E-commerce: Robota dla robota

Wielkość tekstu:

Nikogo nie trzeba przekonywać, że stosowanie nowoczesnych technologii w świecie e-commerce to must have. Oczywiście, że sklep internetowy powinien mieć przyciągający wzrok, przyjazny i funkcjonalny interfejs klienta, wszechstronną bramkę płatniczą, efektywny system finansowo-księgowy, ale czy to wystarcza, żeby osiągnąć sukces?

Jest jeszcze jeden element, który pomaga stworzyć optymalny ekosystem sklepu internetowego – narzędzia automatyzujące procesy biznesowe – tzw. Robotic Process Automation (RPA). To nazywane potocznie robotami programy, które, niezauważalnie dla człowieka, towarzyszą mu w codziennym prowadzeniu biznesu. Przyjrzyjmy się im bliżej.

Robot jako integrator innych technologii działających w firmie

Nie wszystkie systemy firmy komunikują się ze sobą bezpośrednio. Często nie potrafią one natychmiast i bez ingerencji człowieka przetwarzać danych z różnych źródeł. Żmudne ślęczenie nad powiązaniem ich ze sobą jest przyczyną nie tylko błędów, ale i frustracji osoby, która taką pracę wykonuje. I właśnie tu wkracza nowoczesna technologia - automatyzacja procesów biznesowych. Roboty, czyli specjalnie stworzone programy działające w tle innych aplikacji i systemów okazują się niezastąpione. Komunikacja z klientami, tworzenie raportów i zestawień – wszystko dzieje się o wiele szybciej i bez zakłóceń.

Przyspieszacz konwersji na gotówkę

Skala zakupów on-line w świecie post-pandemiczym wzrosła niebagatelnie. Jednocześnie ze wzrostem liczby transakcji występują utrudnienia w prawidłowym działaniu łańcuchów dostaw oraz rosnąca presja kosztowa ze strony rynku pracy i dostawców produktów. Szybka i sprawna realizacja zamówienia, wysłanie towaru, zapłata i zaksięgowanie są nie tylko przewagą konkurencyjną, ale również mają konkretny wymiar finansowy. Robot wykona swoją pracę zawsze na czas, łatwo (i stosunkowo tanio) można go dostosować do rosnących wolumenów i zmieniających się warunków funkcjonowania sklepu.

Działanie na większą skalę – taniej i bez błędów

Monotonne, powtarzalne czynności mogą być wykonane szybciej i bez zatrudniania nowego personelu. Automatyzując czynności raportowe, księgowe, czy obsługę klienta wpływamy również na wzrost jakości obsługi. Zadowoleni klienci chętniej korzystają z naszych usług, a ich rosnąca liczba i większe obroty nie stanowią problemu dla robota wykonującego przecież swoją pracę 24/7.

Chcesz wiedzieć więcej o korzyściach automatyzacji procesów biznesowych? Odwiedź www.saio.com

Od słów do czynów - w jakich procesach biznesowych można szukać zastosowania narzędzi automatyzujących?

  • Jednym ze współczesnych trendów jest rozwijanie modelu omnichannel. W przypadku zamówień zgłaszanych przez klientów telefonicznie lub mailowo manualny proces generowania linków do płatności w Twojej bramce płatniczej można zautomatyzować: robot wygeneruje link i wyśle do właściwego zamawiającego.
  • Manualny proces rozliczania wpłat zamówień i przygotowanie płatności dla poszczególnych dostawców w marketplace może być wyeliminowany i zastąpiony wykonywanym w tle procesowaniem płatności on-line. 
  • Gdy brakuje odpowiedniego interfejsu, pracownicy e-sklepu muszą ręcznie uzgadniać płatności zbiorcze z poszczególnymi kwotami zamówień i dalej rozksięgowywać wpłaty w systemie finansowo-księgowym. To proces, z którym doskonale poradzi sobie robot. 
  • Obsługa reklamacji. Robot generuje kod QR i „dokłada” go do formularza faktury czy zamówienia. W razie potrzeby kod QR poprowadzi klienta do strony, gdzie będzie mógł zobaczyć wszystkie swoje zamówienia i przeprowadzi go przez proces reklamacyjny bez konieczności angażowania pracownika firmy.
  • Obsługa skrzynki mailowej. Odpowiednie narzędzia AI (Artificial Intelligence) uruchamiane w ramach platformy robotycznej umieją poradzić sobie z klasyfikacją i kategoryzacją przychodzących wiadomości. Można również pokusić się o stworzenie automatycznych odpowiedzi na określone typy wiadomości.

Czy warto automatyzować procesy biznesowe?

Wdrożenie Robotic Process Automation (RPA) w firmie może przynieść wymierne korzyści. Szybka odpowiedź na rosnące wolumeny, mniejsze ryzyko ludzkiego błędu przy wykonywaniu monotonnych i powtarzalnych czynności, ograniczenie kosztów – to benefity, których dzisiaj biznes nie może bagatelizować. Przy tym wszystkim warto jednak sięgać po rozwiązania partnerów, którzy gwarantują bezpieczeństwo całego procesu – od diagnozy faktycznej potrzeby konkretnej firmy do aplikacji i uruchomienia przygotowanego na miarę robota. I jeszcze jedno - wbrew temu, co się sądzi - rozwiązania RPA nie muszą być drogie, a wdrożenie przebiega szybko i nie zakłóca ciągłości działania biznesu. 

Masz pytania? Zapraszamy do kontaktu na www.saio.com

Artykuł partnera, tekst zewnętrzny

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów