Poradnik Przedsiębiorcy

Gadżety firmowe - co warto o nich wiedzieć?

Przydarzyła ci się pewnie nieraz sytuacja, kiedy zostałeś obdarowany gadżetem firmowym - czy to na spotkaniu branżowym, konferencji prasowej, targach pracy, czy w innej sytuacji. Pamiętasz swoje odczucia? Pewnie pomyślałeś, że to miły upominek i może przyda ci się w pracy. Teraz spróbuj wyobrazić sobie siebie po drugiej stronie - udało ci się wygospodarować w budżecie twojej firmy trochę funduszy na materiały promocyjne. i zastanawiasz się, jakie gadżety firmowe najlepiej wypromują twój biznes. Przyjrzymy się temu, na co powinieneś zwrócić uwagę przy wyborze gadżetów dla twojej firmy. Dobrze wybrane przedmioty mogą stanowić świetne narzędzie do budowania wizerunku marki.

Gadżety firmowe - co musisz o nich wiedzieć?

Najczęściej gadżety firmowe kojarzą nam się z długopisami, kalendarzykami, smyczami czy pendrive’ami. Oczywiście, gama przedmiotów, które mogą stać się gadżetami, jest bardzo szeroka i różnorodna, a wybór zależy wyłącznie od twojej kreatywności i inwencji. Są jednak pewne złote zasady, które definiują skuteczny gadżet firmowy. Zanim jednak do nich przejdziemy, zastanówmy się, co znaczy “skuteczny” w odniesieniu do gadżetu. Jak każde działanie promocyjne, marketingowe, brandowe, rozpowszechnianie gadżetów wiąże się z osiągnięciem jakiegoś określonego celu. W ogólnym zarysie będzie to budowanie pozytywnego wizerunku firmy, jednak bardziej szczegółowo gadżety mogą mieć za zadanie promocję konkretnego wydarzenia, produktu, marki, czy po prostu pomoc w budowaniu relacji z klientami lub pracownikami. Jeśli gadżet efektywnie będzie realizował cele, jakie postawiłeś kampanii z jego wykorzystaniem, wówczas możesz powiedzieć, że jest on skuteczny.

Czym zatem powinien być gadżet firmowy? To przede wszystkim nośnik informacji - umieść na nim logo firmy, hasło reklamowe i wszystkie inne dane, które pozwolą na kojarzenie gadżetu właśnie z twoją firmą, produktem czy wydarzeniem. Pamiętaj, że oprócz informacji, gadżet przenosi także pewne emocje, które odbiorca zacznie wiązać z twoją marką. Zadbaj o to, aby były one spójne ze strategią marki, którą zaplanowałeś i realizujesz. Niezależnie od tego, jaką strategię przyjąłeś, dopilnuj tego, aby gadżety były funkcjonalne i odpowiadały na potrzeby twoich potencjalnych klientów, pracowników czy partnerów. Oczywiście, obok funkcjonalności ważna jest również estetyka i jakość gadżetów firmowych - powinno być to twoim oczkiem w głowie. Nie pozwalaj sobie na bylejakość - gadżet jest ambasadorem twojej firmy! Czasem gadżety firmowe mogą nie być szczególnie funkcjonalne, jednak powinny to nadrabiać stroną estetyczną - ich posiadacz może uznać je np. za modny dodatek. Możesz też wykorzystać istniejące trendy, np. ekogadżety. Pozwoli to na pokazanie, że twoja firma podąża za nowinkami i jest na czasie.

Jak dostosować gadżety firmowe do sytuacji?

Gadżety firmowe nie zawsze będą prezentowane w tych samych sytuacjach, więc dobrze je zróżnicować i pomyśleć czasami o specjalnie przygotowanych gadżetach, np. w związku z imprezą branżową. Gadżety firmowe można dzielić pod kątem różnych kryteriów, jednak przypatrzmy się szczególnie jednemu - podziałowi na gadżety wewnętrzne i zewnętrzne.

Gadżety wewnętrzne to te, które będą trafiały do twoich pracowników - czy to jako “wyprawka”, czy jako prezent, okazjonalny upominek. Niestety, może być to czasem także forma osłody przy okazji odejścia pracownika z firmy. Ważne, aby takie gadżety były przede wszystkim funkcjonalne dla twoich pracowników, jednak nie mogą dublować zadań sprzętu, przedmiotów, z których korzystają na co dzień w firmie. Niech będą one praktycznym dodatkiem do obecnego wyposażenia, użytkowanego sprzętu. Dobrze, gdy będą one spersonalizowane, dedykowane dla konkretnej osoby - to przyjemny gest w kierunku pracownika. Możesz pewnie zastanawiać się, czemu służy rozdawnictwo gadżetów wewnątrz twojej firmy. Jest to pewien sposób konsolidowania zespołu pracowników, budowy pozytywnych relacji między tobą a pracownikami, skromna forma dodatkowej gratyfikacji za ich pracę. Szczególnie warto obdarować praktycznymi gadżetami nowo przyjętego pracownika - zrobi to na nim duże wrażenie.

Gadżety zewnętrzne, czyli takie, które trafią do osób spoza twojej firmy, są znacznie częściej zauważalne. Na samym początku musisz jednak dobrze zastanowić się, jaki cel mają realizować. Gdy będziesz to wiedział, zwróć uwagę na okoliczności, w których będą trafiały one do odbiorców i kim ci odbiorcy będą. Inny zestaw gadżetów firmowych warto przygotować z okazji targów pracy, a inny na oficjalną konferencję prasową. Przede wszystkim stawiaj na to, aby design gadżetów, informacje na nich zawarte, pozwalały mocno kojarzyć ten przedmiot właśnie z twoją firmą i wywoływać określone emocje. Pamiętaj, aby dobór gadżetów był przemyślany - lepiej podarować jeden, ale naprawdę funkcjonalny, przydatny, dobry jakościowo przedmiot niż kilka bezużytecznych, sztampowych drobiazgów. Na konferencjach prasowych dobrze obdarować dziennikarzy niewychodzącymi z mody notatnikami, pendrive’ami, niewielkimi power bankami. Na targach pracy warto postawić na szmaciane torby, teczki, tuby na dokumenty - pozwolą one ich uczestnikom łatwo gromadzić materiały, które dostaną. Jeśli już przy targach jesteśmy, warto zwrócić uwagę na to, aby nie popaść w nieprzemyślane rozdawnictwo gadżetów firmowych - lepiej zaproponować rodzaj wymiany np. gadżet za CV lub za wykonanie zadania. Dobrze sprawdzają się również elementy grywalizacji - drobne konkursy, których stawką jest ciekawy gadżet. Taki sposób dystrybucji gadżetów ma za sobą dwa argumenty - pierwszym jest oszczędność, drugim fakt, że masowe rozdawnictwo gadżetów wcale nie wpływa pozytywniej na rozpoznawalność i dobry wizerunek firmy, a co gorsza, może kojarzyć się z bylejakością i sztampowością.

Pomysł na gadżety firmowe

Ktoś może powiedzieć - gadżety firmowe mają być niebanalne, funkcjonalne, przydatne nowemu posiadaczowi - tylko skąd wziąć na to pieniądze? Trudno się nie zgodzić z tym, że początkujące firmy nie przeznaczają na nie zbyt dużych środków, zatem naprawdę kosztowne przedmioty pozostawmy dużym korporacjom. Z drugiej strony - nikt nie powiedział, że oryginalne i funkcjonalne gadżety muszą być drogie. Czasem po prostu należy odejść od standardowych wizji i puścić wodze fantazji. Wiele kreatywnych rozwiązań wcale nie wymaga dużych nakładów, a może zrobić wrażenie na obdarowanym.

Warto pomyśleć, w jaki sposób można wpisać twój produkt flagowy w gadżet firmowy - Canon promował się niegdyś kubkami termicznymi w kształcie i o wyglądzie obiektywu aparatu fotograficznego. Spraw, aby forma zaskakiwała obdarowanego - Nikon stworzył żółte zapinane silikonowe bransoletki, na jednej z końcówek umieszczona była wtyczka USB i bransoletka okazywała się pendrive’em. Można również próbować tworzyć gadżety firmowe komplementarne z twoją branżą lub wprost do niej nawiązujące. Gdy sprzedajesz kuchenki - postaw na silikonowe rękawice do chwytania gorących naczyń. Jeśli zajmujesz się sprzedażą rowerów, zastanów się nad upominkami w postaci zestawu odblasków.