Jeszcze w połowie XX wieku ludzie nie mieli pojęcia o tym, że pojawi się możliwość kontaktu na odległość drogą inną niż tradycyjna poczta czy telefon stacjonarny. Tymczasem nagle z odmętów szybko postępującej technologii wyłonił się Internet i zrewolucjonizował ludzkie życie. Bell, zdaje się, przewraca się w grobie, widząc co dzieje się z opatentowanym przez niego wynalazkiem. Cóż, sztampowy telefon powoli przechodzi do lamusa, wypierają go telefony komórkowe i takie programy komputerowe jak Skype. Ba, tradycyjna poczta powoli staje się zbędna, coraz mniej osób korzysta z jej usług. I choć, być może, ona nigdy nie przejdzie do lamusa, to z całą pewnością w ciągu kilkunastu lat odnotowano znaczny spadek klientów, którzy przed pojawieniem się Internetu właśnie tą drogą wysyłali stare, dobre listy ręcznie pisane. W dzisiejszych czasach wystarczy włączyć komputer, odpalić komunikator internetowy i w ten, znacznie szybszy, sposób kontaktować się zresztą społeczeństwa. W związku z powyższym nie powinien nikogo dziwić fakt, że współcześnie Internet nie służy tylko do komunikacji. I wcale nie przesadzimy, jeśli uznamy, że jest w nim wszystko, bo co nie istnieje w Sieci, nie istnieje naprawdę. Obecnie firma, która nie posiada swego odpowiednika w Internecie, nie jest traktowana poważnie. Dlatego też w dzisiejszych czasach niezwykle popularny stał się e-biznes. Sieć zapewnia przedsiębiorcom maksymalnie szybki przepływ danych, a bezpośredni i natychmiastowy dostęp do informacji to jeden z najistotniejszych aspektów biznesu.
Niestety wciąż wiele osób nie docenia dobrodziejstw, które niesie ze sobą internetowy biznes. Dla niektórych wręcz jest oczywistością, która istnieje gdzieś obok, a w rzeczywistości tacy ludzie tak naprawdę nie mają pojęcia, czym on właściwie jest, nic nie wiedzą o jego historii i rodzajach. Ba, nawet część przedsiębiorców korzystających z jego możliwości nie zdaje sobie z tego sprawy. A przecież przed przeniesieniem swojej firmy do wirtualnego świata warto poznać definicję, strukturę i opcje e-biznesu. Niewiedza ta często sprowadza na ziemię laików, bo to prawie tak z korzystaniem pierwszy raz z suszarki do włosów, niby wiesz do czego służy, ale nie zdajesz już sobie sprawy z konsekwencji, jakie pociąga za sobą, np. przysunięcie włączonej suszarki maksymalnie blisko głowy. Otóż wyobraźcie sobie, że nie mając odpowiedniej wiedzy na temat e-biznesu, również możecie się poparzyć.
E-biznes – a co to takiego?
Respondenci ulicznego wywiadu zapytani: „czym jest e-biznes?”, odpowiadali najczęściej, że jest to po prostu „internetowa firma”. Natomiast poproszeni o więcej szczegółów odmawiali odpowiedzi. Unikanie rzeczowej odpowiedzi może świadczyć o częściowej ignorancji lub zwykłym braku konieczności zagłębiania się w szczegóły. Ale także może wynikać z szerokości, ogólności i rozbieżności samego pojęcia e-biznesu. Dla niektórych e-biznes obejmuje wszystkie czynności wykonywane na komputerze, zaczynając od wpisania tekstu do edytora, a kończąc na skorzystaniu z kalkulatora. Z kolei inni ograniczają e-biznes wyłącznie do jego internetowego aspektu.
Niemniej e-biznes to forma biznesu, która opiera się na szeroko rozumianych rozwiązaniach teleinformatycznych, przy czym głównie bazująca na aplikacjach internetowych, czyli upraszczając sprawę – faktycznie jest to po prostu firma funkcjonująca częściowo lub całkowicie w Sieci. Z tym że należy zaznaczyć, iż e-biznesem nie jest wyłącznie elektroniczne przeprowadzenie transakcji, ale także wszystkie procesy, które do niej doprowadziły. Nadmienione funkcjonowanie w Sieci polega przede wszystkim na:
- szybkim przepływie danych (czyli wymiana informacji, przesyłanie dokumentów itd.) między właścicielami firm, dystrybutorami, producentami, klientami itp.;
- zawieraniu umów/kontraktów;
- pozyskiwaniu nowych kontaktów i informacji, np. o potencjalnych klientach, konkurencji i obecnych badaniach rynkowych;
- natychmiastowym i niemal bezpośrednim kontakcie z kontrahentami, klientami czy pracownikami za pomocą telekonferencji, poczty e-mail, komunikatorów internetowych itp.
Jak kształtował się e-biznes - historia
Dawno, dawno temu, w czasach, gdy powszechność e-biznesu przypominała popularność miasta Gzy, ta tajemna wiedza dostępna była tylko dla wybrańców – największych, światowych korporacji. A wszystko zaczęło się od EDI czyli elektronicznej wymiany danych. Teoretycznie po raz pierwszy wykorzystano komputery do przekazu wszelkiej maści informacji w obrębie firmy już w latach 60., wówczas to bankowy system ERMA zredukował liczbę pracowników zajmujących się jednym projektem. Natomiast w 70. i 80. latach pojawiła się możliwość kontaktu pomiędzy różnymi firmami.
Z kolei samo pojęcie elektronicznego biznesu wprowadziła firma IBM w 1995 roku.
Formy, jakie przybiera e-biznes
- Uzależnione od relacji między podmiotami:
- Intranet – intra-business polega na realizacji na drodze elektronicznej wewnętrznych procesów biznesowych w obrębie danego przedsiębiorstwa.
- B2B – z ang. business-to-business to realizacja procesów biznesowych między dwoma firmami dotycząca nie tylko zawierania transakcji, ale również poszukiwania partnerów, budowaniu sieci dostawców i odbiorców itd.
- B2C – z ang. business-to-consumer to realizacja transakcji między firmą a konsumentem.
- C2C – z ang. consumer-to-consumer to relacja biznesowa zachodząca pomiędzy końcowymi konsumentami.
- C2B – z ang. consumer-to-business to relacja biznesowa pomiędzy konsumentem a firmą.
- B2P – z ang. business-to-public – to głównie relacja między przedsiębiorstwem a otaczającym go społeczeństwem.
- A2B – z ang. application-to-business to specyficzna forma relacji biznesowej, która polega na wynajmowaniu za pośrednictwem Internetu przez jedną firmę programów lub usług komputerowych innej firmie.
- G2B – z ang. government-to-business to relacja między instytucjami publicznymi a gospodarką/biznesem.
- G2C – z ang. government-to-citizen to relacja między instytucjami publicznymi a obywatelem.
- Uzależnione od jego funkcji:
- Najprostsza czyli elektroniczna witryna, która polega głównie na promowaniu własnego biznesu oraz zaznaczeniu jego istnienia w Internecie.
- Związana z różnego rodzaju handlem:
- sklepy internetowe;
- elektroniczne centra handlowe łączące w sobie rożne sklepy internetowe, a co za tym idzie, wspólne metody płatności, wspólne dostawy itp.;
- elektroniczne aukcje czyli po prostu licytacje przypominające tradycyjne, ale prowadzone w Internecie, np. Allegro, e-Bay;
- elektroniczne zaopatrzenie czyli zaopatrywanie firmy w niezbędne towary lub usługi przez Internet. - Oferująca różnego rodzaju usługi o wysokim poziomie zaufania, np. platformy płatności internetowej, e-księgowość, banki internetowe itd.
- Platforma współpracy – jedna firma udostępnia innym firmom narzędzia i środowisko informatyczne, by te na tej platformie mogły współpracować.
- Infobrokering czyli specyficzny rodzaj pośrednictwa. Firmy poszukuje konkretnych informacji biznesowych na zlecenie innych przedsiębiorców.
- Wirtualna prasa czyli wszelkiej maści internetowe portale informacyjne lub tematyczne, które często pośredniczą w przepływie informacji.
- Wirtualne społeczności – dla jednym to biznes sensu stricto, jak np. dla twórców Naszej-Klasy lub Facebooka, a dla innych to miejsce służące do wspólnej integracji, np. przedsiębiorstw o tym samym profilu, to także sposób na zawieranie umów partnerskich, kontraktów, szukanie kontaktów, reklamowanie się itd.
Wyżej wymienione formy biznesu to tylko nieliczne z już istniejących, a przy obecnym tempie rozwojowym w ciągu kilku najbliższych lat ich liczba na pewno wzrośnie. E-biznes to z całą pewnością przyszłość gospodarki, bo już w tej chwili przedsiębiorcom ciężko jest bez niego funkcjonować. Dlatego też ci co jeszcze nie posiadają swego internetowego odpowiednika, lepiej niech szybko w niego zainwestują. Obecnie to także najlepszy start dla młodych przedsiębiorstw, które dopiero wkraczają do świata biznesu, bo tu najszybciej i najskuteczniej się wypromują.
Polecamy: