Poradnik Przedsiębiorcy

Pierwsze kroki w biznesie - praktyczne wskazówki

Stawiając pierwsze kroki w biznesie, trzeba zapoznać się ze wszystkimi, obecnymi na rynku możliwościami. Profesjonalne podejście i rzetelne przygotowanie, na pewno ułatwi drogę do sukcesu. Warto też dowiedzieć się, z jakimi problemami najczęściej stykają się przedsiębiorcy. W tym celu, można skorzystać z wiedzy i wskazówek ekspertów.

Dobrze przemyślany i skrupulatnie zaplanowany biznes ma znacznie większe szanse na sukces, niż spontanicznie powstała firma. Do założenia własnej działalności gospodarczej trzeba się przygotować.

Dobry pomysł to połowa sukcesu

Pierwsze kroki w biznesie to przede wszystkim dobry pomysł. Przed założeniem firmy, warto się zastanowić, co tak naprawdę może być konsumentom potrzebne w codziennym życiu i bez czego trudno będzie się im obyć. Mogą to być towary lub też usługi, z których bardzo chętnie skorzystają. Innowacyjne rozwiązania mają w sobie potencjał i dają znacznie większą możliwość rozwoju, niż stare, wielokrotnie powielane pomysły biznesowe. Przykładem na to może być „Mlekomat”, urządzenie, które niedawno pojawiło się na rynku polskim. Dzięki tej, prostej w funkcjonowaniu maszynie, gospodarstwo rolne znacznie zwiększyło sprzedaż swojego mleka. Pomysł był prosty – dać świeże mleko mieszkańcom wielkiego miasta. Jak? Stawiając automat w centrum aglomeracji, z którego każdy może nalać sobie świeżego mleka prosto od krowy. Oczywiście za odpowiednią opłatą.

Powielając istniejący już na rynku pomysł biznesowy, pierwsze kroki w biznesie będą łatwiejsze ale trzeba liczyć się z dużą konkurencją. Wybicie się spośród setek podobnych firm jest niezwykle trudne i pracochłonne. Podnosi też znacznie koszty w początkowym okresie funkcjonowania przedsiębiorstwa. Warto zatem przed założeniem własnej działalności gospodarczej dokładnie przeanalizować rynek i znaleźć taką niszę, którą będzie można zagospodarować.

Pierwsze kroki w biznesie - tworzenie biznesplanu

Pierwszą i podstawową rzeczą, jeżeli chce się prowadzić biznes, jest sporządzenie biznesplanu. To nic innego, jak pisemne sprecyzowanie oczekiwań przyszłego przedsiębiorcy, zaplanowanie firmy krok po kroku. Taki projekt jest też niezbędnym wymogiem w instytucjach, w których można uzyskać dofinansowanie – urząd gminy, urząd pracy, bank. Nie należy traktować go jako wymogu czysto formalnego. Brak planu działania, to prosta droga do przedsiębiorczej porażki.

Dobry biznesplan powinien zawierać niezbędne informacje, takie jak:

  • w jaki sposób będzie prosperowała firma (np. sprzedaż internetowa, kolportaż),
  • na jakim rynku będzie działała – analiza branży i konkurencji,
  • ilu będzie miała pracowników,
  • w jaki sposób będą pozyskiwani nowi kontrahenci,
  • do jakiej grupy konsumentów, odbiorców będzie skierowana oferta,
  • jak będzie prowadzona promocja firmy,
  • jaką pozycję rynkową ma zająć firma w pierwszym roku, drugim, trzecim i kolejnym,
  • jakie będą źródła finansowania firmy (np. oszczędności, pożyczki, kredyty, dotacje)
  • na czym będzie firma zarabiać i ile,
  • po jakim czasie firma zacznie przynosić zyski,
  • na jakich zasadach będzie prowadzona księgowość.

Przy sporządzaniu biznesplanu, nie należy zapomnieć o sposobie sprzedaży towarów lub usług oraz o polityce cenowej firmy. Sprecyzowany plan działania znacznie ułatwia sprawne zarządzanie firmą.

Grupa docelowa

Pierwsze kroki w biznesie to dobre rozpoznanie swoich przyszłych odbiorców. Musi także wiedzieć jakie są ich potrzeby i możliwości finansowe. Dzięki temu, jego produkty lub usługi będą dużo bardziej konkurencyjne.

Przykład: sklep odzieżowy dla młodzieży

  • grupa docelowa: dziewczyny i chłopcy w wieku od 13-tu do 19-tu lat,
  • potrzeby: modny wygląd, znane marki, najnowsze kolekcje młodzieżowe, niepowtarzalność ubioru, chęć wyróżnienia się z tłumu,
  • możliwości finansowe: brak własnych dochodów lub ograniczone środki, ustalone przez rodziców kwoty pieniężne, średnie możliwości finansowe.

Warto też pamiętać, że w zależności od wieku odbiorców, różnicują się ich potrzeby. 60-cio letnia kobieta, nie koniecznie chce ubierać się w obcisłe szorty i wysokie szpilki. Dlatego też, ważne jest szczegółowe ustalenie dodatkowych kryteriów określających np. preferencje klientów.

Nadzorowanie wydatków i korzystne rozwiązania to właśnie pierwsze kroki w biznesie

Największym problemem, jeśli chodzi o założenie firmy, wydają się być pieniądze. Rozpoczęcie działalności gospodarczej to jest właśnie ten moment, w którym przedsiębiorca poszukuje kapitału. Jeżeli nie znajduje go w banku (brak zdolności kredytowej), korzysta z własnych środków finansowych lub zapożycza się u rodziny. Ostatni sposób pozyskania pieniędzy jest najbardziej korzystny dla początkującego przedsiębiorcy. Nie trzeba spłacać, niekiedy horrendalnych odsetek i bać się utraty mienia.

Rozpoczynając działalność gospodarczą warto wybrać się do urzędu pracy. Istnieje bowiem wiele form wsparcia małej przedsiębiorczości. Od jednorazowych zasiłków na zakup sprzętu dla firmy, poprzez dofinansowanie do tworzenia nowych miejsc pracy, a na doradztwie ekonomicznym skończywszy. Można też skorzystać z dotacji unijnych, wspierających polską przedsiębiorczość lub po prostu wybrać się do specjalistycznych firm, zawodowo zajmujących się doradztwem biznesowym. Można tam uzyska wszelkie informacje, niezwykle pomocne przy stawianiu pierwszych kroków w przedsiębiorczości. Według badania GUS-u w pierwszym roku prowadzenia działalności gospodarczej upada około 60 proc. firm. Kolejne 40 proc. w ciągu następnych dwóch lat. Jest to dowodem na to, że kapitał na rozruch i funkcjonowanie firmy, w pierwszych latach jej istnienia, jest niezwykle ważny i wymaga skrupulatnego przemyślenia.

Pieniądze na zakup towarów to jednak nie wszystko. Na początkujących biznesmenów czeka wiele zagrożeń związanych z utrata płynności finansowej. Zalicza się do nich tzw. „klątwa niezapłaconej faktury”. Wiąże się ona z niezapłaconą przez kontrahenta fakturą za wykonaną usługę lub sprzedaż towaru, a od której należy odprowadzić podatek VAT. W ten sposób strata jest podwójna. Nie dość, że nieuczciwy odbiorca zalega z płatnościami, to jeszcze trzeba do tej transakcji dołożyć, płacąc skarbówce należną opłatę. Na taką ewentualność trzeba właśnie zabezpieczyć się finansowo. Dobrze mieć specjalnie odłożone pieniądze, by nie musieć zaciągać kolejnych pożyczek. Można też skorzystać z usług firm faktoringowych, specjalizujących się z ściąganiu i wypłacaniu należnych wierzytelności fakturowych.

Pierwsze kroki w biznesie wiążą się ze sporymi wydatkami. Tak więc kolejną kwestią jest ograniczenie do minimum, kosztów związanych z funkcjonowaniem firmy. Warto korzystać z tańszych, alternatywnych sposobów sprawnego zarządzania. Zwłaszcza, że obecny rynek oferuje przedsiębiorcom całą gamę dogodnych rozwiązań. W ich poczet zaliczyć można księgowość internetową, specjalistyczne programy komputerowe dostosowane do indywidualnych potrzeb klienta, czy też internetową analizę finansową firmy. Ta ostatnia usługa jest niezwykle przydatna dla osób, dopiero stawiających pierwsze kroki w biznesie, gdy ich umiejętność analizowania i korzystania z danych finansowych nie jest jeszcze tak rozwinięta. Szukając pieniędzy na rozruch firmy na pewno warto też skorzystać z dofinansowania. Zarówno instytucje unijne, jak i urzędy gminne, miejskie, i urzędy pracy, mają możliwość wsparcia młodych przedsiębiorców. Pieniądze od tych instytucji są niemałe, bo sięgają kwoty nawet 50 tys. zł. Żeby je otrzymać, trzeba przekonać urzędników do swojego pomysłu. Do tego właśnie służy biznesplan. Im lepiej napisany, tym większe szanse na dotacje.

Podatki i księgowość, czyli pierwsze kroki w biznesie

Otwierając działalność gospodarczą, należy wybrać formę organizacyjno-prawną. Od niej zależeć będzie sposób opodatkowania oraz rodzaj prowadzonej księgowości. Osoby fizyczne, prowadzące działalność gospodarczą, mogą wybrać najkorzystniejszą dla siebie formę opodatkowania - zryczałtowany podatek od dochodów, liniowy 19% podatek dochodowy lub podatek dochodowy na zasadach ogólnych według skali.

Kolejną kwestią jest sposób prowadzenia księgowości. Na rynku polskim istnieje spora ilość biur rachunkowych. Ich praca zawsze łączy się z dodatkowymi kosztami dla firmy. Obowiązek prowadzenia i przechowywania dokumentacji firmowej zgodnie z przepisami prawa zmusza przedsiębiorców do korzystania z ich usług. Nie oznacza to jednak, że księgowość musi być prowadzona w specjalistycznym biurze rachunkowym. Każdy może sam prowadzić swoją dokumentacje, służą do tego różnego rodzaju programy komputerowe oraz serwisy internetowe.

Kontakty biznesowe

Jednym z kluczowych elementów w działalności gospodarczej są kontakty biznesowe. Bez nich trudno cokolwiek osiągnąć. Przedsiębiorca, który dopiero wkracza na rynek, zwykle nie ma ich wcale lub też ma niewielkie. Warto poświęcić nieco czasu na poszerzenie sieci relacji biznesowych. Takie znajomości mogą być opłacalne w przyszłości. Najprostszym i najbardziej sprawdzonym sposobem wyszukiwania przyszłych partnerów biznesowych jest Internet i fachowa prasa. W obecnym czasie powstało też wiele firm specjalizujących się w gromadzeniu danych o przedsiębiorcach. Można od nich otrzymać aktualne namiary telefoniczne do ludzi z branży, a także zasięgnąć opinii na temat danego biznesmena.

Znając całą specyfikację swojego przyszłego biznesu i mając konkretny plan działania, można przystąpić do urzeczywistnienia swojego pomysłu.