Poradnik Przedsiębiorcy

Powiadomienia push - jak skutecznie wykorzystać notyfikacje web push?

W dzisiejszym natłoku informacji często wiele z nich po prostu pomijamy i jest to zupełnie normalne, ponieważ nie jesteśmy w stanie ich przetworzyć i pochylić się nad każdą z wiadomości. Tak też się dzieje z wieloma mailami, które codziennie spływają na nasze skrzynki pocztowe. Średnio połowy z nich nie otwieramy, bo wymaga to od nas przede wszystkim wykonania czynności, w tym przypadku zalogowania się na pocztę, co w wielu sytuacjach może być już barierą w odebraniu treści. Problem ten rozwiązują powiadomienia push, których jednorazowe zaakceptowanie powoduje, że odbiorca będzie miał je zawsze pod ręką, bez konieczności logowania się na maila lub w innych systemach. Jak dokładnie działa system notyfikacji web push? Jak budować tego rodzaju powiadomienia? Odpowiedzi znajdziesz w poniższym artykule.

Czym są powiadomienia push?

Powiadomienia push, nazywane także notyfikacjami, to komunikaty przekazywane odbiorcy przez strony, na których wyraziliśmy zgodę na ich otrzymywanie. Powiadomienia push pozwalają na komunikację z klientem nawet wtedy, gdy nie znajduje on się na stronie naszej firmy czy nawet jeśli nie ma otwartej przeglądarki. Komunikaty te wyświetlają się w ramach urządzenia, na którym aktualnie pracujemy.

Najbardziej znanymi powiadomieniami tego rodzaju, są komunikaty od Facebooka, np. o zaproszeniach do znajomych, komentarzach lub obserwowanych wydarzeniach. Jednak wykorzystuje się je już od jakiegoś czasu coraz chętniej w działaniach marketingowych wielu firm. Póki co z tej formy komunikacji nie korzysta się masowo, w związku z czym stale są spore szanse na zdobycie tym sposobem uwagi klientów. Powiadomienia web push można wysyłać do użytkowników najpopularniejszych przeglądarek: Chrome, Firefox i Safari.

Jak działają notyfikacje web push?

Działanie tego rodzaju powiadomień jest proste - zarówno sam system ich otrzymywania, jak i zapisywania się na nie. Jest to dużo szybszy sposób na otrzymywanie pożądanych przez użytkownika treści niż newsletter. Nie ma tutaj skomplikowanego procesu zapisywania się, z podwójnym potwierdzeniem słuszności podawanych danych. Co więcej, tutaj w ogóle nie podajemy informacji o nas.

W przypadku powiadomień push, wystarczy jedynie wyrazić zgodę na ich otrzymywanie.

 

Poniżej przykładowy push z prośbą o zgodę na otrzymywanie powiadomień:

W momencie udzielenia zgody, będziemy otrzymywać notyfikacje z atrakcyjnymi treściami (a przynajmniej tak powinno być) w ramach danego urządzenia.

Przykłady powiadomień push z informacją o nowej ofercie:

 

 

Przykłady programów pozwalających na wysyłkę powiadomień web push:

  • https://pushpushgo.com/pl/

  • https://www.creativebrains.pl/

  • https://push-ad.com/pl/

Powiadomienia push w promocji firmy - na co zwrócić uwagę przy ich budowaniu?

Personalizacja przekazu

Warto budować przekazy, które będą skierowane do konkretnych osób lub danej grupy. Podzielenie bazy odbiorców ze względu na wiek czy płeć to minimum, które należy zastosować w momencie, kiedy akcja jest rzeczywiście kierowana tylko do tej konkretnej grupy, np. promocja na akcesoria dla kobiet. Oczywiście są akcje przeznaczone dla wszystkich klientów, wtedy też mamy ułatwione zadanie, i oprócz skonstruowania uniwersalnego przekazu pozostaje kwestia ustalenia terminu i godziny wysyłki.

Informacja istotna dla klienta

Niektórzy pomyślą: TYLKO tyle? I właśnie często okazuje się to AŻ tyle. To co dla osoby wysyłającej komunikat wydaje się interesujące, niekoniecznie takie będzie dla naszych czytelników lub klientów, przynajmniej nie w danym momencie.

Przykład 1.

Jeśli mamy włączone powiadomienia od naszej ulubionej restauracji i dostajemy od niej informację o promocji, która obowiązuje w lokalu, a my aktualnie znajdujemy się w zupełnie innej miejscowości, to przekaz ten będzie dla nas nieistotny.

W tej sytuacji warto stosować parametry geolokalizacji i tego rodzaju promocję wysłać w momencie, gdy osoba ta znajduje się w pobliżu danej restauracji. Wtedy przydatność takiej notyfikacji wzrasta wielokrotnie. 

Odpowiedni czas wysyłki

Nawet najlepszy przekaz nie zadziała, jeśli zostanie wysłany w złym czasie. Odpowiedni timing to także klucz do powodzenia w odbiorze powiadomienia push. Wysyłanie powiadomień późno w nocy lub bardzo wcześnie rano może okazać się strzałem w kolano. Chyba że nasi klienci chętnie korzystają np. z naszej strony lub aplikacji w tych godzinach, wtedy to może być najlepszy czas na wysyłanie tego rodzaju powiadomień. W przypadku ustalania godziny wysyłki dla kampanii warto badać to za pomocą testów jednak mimo wszystko dla wielu branż można przyjąć założenie, że przedział czasowy od 18.00 do 21.00 może być tym najlepszym. Mniej więcej w nim mieści się powrót z pracy i częste wieczorne przeglądanie sieci lub praca przy komputerze.