offsetowy - jak to się robi?
W druku offsetowym obraz jest przenoszony z płaskiej formy, na której jest uprzednio naświetlany w naświetlarce CTP, na podłoże drukowe, którym jest zazwyczaj papier. Dlatego ze względu na koszt naświetlenia matrycy, druk offsetowy jest drukiem wysoko nakładowym, którego opłacalność względem druku cyfrowego rozpoczyna się dla nakładów od 100 szt. Cena wydruku pojedynczego egzemplarza spada w sposób wykładniczy, dla niewielkich nakładów spadek ceny, który głownie dotyczy kosztu matrycy, jest bardzo duży. W przygotowaniu materiałów do druku istotnym jest, aby zawrzeć spady, linie cięcia oraz margines warstw tekstowych. Czas realizacji zamówienia zazwyczaj wynosi 1-3 dni robocze ze względu na sam proces produkcyjny oraz na to, że matryce naświetlane są grupowo (kilka wydruków na jednej matrycy).
Dodatkowo produkty wydrukowane w trybie druku offsetowego mogą być uszlachetniane poprzez wybiórcze lakierowanie UV, foliowanie folią mat, błysk, tłoczenie, sztancowane na wykrojniku czy bigowanie.
Druk cyfrowy a offsetowy - zastosowanie
Z punktu widzenia branży reklamowej druk cyfrowy laserowy jest stosowany do wydruków na materiałach cienkich (zazwyczaj do 0,5 mm) i o niewielkich nakładach lub personalizowanych. Druk polega na naświetleniu wałka podłączonego do tonera, gdzie następnie z wałka obraz jest przenoszony na nośnik, którym zazwyczaj jest papier, jednak w bardziej zaawansowanych urządzeniach może być to również folia monomeryczna, satyna, tektura i niektóre tworzywa sztuczne jak cienkie PVC itp. Ze względu na charakter druku i wykorzystanie wałka do nakładania obrazu na nośnik, ta technologia druku wymaga, aby nośnik był materiałem giętkim.
Druk cyfrowy laserowy charakteryzuje się tym, że przygotowanie obrazu do wydruku odbywa się praktycznie bez kosztów i nie wymaga znacznych nakładów czasu. Druk może zostać dowolnie wstrzymany i wznowiony. Niestety druk cyfrowy laserowy zazwyczaj jest wykorzystywany do wydruków o niewielkich rozmiarach – największe formaty w spotykanych na rynku maszynach cyfrowych to format A2+.
Druk cyfrowy wykorzystywany jest zazwyczaj do monochromatycznych wydruków o elemencie zmiennym, którym np. może być kod kreskowy, imię i nazwisko czy element tekstu. Druk cyfrowy odnajduje również zastosowanie w przypadku wydruków o niewielkich nakładach, które mają się charakteryzować wysoką jakością wydruku lub wysoką gramaturą lub formatem arkusza większym niż a4. Maksymalna rozdzielczość wydruków cyfrowych wynosi 1200 DPI, jednak zazwyczaj stosowana i wskazana to 200-300 DPI.
Tak samo jak w przypadku druku offsetowego materiały (głównie papier) podlegają różnym procesom uszlachetniania i jest to zazwyczaj wybiórcze lakierowanie UV, foliowanie folią mat, błysk, tłoczenie, sztancowane na wykrojniku czy bigowanie.
Odmianą druku cyfrowego laserowego jest tak zwany cyfrowy offset. Jest to druk cyfrowy, działający na tych samych zasadach co każdy inny druk cyfrowy, nawet z najmniej zaawansowanego urządzenia, jednak z tą różnicą, że wydruk powstaje tak szybko i w tak wysokiej rozdzielczości, że zyskał miano cyfrowego offsetu.